pony is op links heel sterk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

willie10

pony is op links heel sterk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 18:38

mijn pony is sinds kort aan zijn linker kant heel sterk, en dus is het moeilijk om rechts goed op te pakken, en om dus op beide teugels evenveel druk aan te nemen. Hij loopt ook scheef op lange zeide en plakt dan een beetje aan mijn rechterbeen. Als ik probeer te corrigeren komt ze in verzet en doet oren in haar nek en schud met haar hoofd. Wie weet hoe ik dit het beste paardvriendelijk op kan lossen?

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:13

De meeste paarden zijn van nature scheef gebouwd.
Dat betekent dat ze de ene hand makkelijker zullen vinden dan de andere.
Op zich hoef je dat verder niet te merken maar soms komt het wat tot uiting.
Zoals in jou geval.
Hier wat tips om het beter te maken:
- de kant die hij moeilijk vind moet vaak los worden gemaakt. met name de kaak gaat dan vastzitten. ga naast je paard staan en pak
de teugel. je trekt hem langzaam wat naar je toe. uiteindelijk is het doel dat hij zonder geschud en getrek totaan zijn schouder kan
draaien. dat doe je natuurlijk wisselend met de andere kant. probeer dit een paar keer per week te doen.
- als je erop zit vraag je wat meer stelling die kant op wat je weer afwisseld met de andere kant.
- het been waar hij minder op reageert ga je juist gebruiken. door op voltes te verkleinen en vergroten. dus duwen met dat been
en een tikje geven als hij niet luistert. maak hem dus actief voor jou hulpen.
- doe meerdere oefeningen die een paard los kunnen maken. vraag hem regelmatig naar beneden. oefen wat met schouderbinnen
waarts en wijken enz. probeer dus veel uit.
- neem niet teveel druk op de moeilijke kant maar laat eens los en probeer dat hij daar ook op reageert.

Wat natuurlijk heel belangrijk is: wissel alles af en doe het ook op de goede hand. Anders heb je het probleem dat hij daar moeite
mee gaat krijgen over een paar maand.

Veel succes!

lis1

Re: pony is op links heel sterk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:38

mijn paard pakt ook aan de linker kanterg vast. Mijn probleem was alleen dat ik dan nog meer vast ging houden. Dus dan maak je het eigenlijk alleen maar veel erger. Dit had ik mezelf zo erg aangeleerd, dat het nog moeilijker was om vanaf te komen.
Ik heb dit samen met mijn instructrice opgelost. De eerste paar keer dat ik er weer op ging moest ik met een halster touw om zijn hals rijden. Op het moment dat hij vast pakte en ik daarin mee ging moest ik dat halster touw pakken en mijn teugel in een boogje laten. Zo heb ik mezelf aangeleerd om het goed te voelen wanneer hij vast pakt en hem ook van het been af te krijgen.
Nu zijn we zo ver dat ik het extra halstertouw niet meer nodig heb om zijn hals, heb gelijke druk op beide teugels en mocht hij weer vastpakken dan gelijk voltes rijden en veel buigen/ schouderbinnenwaarts/ wijken op lange zijden maar ook wijken op de volte..

ik hoop dat je er iets aan hebt!! veel succes

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:19

Vooral niet terug gaan trekken. Probeer jou handen op dezelfde plek boven het zadel te houden en veer mooi mee vanuit je ellebogen, als het paard meer gaat trekken trek je niet terug maar bied je gewoon een stille hand, waarschijnlijk heb je je buiten hand er te weinig aan en is het paard niet goed voor het been?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:33

Meer je buitenhand (rechterhand als je linksom rijd) er aan. laat hem maar eens een paar pasjes naar rechts inbuigen.
Als ze op links teveel vastpakken, dan willen ze juist op rechts niet nageeflijk worden.

Mijn grote reus doet precies hetzelfde wanneer ik mijn buitenhand er niet genoeg bij heb.
En rij met genoeg afwisseling, pasje naar voren, weer terug, veel verschillende figuren, daar worden ze ook losser van!

avion5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:22

Longeren met bijzetjes helpt bij mij altijd erg goed! Lingsom meer stelling vragen en zorgen dat ze niet vastpakt of gaat hangen in de bijzetjes! Ook goed voorwaarts blijven drijven/rijden. Meestal in de hand waar je meer druk op (moet) hebt zijn ze ook niet aan het been. Dus idd veel wijken mee pakken.
Als het echt erg is doe ik ze vaak gewoon naar de Osteopaat. Worden ze ook fijn van! Tandjes nakijken trouwens ook!
Succes!

willie10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:45

heb vandaag weer gereden en het ging echt super hij was nog wel wat hangerig op links, maar hij hangt zegmaar ook een beetje op rechts tegen mijn been aan. Mijn instructrice zegt dat dat merrie's eigen is dat ze wel eens tegen je been aan plakken. Maar in ieder geval bedankt voor bovenstaande tips. Tips zijn nog steeds welkom natuurlijk