Paard is moeilijk terug te nemen, gaat tegen de teugel in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emma0705

Paard is moeilijk terug te nemen, gaat tegen de teugel in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 20:03

Hallo allemaal,

ik heb sinds een paar maanden een nieuw paard. Het begon leuk, maar al snel bleek dat ze héél gespannen werd en niet tegen veranderingen kon.
Het hele verhaal staat hier ook wel: [RT-HAW] Ambro (v. Jazz) @ work
Nou, gaat het de goede kant op, maar ze loopt als ze gespannen wordt vaak over haar tempo heen. Dan probeer ik langzamer licht te rijden en een beetje druk op de teugels, maar dat heeft helemaal geen nut. Bij teugeldruk gaat ze er helemaal tegen in en verder reageert ze er niet op. Nou doe ik wel wat standaartdingen als ophoudingen maken en voltes rijden, maar het heeft geen nut en ze gaat ertegenin, dus ik hoop dat jullie er nog een paar handige trucjes ofzo tegen hebben.

Groetjes

Emma0705

Re: Paard is moeilijk terug te nemen, gaat tegen de teugel in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 06:55

Niemand?:)

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:13

Dit is een lastig probleem wat je inderdaad wel vaker ziet.
Ik vind het moeilijk te beoordelen vanaf de zijlijn omdat ik niet weet hoe jij rijdt, jou karakter is en wat de reden kan zijn.
Ik heb wel een lesklant met hetzelfde probleem.
Zijn paard pakt het bit en gaat dan harder dan hij wil. Met name in draf en galop.
Wat ik hem heb geleerd is vasthouden en loslaten.
Als je paard weer harder gaat pak je de teugels even strak en dan maak je een harde ophouding. Niet gaan trekken natuurlijk maar
een consequente ophouding en dan laat je weer los. Dat doe je net zo lang totdat je paard loslaat.
Dan beloon je door de teugels wat meer vrijheid te geven zodat je paard ook wat kan loslaten.
Wat ook wil helpen bij een paard wat echt puur het bit vastpakt is een rolletjes bit.
Dit is een bit met meerdere rollen die langs elkaar glijden. Als je paard het bit vastpakt gaan de rollen klemmen.
Dat voelt hij en dan is de behoefte tot vasthouden vanzelf weg. Maar dit is meer voor paarden die gewoon eigenwijs doen.
Paarden die bang zijn moeten worden aangepakt met goed veel rust.
Zorgen dat je ze het vertrouwen geeft dat het goed is en begin rustig vanuit de basis.

Ook altijd belangrijk natuurlijk is dat je een professional bij je hebt die je kan helpen. Een vriendin met ervaring of een instructrice.
Dat kan al een hele hoop helpen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en nog veel succes!

Groetjes,
Maaike

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:23

Ik lees even mee, ik heb hier soms ook last van. Ik doe idd wat Maaike zegt, niet trekken maar alleen ophoudingen geven.

Daarnaast helpt het vaak om mijn pony goed aan het werk te zetten. Heeeel veel overgangen rijden, veel figuren rijden, etc., zodat je paard zijn aandacht volledig op jou moet richten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:07

Ik zou helemaal vanaf de basis beginnen, dus vanaf de grond. Zo kan je zien hoe je paard loopt en wellicht is hij erg scheef? Bit vast pakken en niet kunnen ontspannen komt vooor bij scheefheid, het paard kan pijn hebben en bijv harder weg lopen om van de pijn af te komen..
Wanneer je met grondwerk begint bouw je vertrouwen op, leer je hem te luisteren zonder dat je er op zit en als hij scheef is kan je beginnen met rechtrichten.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:10

Al geprobeerd om de overgangen meer op je zit te regelen??? Vergt veel inspanning en je moet het maar net kunnen, ik was er niet zo goed in bij de merrie die ik heb gereden, die hetzelfde deed in de overgangen eigenlijk.

En inderdaad wat Niwla zegt, veel overgangen en figuren... :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:13

Ik zou helemaal vanaf de basis beginnen, dus vanaf de grond. Zo kan je zien hoe je paard loopt en wellicht is hij erg scheef? Bit vast pakken en niet kunnen ontspannen komt vooor bij scheefheid, het paard kan pijn hebben en bijv harder weg lopen om van de pijn af te komen..
Wanneer je met grondwerk begint bouw je vertrouwen op, leer je hem te luisteren zonder dat je er op zit en als hij scheef is kan je beginnen met rechtrichten.

Edit: ik lees net op je andere stuk dat je al begonnen bent met grondwerk. Sorry voor de te snelle reactie. Het laagrijden (ik denk dat je voorwaarts neerwaarts bedoelt?) is goed, maar de ontspanning krijg je alleen als hij recht is. Anders blijft voorwaarts neerwaarts juist pijnlijk..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:22

Jotoma schreef:
Edit: ik lees net op je andere stuk dat je al begonnen bent met grondwerk. Sorry voor de te snelle reactie. Het laagrijden (ik denk dat je voorwaarts neerwaarts bedoelt?) is goed, maar de ontspanning krijg je alleen als hij recht is. Anders blijft voorwaarts neerwaarts juist pijnlijk..

Mijn ervaring is dat voorwaarts neerwaarts het recht zijn van het paard bevorderd... Omdat het alle rugspieren moet gebruiken. En dus niet daarin krom kan trekken...
Voorbeeld: Mijn paard probeert zichzelf te ontzien rechtsom, dit uit zich in extreem stellen rechtsom in de hals. Van buiging is niet/nauwelijks sprake, en rechtsachter komt onder de massa vandaan.
Rij ik linksom, heb ik nergens last van, wil het paard prima naar beneden. Rechtsom juist niet, omdat naar beneden er voor zorgt dat rechtsachter weer onder de massa moet komen.
Er rustig naar toe werken is dan een prima oplossing. Dingen lopen met elkaar samen, het een kan niet zonder het ander. Ook rijden is niet zwart-wit hoor...

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:26

Aan je been zetten.
Dus rijden gaan. Aan het werk zetten.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:44

@janine, ben het deels met je eens. Hij zal dan idd rug moeten gebruiken, maar als hij bv nog scheef is, kan hij niet ontspannen en als zijn hoofd om laag moet zal hem dit pijn doen. Daarbij kan hij dus weer weg gaan lopen en loopt hij op de voorbenen ipv de achterbenen. Dus wat je zegt, het valt allemaal samen. Vo-ne is goed, mits de achterkant ook echt mee doet en je werkt aan rechtrichten.. Dan zal ook echt die rug ontspannen. Maar that's just my opinion

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:50

Jotoma schreef:
@janine, ben het deels met je eens. Hij zal dan idd rug moeten gebruiken, maar als hij bv nog scheef is, kan hij niet ontspannen en als zijn hoofd om laag moet zal hem dit pijn doen. Daarbij kan hij dus weer weg gaan lopen en loopt hij op de voorbenen ipv de achterbenen. Dus wat je zegt, het valt allemaal samen. Vo-ne is goed, mits de achterkant ook echt mee doet en je werkt aan rechtrichten.. Dan zal ook echt die rug ontspannen. Maar that's just my opinion

Ik denk dat wij aardig op één lijn zitten, en hetzelfde bedoelen! :)

Wat betreft op de voorhand lopen, als je gaat lopen sukkelen in het vw-nw, jaaa.. Dan zeker... Maar hou je 'm ook echt voorwaarts, wat in mijn idee betekent dat je in een hoger tempo dan arbeidsdraf gaat rijden, maar het paard niet over z'n tempo jaagt, dan zal je daar naar mijn idee niet zo snel last van krijgen. Het effect van vw-nw is dan dat de rugspieren opgerekt worden, waardoor de achterbenen op den duur ook verder onder de massa geplaatst zullen worden.

Voorwaarts rijden werkt vaak ook goed samen met rechtrichten. En je paard rechtrichten wil voornamelijk alleen maar als je zelf ook recht zit heb ik ontdekt... :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:55

ja ,herkenbaar. het zal ws alsof je paard zich onder je uit wil duwen en vanaf het achterbeen stuwt naar voren ,spant in nek en kaak en drukt rug weg en duwt hoofd omhoog.
de kunst is m zo aan het lopen te krijgen dqat hij meer gewicht op achterbeen gaat nemen zodat dat dragend wordt en niet stuwend en vandaar over de rug ontspannen voorwaarts neerwaarts gaat.
veel overgangen rijden en op je zit\houding rijden .op je overgangen oefenen met hulp.
je paard moet leren niet tegen de druk van je hand in te gaan ,dus de hulp voor bv overgang stap -halt =je maakt je lang zonder te spannen,houdt je been eraan ,hand vangt op en ontspant weer. hierop moet je paard leren te reageren. gebeurd er niks doe het dan eens op de e-b lijn recht op het hek of muur af. de muur zal je paard doen terugkomen dan belonen zodat hij begrijpt dat dat de bedoeling is van je hulp.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:00

Misschien ben ik te snel met antwoorden maar heb je al eens een tandarts erbij gehaald misschien heeft ze wel wondjes aan de binnenkant van haar mond door te scherpe kiezen en dan kunnen ze ook zo reageren. :j

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:57

Janine1990 schreef:
Ik denk dat wij aardig op één lijn zitten, en hetzelfde bedoelen! :)

Wat betreft op de voorhand lopen, als je gaat lopen sukkelen in het vw-nw, jaaa.. Dan zeker... Maar hou je 'm ook echt voorwaarts, wat in mijn idee betekent dat je in een hoger tempo dan arbeidsdraf gaat rijden, maar het paard niet over z'n tempo jaagt, dan zal je daar naar mijn idee niet zo snel last van krijgen. Het effect van vw-nw is dan dat de rugspieren opgerekt worden, waardoor de achterbenen op den duur ook verder onder de massa geplaatst zullen worden.

Voorwaarts rijden werkt vaak ook goed samen met rechtrichten. En je paard rechtrichten wil voornamelijk alleen maar als je zelf ook recht zit heb ik ontdekt... :o

Jaa, ik ben het bijna helemaal met je eens! Haha. Het enige wat ik anders vind, is dat je niet in een hoger tempo hoeft te lopen. Ik vraag met mn been of hij harder wil, maar met (buiten)teugel vang ik hem op en hou ik contact zodat hij neerwaarts gaat. Met overgangen rijd ik ook terug, maar dan moet hij ook laag blijven lopen en doe ik ook met gevoel. Het gaat er puur om dat de achterbenen gebruikt, leert ondertreden en het paard buigzaam wordt.

Maar verder ben ik het helemaal met je eens :D

En om nog even on-topic te blijven :9 vw-nw is best moeilijk als je paard keihard door blijft lopen en nog niet reageert op zithulpen. Ik leer het altijd wel wat meer met teugel aan, dus iets meer druk uitoefen tot het paard knikt en omlaag gaat, dan gelijk losse teugel en belonen. Na 1,5 maand heb ik een heel stijf paard nu al een stuk lager gekregen en hoef ik nauwelijks te vragen!

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 14:59

@Tellom, nee ze is drie weken geleden nog naar de tandarts geweest, en dat was helemaal in orde!

Bedankt voor jullie tips. Ik probeer ook alles op mijn zit te doen, maar als zij gespannen is heeft dat nog minder nut dan teugeldruk. Ze is trouwens ook zo goed als recht :+ Haar linkerhand is wel beter, maar niet een heel duidelijk verschil en ze wil op beide handen wel naar beneden komen.
Als er nog meer tips of ideeën zijn hoor ik ze graag!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:41

Emma0705 schreef:
@Tellom, nee ze is drie weken geleden nog naar de tandarts geweest, en dat was helemaal in orde!

Bedankt voor jullie tips. Ik probeer ook alles op mijn zit te doen, maar als zij gespannen is heeft dat nog minder nut dan teugeldruk. Ze is trouwens ook zo goed als recht :+ Haar linkerhand is wel beter, maar niet een heel duidelijk verschil en ze wil op beide handen wel naar beneden komen.

Al eens er over na gedacht dat het gespannen zijn misschien wel juist komt door de teugeldruk? Een paard op je zit rijden doe je niet in één keer...
En geen enkel paard is recht.... Mijn voorbeeld is nogal extreem, hij kent de kunstjes wel... Voor mij een kwestie om ze om te zetten in correcte oefeningen. En dat valt niet mee, bij geen enkel paard.

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 16:44

Janine1990 schreef:
Emma0705 schreef:

Al eens er over na gedacht dat het gespannen zijn misschien wel juist komt door de teugeldruk? Een paard op je zit rijden doe je niet in één keer...
En geen enkel paard is recht.... Mijn voorbeeld is nogal extreem, hij kent de kunstjes wel... Voor mij een kwestie om ze om te zetten in correcte oefeningen. En dat valt niet mee, bij geen enkel paard.

Nee, ze is sowieso erg snel gespannen. Ik weet niet of je het topic dat ik bij de beginpost hebt gezet hebt gelezen? Dan krijg je wel een beetje een beeld van haar ;)
En ik weet wel dat geen enkel paard helemaal recht is, maar ze is invergelijking met andere paarden die ik ken al redelijk recht voor haar leeftijd enzo.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:45

Jotoma schreef:
Jaa, ik ben het bijna helemaal met je eens! Haha. Het enige wat ik anders vind, is dat je niet in een hoger tempo hoeft te lopen. Ik vraag met mn been of hij harder wil, maar met (buiten)teugel vang ik hem op en hou ik contact zodat hij neerwaarts gaat. Met overgangen rijd ik ook terug, maar dan moet hij ook laag blijven lopen en doe ik ook met gevoel. Het gaat er puur om dat de achterbenen gebruikt, leert ondertreden en het paard buigzaam wordt.

Maar verder ben ik het helemaal met je eens :D

En om nog even on-topic te blijven :9 vw-nw is best moeilijk als je paard keihard door blijft lopen en nog niet reageert op zithulpen. Ik leer het altijd wel wat meer met teugel aan, dus iets meer druk uitoefen tot het paard knikt en omlaag gaat, dan gelijk losse teugel en belonen. Na 1,5 maand heb ik een heel stijf paard nu al een stuk lager gekregen en hoef ik nauwelijks te vragen!

:D
Dat voorwaartse gebruik ik onder andere om 'm vandaar uit weer te kunnen verzamelen als het weer wat beter gaat. Hij is best traag van zichzelf en wordt daarmee ook te beroerd om z'n achterkant te gebruiken. Hij is best opwaarts gebouwd, dus dan is het probleem natuurlijk niet zo lastig.

Noot voor TS mbt vw-nw: Een paard dat overal doorheen crosst heeft geen aanleuning, en krijg je dus ook niet vw-nw, die blijft in een eigen houding lopen. Een paard dat echt over de rug vw-nw gaat, kan namelijk niet keihard doorstormen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:47

Emma0705 schreef:
Nee, ze is sowieso erg snel gespannen. Ik weet niet of je het topic dat ik bij de beginpost hebt gezet hebt gelezen? Dan krijg je wel een beetje een beeld van haar ;)
En ik weet wel dat geen enkel paard helemaal recht is, maar ze is invergelijking met andere paarden die ik ken al redelijk recht voor haar leeftijd enzo.

Ik heb je beginpost gelezen, en sterker nog, ik herken je probleem volledig. Heb ik ook gehad, ben uiteindelijk met dat paard gestopt, werd niets. Mede omdat ik het bij mezelf niet voor elkaar kreeg.
Hetgeen dat Knollentuin ook beschrijft, paste perfect bij mijn situatie, ik durf bijna te zeggen dat mijn situatie wel een stukje erger was. Met als bedoeling: Geef de moed nog niet op!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 16:57

Is het zadel ook laatst nog gecheckt? Zie namelijk dat er een bontje onder ligt, een te krap zadel(eventueel door het bontje) kan ook pijjn veroorzaken waardoor het paard ook meer tempo maakt.

Ga verder mee met Jotoma :j

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 17:48

@x_Marr, ja, dat is helemaal gecheckt;)
En ze loopt alleen sneller als ze gespannen is, ze doet het neit altijd. En ik weet niet of je mijn andere topic hebt gelezen, maar ze is nogal snel gespannen. :+

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 17:49

Oh ja, je hebt mijn andere topic gelezen, anders wist je niet dat er een bontje onder ligt :D

fresco1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 17:57

ik vind het jammer dat je het rechtrichten advies volledig negeert, want dat is nl. wat er aan de hand is

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:21

Niwla schreef:
Ik lees even mee, ik heb hier soms ook last van. Ik doe idd wat Maaike zegt, niet trekken maar alleen ophoudingen geven.

Daarnaast helpt het vaak om mijn pony goed aan het werk te zetten. Heeeel veel overgangen rijden, veel figuren rijden, etc., zodat je paard zijn aandacht volledig op jou moet richten.

hahah die was ik nog vergeten maar dat helpt idd ook heel erg veel.
Dan houdt je ze bezig en krijgen ze niet de tijd om druk te worden.
Goede tip!

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 08:24

Oke, dankjulliewel!
Ik had woensdag les van iemand anders en die zei dat ik haar dan maar gewoon nog harder mocht laten lopen, als het maar mijn tempo is. Maar ik was net bezig om een rustiger drafje te krijgen, omdat haar balans nu stukken beter is.
Wat denken jullie van dat advies?