Scheef zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

corime

Scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:51

Ik heb sinds een paar weken het probleem dat ik met een knik zit in mijn heupen tijdens het rijden, ik zet teveel druk op mijn rechterbeugel waardoor er dus ook te weinig op mijn linkerbeugel en zitknobbel is waardoor mijn paard naar links uitwijkt. Mijn stijgbeugels zijn even lang en ik zou er héél graag van af willen want het is, laten we zeggen, vervelend! maar goed, ik hoopte hier tips te krijgen? Alvast bedankt.

idefix4

Re: Scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:53

Ligt je zadel ook recht? Bij mij bleek het te smal te zijn. Nu ik een beter liggend zadel heb, is mijn houding ook vooruit gegaan. Mss moet het bijgevuld worden?

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 23:49

Misschien even ergens stil gaan staan en extra druk leggen op je linkerbeen, vaak zit je dan weer wat lekkerder. Anders zou ik eens kijken of er misschien iets mis is met je zadel. Ligt het schreef bijvoorbeeld.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 10:26

Ik ga ook altijd scheef, nu had ik de zadelmaker erbij want mijn zadel schoof, waarschijnlijk heeft mijn paard een uitglijder gemaakt want zijn schoft helt ook iets naar rechts.. Paard trekt zadel dus mee.. Dus ik zit er scheef in... Even goed alles controleren en anders lekker zonder beugels gaan rijden ;)

corime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 11:58

Ik heb zadel pas sinds eind juli en toen paste het nog, maar ik zal ernaar kijken, alvast bedankt!

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 11:59

is het een nieuw zadel???

ArienaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:45

Kan het aan jezelf liggen??
Misschien even een fysio naar je bekken laten kijken.
Kan best zijn dat je bekken scheef is.

Veel succes

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:46

Bij een nieuw zadel zakt de vulling namelijk altijd, prima mogelijk dus dat het zadel scheef ligt ;)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:54

Is je paard niet scheef (zoals 75% van alle paarden), omdat hij ook over de schouder weg loopt?
In dat geval zal hij je ook naar 1 bepaalde kant zetten..

En om dat op te lossen, zal je em recht moeten gaan richten.. ;)

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:13

ben het met femmefatale1 eens, waarschijnlijk is je paard scheef, waardoor er gewicht naar 1 kant word gegooit. daar kan jij ook door scheef gaan zitten. dit kan je herkennen doordat je paard bijvoorbeeld op 1 hand de gallop niet goed pakt, schrikkerig is of niet taktmatig enz.

misschien ligt het hier aan?

maria1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:31

Ik heb precies hetzelfde probleem, enorm frustrerend want over de ene hand loopt mn paard dus altijd weg. Ik heb Scoliose (http://nl.wikipedia.org/wiki/Scoliose) en denk dus ook dat dit de oorzaak is voor mijn scheef zitten. Heb zelf zo een lamswollen zadelzitting gekocht en merk dat ik de druk op beide billen nu al veel beter verveel dan op dat harde leren zadel. Misschien een idee voor jou? Succes dr mee! ik weet hoe vervelend het is!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 16:27

corime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 19:28

Oké bedankt allemaal! En nee het is een tweedehands dressuurzadel, knight rider. En dit rechtrichten hoe kan ik dat het beste doen?

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:37

Is dat zo'n Knight Rider met zo'n smalle ruimte tussen de kussens? Ik ken iemand met zo'n zadel en daar ligt het ook niet helemaal lekker op diens paard.

Rechtrichten kun je doen door veel van de hoefslag af te gaan. Voltes, gebroken lijnen, veel van hand veranderen, stelling en buiging enz. en een goede instructeur helpt ook. Die kan je attenderen op je houding. Wat mij heel bewust maakte van het gewichtsverschil in mijn handen was een dagje kanovaren. De spierpijn van het kanovaren, maakte me heel bewust met welke arm ik meer kracht zette. :+

corime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 19:57

oké goed, hier kan ik wat mee! En een goede instructrice is er! Maar dacht, een second opinion kan nooit kwaad! :d Bedankt!

yzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 20:01

hoi hoi
zorg ervoor dat je stijgbeugels goed zijn
zorg ervoor dat je helemaal recht zit
en probeer eens binnewaards te rijden als je dat niet lukt verbeter je zit
verder hang dan wat naar de andere kant en zorg dat je zadel goed licht

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:14

rechtrichten is nog een klus opzich, ik denk dat daarvoor echt een GOEDE instructrice nodig hebt.

Wat al eerder geopperd was ik heb ook scoliose en zit daardoor ook scheef, ik heb ook beenlengte verschil dus ik heb mijn beugels ook NIET op dezelfde maat.. het lijkt mij handig om eens te kijken of jij zelf helemaal recht bent. een centimetertje beenlengte verschil kan je al scheef doen zitten. Ook lijkt het alsof je paard niet recht is als ik het zo lees maar ik kan het niet zien door de computer. Haal er een expert bij dan ben je snel genoeg achter de oorzaak van het probleem!

OneFellSwoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:25

zorg inderdaad dat je een instructeur hebt die er echt verstand van heeft. Neem les van iemand die vaker les geeft in rechtrichten. je zal meteen merken hoe scheef je paard is en hoeveel moeite het wel niet kost dat recht te zetten!