Parelmoerkleurige Morgan dekhengst @ work (basiswerk)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

webster543

Parelmoerkleurige Morgan dekhengst @ work (basiswerk)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 17:14

Jullie zullen zich waarschijnlijk afvragen waar die parelmoerkleur is, maar als hij proper is... dan is hij echt parelmoerkleurig :D
Hij is die ochtend vrolijk in de modder gaan rollen en met die regen kreeg ik hem niet meer proper. Het grijs dat zichtbaar is, is dus vuil!! :+
Als het dit jaar nog eens mooi weer wordt, zal er een degelijke fotoshoot volgen, beloofd!

Nu over Grandeur. Grandeur is een 6-jarige Morgan dekhengst, die vorig jaar overgekomen is uit Amerika. Hij is dan zadelmak gemaakt en heeft weer mogen genieten van het mooie leven. Gezien hij nu op het niveau remonte zit (ik rij hem sinds 2weken), werk ik voornamelijk aan het voorwaarts - neerwaarts en de aanleuning gezien hij nogal graag zonder contact loopt.
Eigenlijk moet er aan alles waar een jong paard problemen mee heeft, gewerkt worden (ruggebruik, balans, aanleuning,...) Maar hij heeft een troef : een voorbeeldhengst!!!! Super braaf in omgang en in het rijden, zeer leergierig en attent.

Hierbij de foto's :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
close-up van zijn hoofd (met beloning) zo zie je zijn speciale kleur

Afbeelding
Twee doelen bereikt : aanleuning en vw-nw

Nee, ik heb geen geld gevonden :D
De iets meer richting verlichte zit houding is bewust!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:16

Leuk paard heb je

Toch zou ik willen zien, dat je teugels minderlos hangen, hij blijft mooi lopen ondanks dat jij de teugels wat losser hebt op sommige foto's daardoor kan je zien dat hij in een eigen houding loopt, en niet aan de teugel gereden word.

Op de laatste foto zie ik daar wel weer verbetering in!.
( je gaf het zelf ook al aan) ;)

Soms mag je je paard van achteren wat actiever rijden, iets meer de achterhand er onder.

Verder heb je een ontzettend leuk paardje!!

Heel veel plezier & succes.

CalvinenGino

Re: Parelmoerkleurige Morgan dekhengst @ work (basiswerk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:21

Ik vind hem prima lopen zo..! Vooral voor zo een jong dier..

Als je hem laag kan laten lopen en dan de binnenhand naar voor kan brengen zonder dat hij verandert van lopen, heb je hem goed ontspannen.!!
Dat "aan de teugel" rijden dat komt wel als hij ontspannen en die loopt!

Suc6

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:22

Wat een knap paard heb je, ondanks alle modder kun je toch zien dat hij een aparte kleur heeft
Erg mooi dier
Het rijden ziet er netjes uit, je iets verlicht houding vind ik zeker niet storend, jammer dat je
geen geld gevonden hebt :D
Er mag inderdaad iets meer contact zijn op sommige foto's en hij zou wat actiever mogen,
verder heb ik er weinig op aan te merken, ik vind het prettig om naar te kijken
Veel plezier nog met dit knappe paard

JustPaddOow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:47

Ziet er heel erg fijn uit voor een paardje dat zo kort onder het zadel is.

Zoals ander commentaar ook al aangaf....Probeer wel meer contact op je teugels te houden, op de foto`s te zien
loopt hij nu in zijn eigen houding. Maar zeker op de laatste foto`s ziet het contact er heel goed uit.

Verder vind ik dat je erg netjes zit.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:11

Bedankt allemaal voor de toffe reacties! Fijn om te lezen!
Het gebrek aan contact is juist zijn probleem, ik weet het. Maar dat geen makkelijke opgave om op te lossen ;)

Nicoletje92 schreef:
Wat een gaaf dier..
Wat voor ras is ie?

Grandeur is een Morgan

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:03

winia4ever schreef:
Leuk paard heb je

Toch zou ik willen zien, dat je teugels minderlos hangen, hij blijft mooi lopen ondanks dat jij de teugels wat losser hebt op sommige foto's daardoor kan je zien dat hij in een eigen houding loopt, en niet aan de teugel gereden word.

Op de laatste foto zie ik daar wel weer verbetering in!.
( je gaf het zelf ook al aan) ;)

Soms mag je je paard van achteren wat actiever rijden, iets meer de achterhand er onder.

Verder heb je een ontzettend leuk paardje!!

Heel veel plezier & succes.

Hier ga ik in mee!

je hebt een ontzettend mooi paard onder je kont! mag je trots op zijn

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:05

Cremmelo dus ;)

Je lijkt me wat krampachtig te zitten in je rug? Opletten dat je daar geen last van krijgt

Liv80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:58

Wat een knapperd!
Ik zou proberen hem nog lager te rijden hij loopt nu in zijn eigen houding.
Zie nu dat ik niet de enigste ben die dit zegt en dat je er mee bezig bent :o
Weet nog niet precies hoe Bokt werkt. :+
Laatst bijgewerkt door Liv80 op 05-10-10 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:41

Wat een prachtige hengst zeg! Toen ik je foto's zag en de tekst nog niet gelezen had dacht ik 'Zo wat een leuk kleurtje!' blijkt het modder te zijn }:0 !

Hij loopt idd wel vaak in zijn eigen houding! Maar als je hem pas 2 weken rijd komt het vast helemaal goed :) !

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 12:46

He! Wat leuk om Grandeur zo te zien! Wat zijn ze geweldig he, die Morgans. Ik heb zelf een tijdje Bluebird Eclipse gereden, een 8 jarige Morganhengst. Heerlijk leergierig!

Houd goed zijn ruggebruik in de gaten, inmiddels heb ik ervaring met meerdere Morgan Horses, en dat kan hun moeilijkste puntje zijn. Dus goed de achterhand erbij!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 13:29

Wat een leuke kleur!

Een jong paard loopt van zichzelf niet in balans, maar met meer gewicht op de voorhand dan op de achterhand.
Bij het berijden is het altijd het doel om gewicht van de voorhand naar de achterhand te verplaatsen. Ik verkondig daar vast niets nieuws mee. ;)

Ik zie hier een paard dat teveel op de voorhand gereden wordt. Er is teveel nadruk op voorwaats-neerwaarts, terwijl je bovendien ook zelf in je zit aangeeft dat het hele gewicht naar de voorhand moet. Voorover zitten om de rug te ontlasten is niet altijd goed. :)
Een paard dat nog maar net onder het zadel is, van nature logischerwijze op de voorhand loopt, maar daarin juist extra gestimuleerd wordt.. Het zorgt er ook voor dat je paard de neiging vertoont de teugel niet te accepteren, en de hand niet te volgen. Te jong de nadruk op het 'in het krulletje' lopen zorgt later voor al die hordes paarden die te diep gaan, en zelfs achter de loodlijn lopen.

Helaas zijn er veel misverstanden over voorwaarts-neerwaarts, wat resulteert in nóg meer op de voorhand lopen. Ik gruw soms van de voorbeelden die in de ring voorbij komen.

Bij een jong paard is het juist van belang om te komen tot het vinden van evenwicht. Voorwaarts rijden, vanuit het achterbeen, en het neusje er naar voren uit. Ook dát kan in nageeflijkheid. :)

Een prachtig voorbeeld van zo rijden geeft Rudolf Zeilinger in z'n DVD serie. Een absolute aanrader!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:01

snap niet dat mensen hem in een eigen houding vinden lopen, je hebt de buitenteugel er toch nog bij of niet?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 15:49

66996236 schreef:
snap niet dat mensen hem in een eigen houding vinden lopen, je hebt de buitenteugel er toch nog bij of niet?

Ja, ik vroeg me ook al af wat mensen ermee bedoelen. Is dat nu bedoeld als 'goed', of juist niet? :?
Ik heb in ieder geval graaaag een paard in de ring met een mooie zelfhouding. :)

OBHMorgans

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:41

Krista schreef:
He! Wat leuk om Grandeur zo te zien! Wat zijn ze geweldig he, die Morgans. Ik heb zelf een tijdje Bluebird Eclipse gereden, een 8 jarige Morganhengst. Heerlijk leergierig!

Houd goed zijn ruggebruik in de gaten, inmiddels heb ik ervaring met meerdere Morgan Horses, en dat kan hun moeilijkste puntje zijn. Dus goed de achterhand erbij!

Hoi Krista,
Alles ok? Ik ben heel blij dat Grandeur zulk een gemotiveerde trainer heeft. Hij verdient de aandacht zeker. Als hij zijn pa achterna gaat dan belooft het spectaculair te worden.
Tot nog eens
Diana

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:46

ik snap wel wat ze ermee bedoelen. Op deze manier is het waarschijnlijk een paard wat moeilijk meeschuift als je je handen naar voren zet, maar juist in deze houding blijft lopen.
Een mooie zelfhouding is wel leuk, mits ze wel aannemen wat je vraagt en datis hier niet het geval.
Maar dat is een kwestie van trainen :)

Leuk paard om te zien!
Wat houdt het niveau in (remonte) ?

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 22:52

Bedankt allemaal voor de toffe reacties! Hij is echt wel een super brave!

Leuk om nog Morganfans te ontmoeten op bokt :D

Ik zal nog eens kort samenvatten waarmee ik nu mee bezig ben : Achterhand laten gebruiken, ruggebruik stimuleren om zo nu voornamelijk de aanleuning te verbeteren en de rest volgt dan vanzelf! (dit is zeer kort samengevat)
Er is dus nog een lange weg te gaan, maar met zijn super instelling komen wij er wel! ;)

Remonte is eigenlijk de beginfase. Zolang ik er geen wedstrijdniveau op kan plakken.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:30

Nathalie zo dat ziet er een superfijn beestje uit! Al had ik me bij een Morgan iets helemaal anders voorgesteld :o (à la benen uit elkaar alsof ze moeten plassen, nek er gespannen op... wist niet eens dat ze zo dressuur konden lopen oops)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 07:34

Baggerbont is ook een mooie kleur toch? :+ (zegt iemand met 2 bijna witte palomino's en een schimmeltje ;) ).

Ziet er uit als een fijn paard :).
Veel vlieg uren maken dan word hij vanzelf sterker. Vind het er voor nu netjes uit zien.

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 12:17

Baggerbont := geweldig!!

@Titsia : ze zijn multifunctioneel aangelegd :D

Krista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:21

Titsia schreef:
Nathalie zo dat ziet er een superfijn beestje uit! Al had ik me bij een Morgan iets helemaal anders voorgesteld :o (à la benen uit elkaar alsof ze moeten plassen, nek er gespannen op... wist niet eens dat ze zo dressuur konden lopen oops)

dat is toevallig een houding, die in de shows wel gewenst is, maar de Morgan is echt een allround paard. Ik rijd ze western, maar ze kunnen prima in de dressuur, of aangespannen (tijdens de WEG Kentucky ook 2 Morganteams als ik het goed heb), endurance etc.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:37

Oh ik dacht dat die houding er ook wel werd ingefokt ofzo, soit ben totaal niet bekend met het ras, dus Nathalie blijven posten ben benieuwd, of eens filmpje wel benieuwd naar zijn bewegingen :j

OBHMorgans

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:37

Krista schreef:
Titsia schreef:

dat is toevallig een houding, die in de shows wel gewenst is, maar de Morgan is echt een allround paard. Ik rijd ze western, maar ze kunnen prima in de dressuur, of aangespannen (tijdens de WEG Kentucky ook 2 Morganteams als ik het goed heb), endurance etc.

Ja, en dat kun je allemaal met 1 paard. Heb er verschillende ontmoet die zowel western als engels geleerd zijn. En voor de familie ook nog aangespannen worden. In Zweden is de regerende kampioen (4 jaar op rij) zowel goed in jumping, dressuur, aangespannen, western pleasure, cutting en trail opgeleid. Hij is 12 jaar. In Amerika is het een algemeen fenomeen. Vader rijdt graag hunter en doet mee aan wedstrijden, Moeder wil dan weer liever dressuur rijden, de kinderen gaan graag trail rijden en samen nemen ze de koets. Dit is het algemeen beeld van een Morgan, alhoewel je verschillende types hebt maar dat heb je in meer rassen. T'is alleen leuk dat je een paard hebt dat verschillende kanten uit kan. Mijn andere hengst is western opgeleid en wordt bitloos gereden, ook op buitenritten met andere paarden. Als je Cap magazine van oktober kan vinden dan staat er een reportage over cutting training met de electrische koe. Daar vind je enkele foto' van mijn hengstje. Hij kan ook heel goed springen. En ik rijd graag western trail met hem.
Vooral het leergierige en mensgerichte houding trekt zo aan. Een leuk paard in de wei.
Diana

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:42

Prachtig paardje! :D *stiekem wil ik hem best komen stelen* O:)
Ik vind hem erg leuk lopen ook! :j

Zijn kleur is waarschijnlijk cremello (hoewel sommige perlino's ook wel zo licht gekleurd kunnen zijn.) In ieder geval dubbel creme-gen, daardoor worden ze zo licht en krijgen ze blauwe ogen. Ik heb zelf ook een cremello. (Uit 2 palomino ouders die dus beide hun creme-gen hebben doorgegeven.) Zie profiel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:47

Erg mooi paardje, prachtig! Maar parelmoer (Pearl) gen is hier niet aan het werk geweest, dit lijkt me eerder een dubbele verdunning van het creme gen. Het Pearl gen zorgt voor champagne kleur, die zijn donkerder en hebben een gespikkelde huid rond mond, ogen en geslachtsdelen.
Paardje doet wat schraal aan, ik zou er wat meer kilo's op willen zien.

Rijtechnisch: Probeer de constante aanleuning wel aan te houden, niet compleet losgooien! Zit er verder goed uit..