Soms opkrullen en of snel willen lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SnowY4you

Soms opkrullen en of snel willen lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 22:22

Het heeft nu een tijdje goed gegaan met mijn paardje en ik en het gaat nog steeds vooruit ook :)
Maar nu de laatste 2 weken heeft i wel eens in het hoofd om te racen. Zodra ik spanning van de teugels laat of ze langer laat nadat hij warm gereden is wil hij alleen maar galloperen. Nu weet ik dat galop een uitweg kan zijn voor paarden aangezien het voor hun gemakkelijk is om te doen. Maar het is nogal vervelend dat ik als ik eerst linksom galoppeer bv en dan na een tijdje van hand verrander naar rechts hij al gelijk zich gaat druk maken omdat hij weet dat we gaan galloperen. Ik moet dan eerst een tijdje doorrijden en flink figuren rijden voordat hij "rustig" is en dan kunnen we weer in galop. Nu heb ik het met dresseur zo wel opgelost. Maar met springen nog niet. Hij gaat met zulke flinke galopsprongen op een hindernis af dat je denkt dat je aant vliegen bent. En als je hem wilt inhouden dan gaat hij zich helemaal opkrullen met zijn neus tussen de voorbenen. Moet dan mijn handen omhoog halen om zijn hoofd ook omhoog te krijgen.
Ik heb ook al geprobeerd om met langere teugel te rijden, maar dat werkt niet aangezien hij dan steeds sneller gaat lopen en dat moet nu ook weer niet. Ik knijp in de teugels maar daar krijg ik hem niet mee ingehouden. Ik moet dan ff flink inhouden mijn handen, dan weer lossere teugels en dan gaat i weer rustiger. Rondje rustig in draf in een figuur en dan rustig op een hindernis. Geen idee waarom hij zich ineens zo druk maakt om zo snel te willen gaan. Ik rij met lossere/langere teugels totdat hij opgewarmt is en galop eraan komt, dan maakt hij zich alleen maar druk en wil sneller en sneller.

Het kan misschien zijn dat hij gewoon ff een energy managment moet hebben, aangezien hij nu voor het eerst echt op stal staat s'avonds en 4/5 keer in de week gereden word. Hij heeft voorheen altijd op wei gestaan en s'nachts in de winter op stal.
Van de week nog les gehad en toen natuurlijk had meneer een cool hoofd :p
Zal wel weer vanzelf overgaan na wat rijden, maar misschien dat iemand wat rij tips heeft.

Misschien dat het mijn hoofdstel of bit is? Rij met een Aachen neusriem en een middeldik enkel gebroken watertrens. Eigenaar van de stal waar het paard staat ( springruiten ) zei al dat ik een mexicaanse neusriem moest halen. Was zelf aan het denken om een Dtrens dubbelgebroken bit te kopen. Aangezien die wat rustiger in de mond ligt dan mijn bit.

Hij is een 6 jarige Arabier/NordSvensk/Knapstrupper. Dus hij heeft de kracht en de energy :) Is nu iets van 7/8 maanden ingereden.

En aub kom nou niet met van die opmerkingen van je kan niet rijden of je moet lesnemen, want dat doen we al. Alleen niet 3x in de week. Problemen komen en gaan, dat is waarvoor we hard werken :) Iedereen heeft wel eens zijn ups en downs :)

Alvast bedankt.

Alabaster

Re: Soms opkrullen en of snel willen lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 22:33

Aan zwaarder ijzer matriaal of scherpere neusriem zou ik niet beginnen, het is het probleem alleen maar voor even onderdrukken. Een stapje terug doen in de training lijkt mij eerder een optie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:49

Word het er niet teveel verwacht van het dier?
Je zegt dat hij pas 7/8 mnd onder het zadel is?Wat verwacht je dan??

Je zegt dat je veel in je handen hebt en het paard opkrult, dat geeft dus aan dat het dier niet goed de achterhand gebruikt niet ontspannen over de rug loopt enz , dus dan ligt het probleem echt bij jou eigen techniek en dat is dus gewoon les nemen van iemand die jou kan leren het paard recht te gaan richten.

Het feit dat hij met 6 pas id ingereden klinkt heel netjes, maar zijn opleiding gaat gewoon te snel, heb geduld en werk aan de basis en verwacht niet te veel van het dier , om een paard goed op te leiden heb je jaren en jaren voor nodig en geen 7 mnd, dus doe wat stapjes te rug en ga eerst eens werken aan een goeie basis , als die er is dan krijg je hem ook veel makkelijker terug op je zit , doe dat niet met je teugel maar met je zit .
Je hoeft echt niet 3x in de week les te nemen, maar als je les neemt zorg dan dat je er beter van word als ruiter en leer vooral de theorie en het natuurlijke gedrag van een paard, weet zeker dat je dan over een aantal mnd daar de vruchten van kan plukken, geduld is belangrijk in het trainen van een paard.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 08:11

midgie schreef:
Word het er niet teveel verwacht van het dier?
Je zegt dat hij pas 7/8 mnd onder het zadel is?Wat verwacht je dan??

Ik heb nergens of nooit gezegd dat ik veel van hem verwacht. Ik vind dat voor hoelang hij bezig is hij echt veel heeft geleerd en goed zijn best heeft gedaan. Vind het een beetje raar dat je "fel" reageer hier. Iemand anders heeft ook een bijna hetzelfde topic over dit en daar word ook gewoon netjes in geantwoord. Als je critiek geeft, bouw het dan op.

Daarom zeg ik ook iedereen heeft zijn ups en downs en dat is waar we voor werken. Lijkt mij toch heel duidelijk dat ik niet gekke dingen verwacht. Ik vraag echt geen gekke of zware dingen van hem. Als het aan de mensen had gelegen waar ik meestal les van krijg of tips van krijg ( moet ik wel zeggen dat het redelijk "hoge" springruiters zijn ) dat als hun het hadden gedaan dingen veel sneller werden gedaan. En hij hoeft voor mij echt niet dingen te doen zoals aan de teugel of andere "perfecte" dingen. Belangrijkste vind ik nu dat hij gewoon rustig loopt en zich niet druk maakt. Beetje springen kan geen kwaad, is leuk voor de afwisseling. En we springen ook echt geen gekke dingen.

En dit is ook iets dat ongeveer 2 weken geleden begonnen is, ging goed daarvoor. Hij begint lekker balans te krijgen met rijden enzo. Is gewoon het druk maken.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:45

Ligt je zadel nog wel goed (een jong paard veranderd door training erg snel). Het gedrag wijst op onder iets uit wil komen (pijn/stress).
Moet er wel bij zeggen dat springruiters totaal niet bezig zijn met hoe hun zadel ligt, dus die zullen ook niet hierin kunnen adviseren.
Ik zou het rijtje mogelijke problem veroorzakende dingen afgaan; rug, meestal in combinatie met een slecht passend zadel. Bit/mondproblemen door haken wisselen etc.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 12:21

Schangah schreef:
Ligt je zadel nog wel goed (een jong paard veranderd door training erg snel). Het gedrag wijst op onder iets uit wil komen (pijn/stress).
Moet er wel bij zeggen dat springruiters totaal niet bezig zijn met hoe hun zadel ligt, dus die zullen ook niet hierin kunnen adviseren.
Ik zou het rijtje mogelijke problem veroorzakende dingen afgaan; rug, meestal in combinatie met een slecht passend zadel. Bit/mondproblemen door haken wisselen etc.

Ik rij inderdaad met een springzadel. Heb het paard van iemand die een fokkerij heeft met voornamelijk springpaarden en zij gaf mij het zadel. En ja ook springruiter met diploma's om les te geven en iemand die afgestudeerd is in het africhten van jonge paarden ( voornamelijk springpaarden ) vonden dat het zadel goed ligt. Ben wel van plan om eigenlijk een bontje of een gel eronder te leggen zodat hij wat minder stoten krijgt. Ik rij soms ook met westernzadel en daar reageert hij hetzelfde mee. Ik moet alleen mijn westernhoofdstel langs de schoenmaker brengen want een klipje is stuk, wou graag met dat bit proberen, is iets scherper, maar misschien vind hij een smaller bit fijner dan een dikker.
Wil zowiezo een dubbelgebroken Dtrens halen, lijkt mij beter dan een enkelgebroken watertrens.
Haken durf ik niet te zeggen, moet een tandarts zien te regelen ( meestal de da hier in Zweden, en die moet dan van ver komen ), maar zo heeft hij geen last van eten. Ik heb ooit een paard gehad die lichtelijk haken had en daar viel bij het eten van brokken de brokken ook uit de mond. Maar het is een goed punt :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:55

nog meer variatie in rijden... bijvoorbeeld een dag dat je rijdt helemaal niet galopperen, of proberen of het lukt om hem in de stap bijv. op de volte weer rustiger kan krijgen.
Ook proberen als je in draf zit vooral niet denken dat je straks ook nog wilt galopperen, want dat voelt hij. Proberen eerst een rustige draf door langzamer te gaan lichtrijden. Mocht hij dan nog een galop aanspringen blijven lichtrijden zodat je hem uit balans brengt... dan merkt hij vanzelf wel dat draven toch gemakkelijker is.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 17:56

Gekke gisteren ben ik gaan rijden in de binnenbak sinds een paar maanden. Aangezien het goed weer was heb ik iedere keer nog in de buitenbak gereden. En de buitenbak ligt tussen alle weien en ook zijn wei waar dan nog 2 weimaatjes van hem staan. Een 3 jarige hengst en een 2,5 ruin, die beginnen meestal dan ook te spelen en rennen als ik rij.
En gisteren in de binnenbak was er totaal niks aan de hand. Was lekker voorwaarts, maar totaal geen stress of willen "weg" rennen. Heerlijk :) Was alsof een een "perfect" paard aant rijden was, wel natuurlijk perfect voor zijn leeftijd en punt of training :)

Volgende week komt iemand langs om te kijken terwijl ik rij en ze gaat dan kijken of ze me les kan geven. Moet wel zeggen dat deze vrouw academisch ( klassiek ) dressuur rijd. Ze is net 2 maanden terug van Denenmarken waar ze is geweest bij Bent Branderup. Hier is ze trouwens al vaker geweest.
Nu ben ik niet zo bekent van deze tak van de sport, dus geen idee of dit iets zal zijn om zijn balans beter te krijgen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:34

Het klinkt mij eerlijk gezegd gewoon in de oren als enthousiasme, hij vindt galopperen en springen leuk, alleen maar fijn toch?
Waar ik aan denk:
- dressuur en springen voorlopig meer blijven mengen, hij 'mag' pas springen als hij rustig blijft.
- vaker maar minder springen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar ik bedoel dus om dagelijks tussen je training door af en toe eens een laag sprongetje pakken, geen speciale 'springdagen'. Springen maak je daarmee net zo gewoon als dressuur.
- balkjes voor de sprong zodat hij rustig moet inkomen op de sprong
- niet je teugels verkorten voor de galop en het springwerk (wel contact kunnen houden natuurlijk). Als hij hard gaat, wel sturen dat hij niet gaat springen, maar laat hem verder maar. Hij zal echt de aardbol niet aflopen. Laat hem maar doorgalopperen tot hij rustiger blijft in tempo, en beloon hem als hij terugkomt. Van teugels korter en vooraan vastpakken worden ze alleen drukker en vooraf geef jij al een signaal af van 'we gaan weer'.
- Als je hem terug wilt nemen, in alle gangen alert zijn: ho = ho. Niet nog even door laten drammen.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 10:42

Ja dat zowiezo ik spring alleen maar als hij rustig is, geen rust geen springen :) Ook met dresseur, geen rust geen galop.
En ja het is enthousiastme, vind ik niet gek nadat hij 5,5 jaar midden in het bos heeft gestaan :p Hij vind het heerlijk op stal. Maar toch zal hij moeten leren om rustig te blijven :) Gelukkig gaat het de laatste paar dagen al weer een stuk beter :) Hij heeft zo zijn vlagen :)

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:10

Ik lees even mee..