Pony is meestal bang om te springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lolacabana

Pony is meestal bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 11:16

Ik heb een hele leuke New Forest merrie van 7 jaar. Zelf vind ik het wel leuk om zo nu en dan een keer te springen, maar elke keer is ze ontzettend gespannen en reageert ze alsof de cavaletti/hindernis iets is waar ze dood aan gaat. Zelf heb ik met mijn vorige pony M gesprongen, dus heb zelf ook wel aardig wat ervaring.

Voorbeelden:
25 September heb ik mee gedaan aan de New Forest sportdag in Ermelo. Tijdens het losrijden ging alles goed, en ik wou nog een paar sprongen maken voordat we tijdens het onderdeel sportpony ook moesten springen. Ik had die week ook nog thuis geoefend en toen ging het redelijk goed. Bij de eerste sprong weigerde ze en reed ik een man omver die in de bak liep. Daarna sprong ze het kruisje van ongeveer 30cm wel. Toen mijn vader er een stijlsprong van maakte (ook ongeveer 30cm) weigerde ze weer en begon ze te steigeren waardoor ik een paar tanden door mijn lip had. Ik heb het toen maar opgegeven.

Donderdag wou ik haar tijdens het longeren over een balk laten draven. Ik heb er al 4 naast elkaar gelegd zodat ze er niet langs heen kon. We begonnen op de rechterhand en ze ging er gewoon over heen. Toen ik haar op de linkerhand het zelfde wou laten doen begon ze te steigeren, zweten, snuiven en heel erg opgewonden te doen. Ik krijg haar er dan gewoon niet over heen, heb het zelfs met een bak voer geprobeerd. Niks lukte, dus nog een keer rechtsom geprobeerd en dan doet ze het gewoon.

Heeft iemand tips voor mij hoe ik het springen leuker/minder eng voor mijn pony kan maken? Ik weet dat ze het wel kan, want voor haar vriendje is ze ook al gewoon een keer over het hek van de bak (120cm) heen gesprongen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:24

De gouden tip heb ik niet voor je. Ik ken wel nog een paard die ook panisch wordt zodra deze een staander of balk ziet. Met springen maakt ze zich echt heel druk. Ze is echt bang. Geen idee hoe dat komt.
Misschien helpt het om hindernissen in de wei zetten.
En als ze de hindernissen niet meer eng vind, eens een balkje/hindernisje meenemen als je haar uit het land haald (aan de hand). En dan zo langzaam opbouwen.
Succes.

Feria

Re: Pony is meestal bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:28

als ze het 1 kant wel doet en de andere niet zou ik der toch wel eens door een DA laten nakijken, veel kans dat ze ergens last van heeft. Succes

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:30

Er zal wel iets gebeurd zijn in het verleden op de linkerhand. Het is moeilijk uit te vinden wat, en aan jou de moeilijke opgaaf om vertrouwen te geven. Ik zou met grondwerk kijken of je een vertrouwens band kunt kweken en dan samen eens een balk lopen en uitbundig belonen als het goed gaat. Ook je mindset anders maken. Dus niet verwachten dat er wat gebeurd maar je voorstellen dat ze ontspannen achter je aan loopt over de balk.
Zo stapje voor stapje op bouwen. Er worden nog steeds paarden en pony over hindernissen geslagen om te kijken wat ze kunnen. Als het niet goed genoeg is gaat ie weer de handel in.
succes

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 11:35

@Renatevb, Het wisselt nogal vanaf welke kant ze niet wil springen. Ik snap er zelf inmiddels niks meer van.

@Senna21, Als ze los staat vindt ze de hindernissen en balken ook helemaal niet eng. Aan de staanders gaat ze vaak ook staan likken, en aan de balken staat ze te knagen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:37

Het een kant niet, een kant wel heb ik vaker voorbij zien schuiven, hoeft niet iets medisch te zijn (kán natuurlijk wel hoor!). Wij hebben het altijd opgelost met gewoon een tijdje alleen longeren op de kant die wel goed gaat, alle keren dat ik het heb gezien was het na ongeveer een maandje helemaal over en liepen ze beide kanten keurig. Waar het vandaan komt? Geeen idee..

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 11:40

@Tarek, Daar ben ik momenteel ook mee bezig. Doe ook best veel grondwerk met haar. Maar zoals ik al zei, het wisselt nog al op welke kant ze het wel/niet doet. Ook met het springen onder het zadel kan ze het gewoon doen, en zodra er ook maar iets aan de hindernis veranderd (hoogte, andere hand) dan raakt ze over de zeik.

@Amyz, lichamelijk is ze 100% in orde.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:42

De ogen van een paard corresponderen niet zoals bij mensen. Dus als een paard zich omdraait, ziet hij weer wat nieuws. Hij is zich er niet van bewust dat hij het even tevoren ook heeft gezien. Een vluchtdier moet alert blijven. ;)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 11:46

Zou autisme ook bij paarden voorkomen dan? Bij die mensen moet je ook niks veranderen...

Maar ff serieus; iets van schriktraining? Heeft ze t alleen met hindernissen die worden veranderd of ook met andere dingen in haar omgeving? T ene paard kan er nou eenmaal beter mee omgaan dan t andere, dus t is de kunst om een manier uit te vogelen om haar vertrouwd te maken met verandering..