aangaloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ponyhorse

aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 19:18

Ik heb een probleempje met rijden
elke keer als ik aangalopeer dan druk ik eerst goed mijn hakken uit en daarna gaat het fout, want dan trek ik in een of andere manier mijn hakken omhoog en mijn handen ook nog en dan galopeerd mijn verzorgpony niet aan (dat vind ik dan wel logisch) en dan zit ik hobbelend op mijn verzorg pony.

mijn vraag is hoe zorg ik ervoor dat ik mijn hakken en handen laag houd om netjes aan te galoperen want ik heb dan wel les maar het lukt me gewoon niet.

Forbiddenpie

Re: aangaloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:41

Zorgen dat je helemaal ontspannen op je pony zit. Duidelijk de hulpen geven zodat het niet verwarrend is voor je pony. Ook de pony niet te snel laten draven, mijn oude verzorgpaard vond het namelijk erg moeilijk om aan te springen vanuit een snelle draf.

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 05:41

Liebe_ist schreef:
Zorgen dat je helemaal ontspannen op je pony zit. Duidelijk de hulpen geven zodat het niet verwarrend is voor je pony. Ook de pony niet te snel laten draven, mijn oude verzorgpaard vond het namelijk erg moeilijk om aan te springen vanuit een snelle draf.

dankjewel voor de tip

bij mij gaat die dan heel erg hard draven als die niet aangalopeerd
maar ik heb dat ook alleen bij die pony ??

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:00

Is het een ervaren pony?Wat heft de pony allemaal al gedaan en hoe oud is hij?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:49

Je rijd meerdere pony's begrijp ik?
Dan kan het zijn dat deze pony het idd niet kent!
Je zal hier toch bij geholpen moeten worden door je instructeur.
wat zegt die dan op het moment dat je de galophulp geeft en je pony gaat alleen maar harder draven?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:54

Misschien ook handig om te kijken waar het probleem zit...
Hoe gaat de pony aan de longe in galop?
Verloopt die overgang soepel en rustig, dus vanuit een goede draf, met goed gebruik achterhand, naar een goed gebalanceerde galop of heeft hij het ook hier moeilijk mee (rennen, moeilijk aanspringen, in galop vallen?)

In het laatste geval kan het een probleem zijn door onvoldoende training en balans en zou daar eerst aan moeten worden gewerkt zonder ruiter, of er zou sprake kunnen zijn van een lichamelijk probleem. Problemen met rug en si e.d. komt zeer vaak tot uiting bij het aanspringen in galop. (geen balans dus, of niet graag die overgang maken etc)

Gaat het aan de longe keurig en in goed balans, dan ligt het probleem bij jezelf en geef je de signalen niet op de juiste wijze.
Dan kan het zijn dat andere pony's toch wel inschatten wat je wil, maar deze pony meer duidelijkheid nodig heeft.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 10:26

Het kan ook zijn dat de pony niet goed aan de hulpen is. Misschien kan je proberen hele duidelijke overgangen te rijden. Dus stap-draf-halt houden. Vanuit stilstand aandraven. Als je afwisselt met stap, draf en halt houden en hoelang je dat steeds doet, krijg je hem scherp aan 't been en reageert hij op lichte aanraking van het been al. Je kan dan uiteindelijk ook vanaf stap aangalopperen. Maar dat is allemaal niet iets wat je in 1 uurtje doet hoor!

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:33

de pony is 14 jaar
hij heeft L dressuur gelopen en L gesprongen

het probleem licht echt bij mij want toen mijn vriendin die daar ook rijd die krijgt hem ook heel makkelijk in galop als ze haar been aanlecht

en mijn instructrice is me ook aan het helpen maar misschien kunnen jullie me tips geven

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:34

Kris schreef:
Je rijd meerdere pony's begrijp ik?
Dan kan het zijn dat deze pony het idd niet kent!
Je zal hier toch bij geholpen moeten worden door je instructeur.
wat zegt die dan op het moment dat je de galophulp geeft en je pony gaat alleen maar harder draven?

nee ik rij er maar een ik rij met die pony ook de club les

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:02

Oke, in een eerdere post gaf je aan dat je het alleen bij die pony had. Ik nam dus aan dat jet er meerdere reed.

wat zegt je instructeur in de clubles dan als je pony ipv galop juist hard gaat draven?

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:13

Misschien kun je aan de longeerlijn oefenen dat je je handen eerst aan de zadelboom vasthoudt? dan houd je automatisch je handen omlaag en je kunt je beter concentreren op je benen.

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 04:53

maar zou het misschien niet ook helpen als ik mijn beugels een gaatje langer maak ?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 08:10

Kris schreef:
Oke, in een eerdere post gaf je aan dat je het alleen bij die pony had. Ik nam dus aan dat jet er meerdere reed.

wat zegt je instructeur in de clubles dan als je pony ipv galop juist hard gaat draven?

Ik val een beetje in de herhaling, maar wat zegt je instructeur op dat moment?

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 16:01

Kris schreef:
Kris schreef:

Ik val een beetje in de herhaling, maar wat zegt je instructeur op dat moment?

rustig doorzitten en aangaloperen en niet opgeven want anders wint hij met zijn snelle draf op de clubles

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:04

ponyhorse schreef:
de pony is 14 jaar

het probleem licht echt bij mij want toen mijn vriendin die daar ook rijd die krijgt hem ook heel makkelijk in galop als ze haar been aanlecht

en mijn instructrice is me ook aan het helpen maar misschien kunnen jullie me tips geven

Kan het dan zijn dat jij te krampachtig word omdat je bang bent dat het niet gaat lukken? Dat het een beetje een cirkel is geworden?
Kent je pony stap-galop? Dan kun je dat ook proberen, loop je niet het risico dat je zelf gaat hobbelen en je krijgt een positieve ervaring met aangaloperen.

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 16:10

ijssnuiver schreef:
ponyhorse schreef:
de pony is 14 jaar

Kan het dan zijn dat jij te krampachtig word omdat je bang bent dat het niet gaat lukken? Dat het een beetje een cirkel is geworden?
Kent je pony stap-galop? Dan kun je dat ook proberen, loop je niet het risico dat je zelf gaat hobbelen en je krijgt een positieve ervaring met aangaloperen.

ik weet niet of die stap draf kent

maar ik zit dan inderdaad kramp achtig doordat mijn handen en voeten omhoog gaan maar zou ik niet kunnen proberen te rijden met de beugels 1 gaatje langer? of kan het er niet aan liggen

Ik heb wel eens gehad op mijn vorige verzorgpony dat ik zolang op de zelfde maat beugels had gereden en ik wat was gegroeid dat de beugels te kort waren en het zelf eerst niet door had.

dus misschien speelt dat ook mee

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 16:18

Nou je kunt het altijd proberen met de beugels een gat langer, dat lijkt me niet zo moeilijk ;) .
Verder zoals al gezegd, blijf lekker ontspannen zitten en de galop is echt niks anders hoor...

ponyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 16:20

ijssnuiver schreef:
Nou je kunt het altijd proberen met de beugels een gat langer, dat lijkt me niet zo moeilijk ;) .
Verder zoals al gezegd, blijf lekker ontspannen zitten en de galop is echt niks anders hoor...

als ik wil ontspannen moet ik dan voor mijn gevoel iets te ver naar achtere zitten

want als ik meer naar achtere gaa zitten sprong hij een keer heel makkelijk aan

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:44

ponyhorse schreef:
ijssnuiver schreef:

als ik wil ontspannen moet ik dan voor mijn gevoel iets te ver naar achtere zitten

want als ik meer naar achtere gaa zitten sprong hij een keer heel makkelijk aan

had ik ook altijd last van. maar toen heeft mijn instructrice (mijn moeder) mij aan de longeerlijn zonder beugels en zonder teugels laten stappen, draven en galopperen. dat hielp heel goed! Alleen als mijn pony ineens heel hard gaat draven of galopperen ga ik automatisch veel naar voren zitten maar over het algemeen heb ik er geen last meer van 8-)

Qaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:01

misschien is het ook handig om te leren doorzitten.
wat je bij sommige pony`s moet doen is een beetje druk op de teugels leggen, en dan aansporen.
Ik weet een pony die ik ken en die doet op die manier, als ik dat niet doe gaat ze ook sneller draven.
Ik zeg niet dat het bij alle pony`s is maar het kan een manier zijn.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:12

Ah dat probleem ken ik wel ja. Vervelend he!
Vaak helpt het om in een hoek aan te galloperen (vraag me niet waarom :D)

En als hij hard begint te draven direct! terug nemen.
Een van de paardjes waar ik op rijd heeft op een gegeven moment ook door dat hij ermee weg komt en dan moet ik echt even iets anders gaan doe want in gallop lukt dan niet meer.

Bij mij zijn ook echt mijn hulpen fout, heb nog niet zo heel veel ervaring. Fouten die ik maak zijn afwisselen, handen teveel omhoog, niet genoeg druk op de teugel, geen stelling gevraagd, mijn been te hard aanleggen, been op de verkeerde plaats aanleggen of binnenbeen niet goed eraan. Zo zie je maar weer wat er allemaal fout kan gaan ;)

TheLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:37

@blablabla1980, ja, aangalloperen in de hoek vinden de paarden vaak fijner omdat ze dan stelling hebben en gemakkelijker in de goede galop aanspringen ;)

verder heb ik hierboven niet veel gelezen, dus ik weet niet wat er allemaal al gezegd is, maar als je echt met je hakken omhoog zit te stuiteren en de pony wil niet aangalloperen zou ik zeggen, gallopeer iig in een hoek aan, dat is dus al makkelijker, leg heel duidelijk je buitenbeen een stukje naar achteren, maar niet te ver want je moet wel goed druk kunnen geven, en bereid de overgang goed voor, verzamel je pony dus eerst en in die hoek geef je hem iets vrijheid van voren, ga goed rechtop/iets achterover zitten, en dan geef je been ;) hoop dat je er wat aan hebt!

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 18:08

Wat ook helpt is goed letten op je houding, al voordat je aangalloppeert. Dus: zitten op je beide zitbeenknobbels, schouders ontspannen, handen dragen, je benen ontspannen en hakken uitdrukken (niet te ver natuurlijk, dan verkramp je als snel)