Bonte Wisse @ work met dressuurzadel!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Bonte Wisse @ work met dressuurzadel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:05

Voor de mensen die ons nog niet kennen; Wisse is een 4 jarige bonte fries die nu een jaartje onder het zadel is. We hebben veel ups maar met name ook veel downs gehad en daarom is Wisse vorige maand naar een trainingsstal geweest waar ze hem even goed hebben doorgereden. Dit heeft hem heel erg goed gedaan! Hij is sinds vorige week zondag terug en na een weekje weer aan elkaar wennen onder het zadel zijn we nu weer lekker op weg. Gisteren heb ik een Hulsebos dressuurzadel gekocht omdat ik vond dat ik maar niet kon wennen aan mijn boomloze zadel. Mijn houding was daarin echt te onrustig en instabiel. Ik merk meteen verschil en mijn houding komt straks dus langzamerhand wel weer terug :)
Vandaag hadden we les en het ging erg lekker.
Waar we tegenaan liepen was dat Wisse erg ongeconcentreerd was en drammerig waardoor hij zich teveel ging opkroppen. Ook was de linkergalop al niet meer goed gegaan sinds december...
Dit gaat nu veel beter; ondanks alle heisa om hem heen vandaag bleef hij mooi opletten en ook de linkergalop is gelukt. Waar ik nog goed aan moet werken / moeite mee heb is het halthouden (dan blijft hij drammen, moet ik eigenlijk handvoor rijden maar dan stopt hij niet) en het aaspringen in de galop (handen laag en op je kont zitten!). Mijn handen moeten nog stabieler worden maar ik heb er vertrouwen in dat het met dit zadel nog wel zal verbeteren.

Afijn, hier de filmpjes van de les :)
In- en uitrijden staat er niet op.

Edit: paard wordt op B-niveau getraind.

draf rechts

pasje verruimen rechts

volte rechts

galop rechts

van hand veranderen en overgang stap

draf links

draf links

galop links!

begin halsstrekken (rest staat er niet op, reed mn man bijna plat dus die deed de camera uit :P )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-10-10 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: niveau van de combinatie toegevoegd.

_Sanne

Re: Bonte Wisse @ work met dressuurzadel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:23

Jeetje dat ziet er goed uit!!
Heb een hele tijd terug ook een topic van wisse gezien. Vind het er nou super uit zien hoor! Top! :D

Zoals je al aangaf is dat hij zich eigen wat opkropt. Ik zou hem zelf ook wat lager willen zien zeker bij zo'n jong paard.. Vraag hem om wat te laten zakken.

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:40

Apparte fries hoor,, prachtig!

Meeste geef je zelf al aan,, toch wil ik je kleine tip meegeven..

Probeer iets minder uit het zadel te komen tijdens lichtrijden, laat je als ware opgooien en vang dit op.

Ook je handen mogen wat mij betreft (van wat ik zo nu en dan kan zien) wat stiller gehouden worden, meer bij elkaar rechtop netjes voor het zadel en boven de schoft..

Succes samen

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 08:21

bedankt :)

Jullie hebben beide gelijk, wat betreft mijn handen en meer lengte. Maar dit IS al meer lengte voor Wisse dus het gaat de goede kant op!

Wat betreft het uit het zadel komen; dat viel mij ook al op toen ik de filmpjes terugkeek. Het liefst zou ik mijn beugels een gaatje langer doen maar zo voor de eerste keer op boomzadel na lange tijd voelde dit even prettiger. Ik denk dat als we een week verder zijn, ik ga proberen om ze een gaatje langer te doen, dan kom ik automatisch minder uit het zadel.
En anders moet ik maar wat minder fanatiek gaan lichtrijden :D

Uhhhm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:01

Wat mij als eerste opviel is dat je de neiging hebt je binnenhand steeds met een "rukje" naar je toe te halen, daarmee stoor je heb soms ook in het zakken met z'n hoofd (eerste filmpje). Probeer je handen dus stil te houden en langzaam steeds iets meer te geven. Als hij je hand dan volgt kan je nog iets meer teugel geven en hem zo lager instellen. Volgt hij je hand niet of maar een klein stukje dan pak je hem weer iets op en probeer je het later weer. En wat je verder al zegt: zitten op je kont tijdens de galop! ;)
Succes ermee, jullie komen er wel saampjes. :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:05

ziet er netjes uit, en wat een paard zeg! :D
Klopt inderdaad dat hij zich opkropt en daardoor achter de loodlijn gaat lopen. probeer hem er wat meer door te rijden en laat je teugels wat langer, zodat je nét contact hebt, kan je ook helpen omdat je inderdaad af en toe met je handen teveel beweegt (dit mede door het fanatieke lichtrijden misschien).
Verder zie ik hier en daar pianohandjes maar ach daar kijken we lekker overheen, ziet er erg goed uit! :j

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 19:24

teugels langer is lastig, daar is hij niet constant genoeg voor. Heb ik geprobeerd om er op die manier meer lengte in te rijden, maar dan verlies ik het contact.
Filmpje van paar maandjes geleden;

Er zit nog zeker veel winst te halen in de lengte en ik weet zeker dat dit nog een stuk zal verbeteren.
Zal alleen nog wel een tijd overheen gaan denk ik, maar dat geeft niet want we hebben de tijd :)
Ik wil hem als hij 5 is B-klaar hebben.

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:33

Allereerst, reuze fijn dat je zo'n duidelijke filmpjes laat zien! Dat maakt het probleem en het kijken veel makkelijker.

Vergeleken met je laatste filmpje die van even geleden is, vind ik in ieder geval dat je al een stuk vooruit bent gegaan, je paard oogt inderdaad constanter in de aanleuning.
Wel moet ik toegeven dat het er (inderdaad) nog wat 'drammerig' uit ziet. Ik weet niet of hij ook zwaar in de hand is op sommige momenten, maar hij kruipt vaak achter de loodlijn en lijkt dan tegen jouw hand te willen duwen. Hij is ook nog niet heel constant in de aanleuning, ondanks de verbetering wel al, wat erop duidt dat hij nog niet helemaal honderd procent nageeflijk is of de halshouding hem nog wat te zwaar is. Ik denk zelf het eerste, maar ik ben benieuwd naar je eigen perceptie.
Persoonlijk zou ik hem graag met meer lengte zien, ik heb vorig jaar ook een 4-jarige fries gereden nadat hij ingereden was, en het is inderdaad schrikbarend hoe makkelijk zij zichzelf willen opkroppen. Ik heb dus vooral achter de hand aan gereden en hem het zelf laten uitzoeken zodat hij balans vond in zijn eigen lichaam en niet in mijn handen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:41

bedankt voor je reactie Sander, ik ga er zelf ook helemaal in mee hoor :)
Hij voelt niet stug ofzo, soms wel en dan moet ik echt even een duidelijkere ophouding maken of zet ik hem met zijn hoofd even in (buiten)stelling zodat hij het wel aanneemt.
Het aanspringen linksom ging vandaag perfect; meteen op de hulp aangesprongen. Hij was ook nageeflijker in de galop vandaag, wat meer in balans.
De lengte wil ik ook graag zien, maar is een kwestie van tijd en trainen :)

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:11

Je noemt het zelf op ;)

Maat tjee......je zit is echt veel beter in dit zadel, je onderbenen zijn beel rustiger en je handhouding stabieler!!
Een goede keus geweest, verder kan je idd goed zien dat wisse een tijdje is weggeweest, hij loopt nog wel iets te diep maar wel veel actiever en constanter ;)

Taj_Mahal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:17

Jeeeetje wat een mooi paard! Ik vind barock pinto's echt prachtig en deze is ook super! Ik ben jaloers op je, haha.
Verder vind ik het er ook mooi uitzien, de rest is al genoemd :)

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 22:39

Compliment over je stille onderbenen +:)+
(zou willen dat ik daar meer kaas van had gegeten)...

zazaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:51

leuk paard, prachtige kleur, vrolijke uitstraling en prima gangen volgens mij, maar hij loopt achter de loodlijn....ik zou zijn neus er graag meer uit willen zien!

Je werkt terug met je binnenhand, hierdoor komt hij nog dieper, probeer meer mee te zijn met je hand. Misschien kan je instructeur hierbij helpen door een paar keer een zitlesje te doen?

Tmara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:02

Een paard dat niet correct op 2 teugels gereden word kan ook niet stabiel lopen. Probeer meer op je buitenteugel en zit te rijden, en niet steeds aan je binnen teugel te zitten. Maar met wat tijd en training komt dat vast wel goed ;)

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:16

hee, dat is een hele verbetering zeg! jullie gaan de goeie kant op!
ik heb nog een tip voor je, probeer je handen wat hoger en naast elkaar te houden, dan valt je verbinding eerst weg, maar dan moet je met je been geven zodat je weer verbinding krijgt. in het begin zal dit niet meteen lukken, maar aan t einde als je aan t doorzitten bent lukt het meestal al beter. hier heb je uiteindelijk meer aan dan als je steeds moet vragen aan de binnenkant. hij gaat je hand dan beter volgen en dan kun je er ook meer lengte inrijden. dus handjes naar voren en drijven maar:P
over een tijdje weer een topic?:)

OlympicOrry

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:22

Eerst en vooral wil ik zeggen dat je een zeer mooi paard hebt, verder vind ik dat je een paard een mooie tact heeft, het loopt mooi constant. Verder vindt ik dat je een onwijs goede houding hebt, mooi mee in de beweging en stille onderbenen. Kortom mooie combinatie!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:29

bedankt voor de reacties, leuk dat het nog steeds bekeken wordt :)

Inmiddels gaat het al beter, galop gaat al een stuk netter en constanter.
Ik merk wel dat hij na de galop ook wat constanter in aanleuning loopt in de draf. Ook zijn we met les gisteren begonnen hem wat minder diep te laten lopen. Hij loopt ook duidelijk merkbaar beter in draf als ik ga doorzitten, ik denk dat ik dan zelf stiller ben in mijn lijf.
Hij pakt de rechterkant ook alweer wat beter op dan voorheen :)

Nieuw topic zal wel even duren gezien het winter wordt; ik rijd met les binnen en dan wordt het beeld heel slecht bij kunstlicht. dus dan is het afhankelijk van of mijn man een keer overdag mee wil om te filmen :)

TurtleLove4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:36

ziet er heel goed uit,
maar het lijkt wel alsof je paardje erg op de teugel hangt en daardoor ook nogal op de voorhand komt.
maar komt zeker goed !

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-10 17:38

hij loopt inderdaad op de voorhand, dat zie je goed.
Hij hangt echter niet, dat lijkt misschien zo.
Daarom zijn we gisteren begonnen hem iets hoger in te stellen zodat hij niet zo op de voorhand kukelt, ook moet ik nog iets meer op mn kont zitten in galop om zelf ook bergopwaarts te blijven denken.
Bedankt :)

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 18:12

MiWaPi schreef:
Apparte fries hoor,, prachtig!

Meeste geef je zelf al aan,, toch wil ik je kleine tip meegeven..

Probeer iets minder uit het zadel te komen tijdens lichtrijden, laat je als ware opgooien en vang dit op.

Ook je handen mogen wat mij betreft (van wat ik zo nu en dan kan zien) wat stiller gehouden worden, meer bij elkaar rechtop netjes voor het zadel en boven de schoft..

Succes samen

100%mee eens :)

Mooi beestje!