Casper at work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDefinetly

Casper at work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 22:38

Hoooi,

Ik heb sinds kort een nieuw verzorgpaardje, Casper.
Ik weet niet precies welk ras het is, hij is 14 jaar, en net als ik geboren op 1 maart 1996 haha.
Casper is eerst western gereden en de laatste tijd dressuur.
Ik plak best snel etiketjes op paarden en ik vind het soms dus heel moeilijk om Casper te begrijpen omdat ik er gewoon geen etiketje op kan plakken, daarom hebben we wat opstartprobleempjes gehad. Dit is nu de vierde of vijfde keer dat ik hem rij.

Caitlin van c-photography (http://www.cphotography.tk en xCaitlin op bokt) is een goeie vriendin van me en houdt zich sinds kort ook bezig met fotografie. Vandaag kwam zij langs om even leuke foto's te maken van Casper en mij, en ze heeft me een paar hele goeie tips gegeven. Jammergenoeg is de kwaliteit van de foto's heel erg achteruit gegaan door het uploaden.

Dit is mijn eerste HAW topic, ik kan normaal niet zo heel goed tegen kritiek maar ik vind het wel belangerijk om Casper zo goed mogelijk te kunnen rijden, dus ik wil graag een keer de mening van bokt. Minpuntjes waar ik met Casper of mezelf tegenaan loop zijn;
- Te diep lopen soms, of hij gaat een beetje hangen
- Niet echt altijd even actief
- Mijn pianohandjes, daar moet ik echt wat aan doen
- Hakken wat meer uitdrukken
- Niet continu naar beneden kijken
- Soms vallen mijn teugels in een boogje en soms heb ik ze juist weer te strak

Ik zit veel naar voren gebogen of met een holle rug, dit komt vooral door rugproblemen. Omdat ik verkeerd sta en zit zijn mijn bekken scheef gaan staan en ik heb er de laatste tijd heel veel last van, met rijden soms ook en dan buig ik wat voorover.

De foto's staan niet op volgorde,
1. Rechtop, schouders ontspannen, kapstoktenen
Afbeelding
2. Rechtop, handen bij elkaar
Afbeelding
3. Rechtop, pianohandjes
Afbeelding
4. Ik zit hier een soort van scheef ofzo
Afbeelding
5. Pianohandjes, hakken meer uitdrukken
Afbeelding
6. Pianohandjes
Afbeelding
7. Dit was net na een bok. Hij heeft in galop de neiging nogal hard te gaan, te bokken en hij vindt het moeilijk om dan rond te lopen. Ik weet nog niet helemaal wat ik hiermee moet doen, dit doet hij aan de longeerlijn namelijk ook. In elk geval rechtop zitten
Afbeelding
8. En soms gaat het er wel normaal aan toe, alleen nu nog wat ronder maar dat komt vanzelf wel, ik wil hem eerst graag in een normaal tempo zonder te bokken door de bak kunnen laten galoperen
Afbeelding
9. <3
Afbeelding
10. Bij het land
Afbeelding

Alle tips zijn welkom maar hou het netjes :D

xCaitlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:41

Laatste stuk ging t goed he! Zag er keurig uit, jullie komen er wel.

Hou hem lekker actief door overgangen en tempowisselingen te maken en denk aan je handen, voor je houden en bij elkaar. Jullie zijn goed bezig. Keep up the good work! :)

kimmie88

Re: Casper at work

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:43

Voor een combinatie die pas zo kort samen werkt, vind ik het echt niet slecht uitzien.
Het meeste commentaar geef je zelf al over je handen en je houding.
Wel mag hij van mij iets meer opgericht lopen.
Neem je teugels eens iets korter, dan kan je waarschijnlijk je armen en handen netter houden. Nu heb je de neiging om ze naar je kruis te halen

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:44

Leuke pony maar meid wat heb jij een stoelzit. Probeer trotser op je pony te gaan zitten!

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 22:45

Haha ja jullie hebben gelijk :P
Bedankt voor de tips ;)

En jij nog bedankt voor de foto's Caitlin, was een hele gezellige dag :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:49

Wat een leuk paard zeg! Ik vind het er helemaal niet verkeerd uit zien hoor, maar inderdaad je zit heel erg ingebogen. Maak je beugels eens een gaatje langer, volgens mij zou je dan al een stukje beter zitten. Op sommige foto's zitten je knieën namelijk nog vrij hoog.
Veel succes samen, ik vind jullie een leuke combinatie. :j

Alabaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:56

Je houding op foto 6 is erg confronterend.
Het is geen overbodige luxe om daar heel erg aan te gaan werken, op deze manier zit je je paard alleen maar in de weg. Als je niemand langs de kant van de bak heb die jou kan herinderen aan je fouten probeer dan jezelf te blijven controleren bijv. zodra je bij A voorbij gaat, hoe zit ik wat doe ik enz..Volgens mij is dit bij Heeremans in de bak en helaas hebben die geen spiegel in de baan.
Als je hier aan werkt worden de plaatjes nog mooier. Succes

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 23:01

Dit is niet bij Heermans maar er is inderdaad geen spiegel ..
Daar heb je inderdaad wel gelijk in ...

Ik zal ook proberen volgende keer mijn beugels een gaatje langer te doen.

Bedankt voor de tips ;)

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:45

Meeste is al wel gezegt..

Wat ik zo zie van deze foto's is dat jij je pony wat tegenwerkt..
Je bent hier en daar wat streng met je handen, waardoor je pony inderdaad gaat hangen, je rijd nu dus met de rem erop wat tevens weer verklaard dat hij niet actief genoeg is.

Probeer dus van voor los te laten (wel contact houden) en veel tempowisselingen/overgangen rijden.. *D

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 00:05

Ik snap wel dat je dat denkt maar het is juist zo dat zodra ik hem meer ruimte geef hij juist langzamer gaat lopen, al is het maar een klein beetje meer teugel.
Ik zoek nog een beetje naar de juiste knopjes, ik hoop dat ik dan een goeie middenweg vind voor de lengte van mijn teugels.

Bedankt voor je tip!

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 08:37

Ziet er goed uit hoor Nadia, behalve sommige puntjes die jij en de bokkers al aangeven.
Ik heb nog een tip om je teugels altijd op dezelfde maat te hebben, doe een stukje tape om de teugels waar jij het fijnst zit, zo kunnen ze nooit te lang of te kort zijn.
Ik zou de teugels wel iets korter nemen en je armen iets meer strekken, er is nu een echte hoek in je arm, die moet iets minder.

madelein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:10

nou voor 5x erop vind ik het niet slecht hoor!

Tipje voor de galop: Het lijkt of je hem in de weg zit, op foto 7 hang je als het ware aan de teugels. Laat hem maar hard gaan, als de overgang maar goed gaat. Laat desnoods de teugels maar wat langer, maar houdt wel contact. Bereid hem goed voor op de overgang door een halve ophouding of bijvoorbeeld te zeggen: Let op! ga dan rustig terugzitten, houd je handen ontspannen en geef de hulp voor de galop. Als hij bokt rijdt hem voorwaarts tot hij stopt met bokken, en laat hem maar een paar rondjes hard galopperen. Hij wordt vanzelf moe :D. Als je merkt dat hij terugkomt in tempo pak hem dan op ( teugels dus weer iets korter) en houdt hem in de galop. Probeer een volte te rijden om hem nog meer op het achterbeen te krijgen, en te verzamelen. Theoretisch gezien zou je zo een heel eind moeten komen ;)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 17:13

Dankjewel, :D

Van de galop, dat kan inderdaad kloppen! Bedankt voor de goeie tips, die moet ik onthouden. Ik denk er zowiezo ook over om les te gaan nemen.

JustPaddOow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 20:50

Ik vind het er helemaal niet verkeerd uitzien.
De foto`s geven een rustig en vredig beeld.

Probeer alleen je lichaam iets langer te maken...
Je rug recht maken en je hakken uitdrukken.

Komt helemaal goed met jullie! :)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:09

Hey Nadia! Het ziet er echt netjes uit. :D
Vind het wel grappig wat je zegt over de puntjes die niet zo lekker gaan, want dat had ik precies hetzelfde met hem. Vooral het te diep lopen. Ik gaf hem vaak wat been bij als hij dat deed en je handen een beetje afsteken als het ware. Zodat hij niet op je handen kan hangen.
En wat betreft het niet lekker actief lopen, als je een zweepje in je handen hebt, dan loopt 'ie een stuk meer door. Je hoeft hem niet te gebruiken, maar het geeft hem net dat stukje activiteit waar hij anders tegenaan blijft hangen.
Maar ik vind het er echt netjes uit zien hoor, jullie zijn lekker bezig!
Caspie is trouwens een NRPS.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:12

Dankjulliewel allemaal :D
Ik was echt heel bang om een HAW topic te plaatsen maar gelukkig krijg ik alleen maar goeie tips waar waarheid in zit.

Zweepje erbij houden had ik inderdaad ook aan gedacht, dat is wel een goed idee, gewoon voor de zekerheid.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:13

Ik heb toen met mijn les een stokje in mijn handen gekregen, lopen dat 'ie ging hihi.

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 19:33

Ik wil iedereen graag nog even extra bedanken voor de tips,

Het ging vandaag veeeel beter! :)

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:35

Leuke combinatie! Ook blij te horen dat het vandaag al beter ging, dat is natuurlijk altijd leuk! Misschien kun je er ook op gaan letten, je voeten niet uit te laten steken, dat zit veel prettiger voor jullie beiden.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:47

Wat heb je caspertje lekker aan het lopen! leuk.
Probeer je zelf lang te maken in het zadel zonder dat je te veel spant> dus je benen ontspannen lang langs je paard en echt op je zitbeenknobbels gaan zitten(die botten die zo zeerdoen bij zadelpijn) en niet op je kont

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:59

Ik vind het er ook niet slecht uitzien. De beweging mag meer van achter voorkomen via jou bekken zodat hij voor meer zichzelf gaat dragen en jij beter gaat zitten, wil je hier meer over leren kun je een kijken op bijvoorbeeld centered riding.

Mijn tip voor de galop is been geven. Naar voren rijden en dan zitten op je kont en eerst met de beweging meer en dan vanuit je zit terug rijden met genoeg activiteit. probeer de beweging van ovaal (liggend ovaal) naar rond te laten gaan in de bekken. Vaak gaat het paard dan wel mee met jou beweging. Een paar stappen is al goed en dan mag die ook best weer naar voor gereden. Let wel op dat je niet teveel terug rijdt en hem goed actief houdt en in een 3 takt galop.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:03

He daar is casper! gaat netjes hoor,hij is zo heel makkelijk niet ;) met aangalloperen m niet weg laten lopen,laat hem wachten ,beetje terugzetten en dan je hulp geven. hij heeft echt moeite met aanspringen en dan wil hij snelheid gaan maken en dan maakt hij zich lang.
als ie dan in de galop valt gaat ie al snel als een raketje :P
Ik heb manon wel met m geholpen toen zij hem nog reed :D

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:11

Casper is bekend haha,

Bedankt weer voor de complimenten en tips.

@ knollentuin, oke! Manon kreeg ook les van u/jou toch? Ik zit ook aan les te denken namelijk,

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:13

ja ,zeg maar je hoor. beli ook en laura bij jullie daar op stal ik pb je mijn nr wel dan kan je me bellen. of je komt een x kijken als ik aan het lesgeven ben ,kan je eerst kijken of het je aanspreekt ;)

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-10 22:17

Je geeft op vrijdag les toch? Ik zal even overleggen ( met de eigenaren en mijn ouders ) ik heb een paar vragen maar die pb ik wel even,