Basis Problememen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

idylle

Basis Problememen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 16:40

Hoi allemaal,

Ten eerste wil ik eerst vermelden dat ik les heb.
Ik heb een aantal basis problemen met mn haflinger van 13 jaar.
Ze wil altijd erg graag naar de uitgang, hierdoor heb ik 2 hoofdproblemen.
Bij ons zit de uitgang aan het eind van de K-H zijde. Zodra Ik op de K-H zijde kom op de rechterhand gaat ze versnellen omdat ze dan denkt dat ze de bak uit mag.
Ben ik aan het stappen als ik die zijde neem dan wil ze gaan draven en neem ik die zijde vanuit een normale draf dan gaat ze steeds harder draven. Zelf rij ik steeds weer een kleine volte zodra ze gaat versnellen zodra ik de volte oprijd is haar tempo weer netjes maar zodra ik de volte afkom (en recht op de uitgang afrijd) dan gaat ze meteen weer versnellen. Ook probeer ikzelf met het lichtrijden langzamer te gaan als haar tempo en dan gaat ze een fractie langzamer maar ze loopt nog steeds onder me uit. Op een geven moment ben ik het zo zat en dan ga ik lopen trekken :@ Je raad het al dan lukt er niks meer...Dan mijn 2e probleem de volte op de linkerhand.... Als ik bij B de volte opdraai loopt ze netjes gebogen om mn been heen maar zodra ik dan weer richtging hoefslag draai bij E dan wil ze rechtsom richting H (uitgang) Op de andere hand heb ik dit probleem niet. Wat ik dan doe is mn buitenbeen wat naar achteren om aan te geven dat ze moet gaan draaien om mn binnenbeen en mn binnenteugel haal ik van de hals af om haar goed te kunnen begeleiden. als ze niet op mn buitenbeen reageerd geeft ik haar een spoortje en als ze daar nog niet op reageerd geef ik een trap met mn buitenbeen (omdat ze gewoonweg heeft te luisteren naar mn hulpen) en dan gaat ze op het laatste moment toch nog de kant op die ik wil (volte B-E-B linkerhand dus afmaken) dan probeer ik hem na een rondje gewoon rijden weer en dan gaat het weer mis en dan word ik vinnig en dan trap ik er (op ons moeilijke punt) helemaal lam met mn spoortje (stompe knopjes) heb al zonder sporen gereden omdat ik dat zielig vind en sporen daarvoor niet bedoelt zijn, maar ik heb ze gewoon echt nodig omdat ze heel erg afgestompt is (niet door mij heb haar nog niet zo lang en ze is 13 jr) zweepje is ze bang voor want had het liefst met een zweepje ff bijgetikt op de schouder dat werkt meestal het beste, maar dat kan bij haar dus niet.
Wat kan ik aan deze problemen nog meer doen als dat ik nu doe en hoe kan ik mn rust zelf bewaren
Graag tips hiervoor, alvast bedankt!!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:44

Deze problemen zouden met echt les toch echt makkelijk op te lossen moeten zijn. Zo niet dan ben je met geldverspilling bezig.
Ik denk dat het tijd is om andere instructie te zoeken.

idylle

Re: Basis Problememen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 16:45

Heb net 1 les van haar gehad en dit is niet in 1 les op te lossen

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 16:55

Maar dan is het toch onnodig om het hier te vragen? Wij kunnen je best tips geven, maar wij weten niet waar het probleem hem ligt. In praktijk kun je dat veel beter oplossen :)

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:00

denk dat het een stukje missen van ervaring is.

kan je op de een of andere manier niet even het stukje omzeilen?
dus zulke lijnen maken dat je er practisch niet langskomt enover de ac lijn oversteken dan een volte maken ernaar toerijden , op het moment dat ze versnelt weer wegsturen op een volte en weer doorrijden evt. van hand veranderen weer erlangs e.d.

en anders lekker doorlessen inderdaad , denk dat je hier wel even wat tijd in zal moeten steken.

succes!

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 17:21

Van mn instructrice heb ik al tips gekregen, maar vroeg me af of hier iemand nog tips had. Bedankt voor de reacties

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 19:24

Een mede ruiter had ook het probleem met versnellen bij de bak uitgang (en vervolgens daar ook proberen te stoppen) en zij moet sindsdien van haar instructeur aan de andere kant van de bak afstijgen voor ze de bak uitgaat en mag dus nooit meer bij de bak uitgang afstijgen. Zo leert je paard na een tijdje dat stoppen of versnellen bij de bakuitgang totaal geen zin heeft want daar is niet het einde van het rijden. Kan even duren voor het kwartje valt maar werkte bij haar erg goed!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:07

Uit je uitleg blijkt heel duidelijk dat er hier niet één probleem is maar dat heel je rijervaring nog moet aangescherpt worden.
Neem dit niet als een verwijt op hoor, het is gewoon zo.
Paarden denken ook zonder emotie, dus als mens moet je daar ook aan gaan werken, je moet een beetje leren denken als een paard, bekijk de dingen zwart / wit dus niks grijs.
Neem privéles van een goeie instructeur en blijven volhouden.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 20:14

Ik heb begeleiding van iemand die lichte tour heeft gereden en tot z1 les mag geven, dus daar ligt het probleem niet.
Denk ook niet dat het zo zeer aan mn ervaring ligt alleen heb ik een verkeerde houding aangenomen de afgelopen tijd en heb ik moeite om netjes te zitten. als ik b.v. stelling vraag dan ga ik met mn bovenlijf naar binnen hangen, ik heb moeite met recht op mn paard te blijven zitten. Zo zijn er nog wel meer dingen die niet lekker lopen en daar ga ik nu met behulp van diegene aan werken.

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 20:53

alleen zijn de problemen die jij beschrijft niet relevant aan je mindere lichaamshouding.
het is een stukje denken en je paard voor zijn..
daar zal je instructrise je vast mee helpen.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:09

hmmmm, snap daar weinig van eigenlijk... Kun je dat als een paard denken verder uitleggen met eventueel een voorbeeld

Princesspres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:17

je inleven hoe een paard denkt.
hoe een paard kan zien bijvoorbeeld...
zoek eens uit hoe een paard kijkt.
daardoor kan je beter situaties inschatten omdat jij weet hoe zijn zicht werkt. hierdoor kan je beter inschatten wanneer hij iets ziet of wanneer niet , hoe hij het ziet enzovoorts.

ehmm voorbeeldje waar je iets aan hebt, pjieuw lastig
je paard wil duidelijk daar de bak uit.
hij/zij heeft ontdekt dta ze er daar altijd uitgaat en ergens is er een punt gekomen dat ze sneller is gaan lopen en dat jij niet hebt ingegrepen/of misschien nog niet.
een paard is een gewoontje dier . [doe maar eens een paar weken achter elkaar elke keer in dezelfde volgorde de hoeven krabben , op een gegeven moment zal ze het laatste voetje af geven voordat je er om vraagt.]
nu moet je gaan ingrijpen , om die gewoonte tot versnellen eruit te halen.
dus je gaat haar aan het werk zetten , maar wel zo dat je haar verrast voor ze kan denken harder te gaan. dus een overgang naar stap als ze wat harder wil gaan ( dus niet al als ze harder aan het draven is )
of probeer bijvoorbeeld eens te gaan galoperen en als je op het stuk komt waar ze harder wil gaan , haar verrassen door juist zachter te gaan en als ze dan eenmaal zachter gaat ,weer harder gaan...
gewoon zodat jouw pony even niet denkt aan het versnellen...

[ hoop dat je er iets van snapt , ben niet zo super in uitleggen op de pc zie ik nu ;) ]

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 21:29

Dat ben je wel :D snap hem in 1 keer :D
Maar daar heb ik idd wat aan. Want wat ik nu doe is idd steeds weer de kleine volte op draaien als ze gaat versnellen dus dat is ook al een gewoonte geworden.
Ik ga morgen meteen proberen om te schakelen op die zijde en afwisselen met voltes en Sjes enzo. Super bedankt voor je tip hier kan ik wat mee.