Minder rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen_M

Minder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 17:40

hallo allemaal :)

Ik heb een super haffie van 18 jaar :D Ik hou zo veel van hem, dat ik mijn leven voor hem geef <3
Genaamd Marnix <3 Oftewel marrieparrie

Als je op mijn profiel kijkt zal je wel denken: woww dat paard is veeeeel te dik!! Daar kunnen zeker kilo's vanaf. Klopt :j Maar dat komt allemaal omdat mijn paardje een vervelend verleden heeft gehad :)

Toen ik hem kreeg is hij een jaar niet gereden. Misschien 3 of 4 ritjes in de lente. Maar ik ging dus aan de slag met hem. Eerst 2 dagen in de week. Een half uurtje les, en een half uurtje vrij rijden. Ik merkte al snel dat hij al veel energie had. Bokken en trappen in en tegen de staldeur. Ook tijdens het rijden steeds sneller gaan. Dus ik begon met 3 keer te rijden in de week. Het tempo was goed ;) Dus hield het op 3. Toen hij weer zo begon te doen, maakte ik er 4 keer per week van. maar nu begin ik te merken dat hij weer te traag word. Erg veel sloffen, soms ook struikelen, of gewoon gaan stappen. Na de les ook altijd erg bezweet (dit ligt wel aan het lange haren krijgen := ) Ik heb gister 20 minuten gereden. vandaag een uur les. En morgen een buitenrit (voornamelijk stappen, maar wel bergjes op en af ;) )

Wat denken jullie. Toch maar minder gaan rijden in de week ;) Dat dit echt een teken is van moe zijn. Of is dit gewoon lui en moet ik mijn paard flink doorrijden.

En trouwens, mijn paard is in ieder geval niet ziek, de dierenarts is vorige week geweest :D Maar dat was voor iets anders hihi

Tammy_

Re: Minder rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 17:46

nou als de dierenarts niks aparts heeft opgemerkt, ga ik er niet van uit dat hij kapotgaat van 4x in de week rijden. Hij is natuurlijk al wel wat ouder, dus duurt conditie opbouwen wat langer. gewoon een keer per week les en dan 3x zelf lekker rijden moet kunnen, probeer eerst hem wat door te laten lopen als hij zo struikelt, als het een week lang zo blijft, zal ik er toch even iemand naar laten kijken.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:30

Waarschijnlijk heeft ie gewoon last van de warmte, jij sport toch ook niet met je winterjas aan? En omdat hij al wat ouder is, zal hij hier sneller aan toe geven, dan een jong paard.:)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:33

Denk niet dat 4 keer in de week nou echt teveel kan zijn. Maar misschien helpt het om wat extra vitamine of mineralen te krijgen (zo voer ik de winter pavo summer koek door..) en misschien dat een scheerpatroon over 2 a 3 weekjes ook al heel veel verschil maakt!

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 18:36

Dankjewel :)

Jaa dat dacht ik ook al ;) Gewoon die hitte ja. We rijden ook nu wat vaker in de buitenbak (we hebben ook een binnenbak, waar het wel wat warmer is (ideaal in de winter <3 ) En dan gaan we ook wel eens ene galopje over het veld doen, dan gaat hij kei maar dan ook keihard, en krijg ik hem met veel moeite terug haha.

En scheren doe ik liever niet :o Want ik heb daar t geld niet voor :o ow wat beschamend dat erop te zetten hihi

horselover7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:40

misschien kun je als het langer blijft aanhouden iets in zijn voerpatroon veranderen? evt. met raadpleging van de DA..
veel succes!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:41

scheren hoeft in opzich niet veel te kosten, en als je het einde deze maand doet hoeft het maar 1 keer, met jachtpatroon hoef je ook niet heel erg in de dekens te gaan zitten. Maar dat is natuurlijk ieders eigen keuze.

Maar ondanks dat hij aan de volle kant is kunnen bijvoorbeeld die koeken geen kwaad om erbij te geven, zit niet veel in, maar voor veel paarden net een beetje extra, weet zoiezo niet wat je nu voert?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:42

Ik denk het ook allemaal, hij krijgt een dikkere vacht, wordt wat ouder.

Ik denk niet dat je minder moet gaan rijden. Maar wat je ook kunt doen, is dat je 3 keer in de week gewoon doet wat je doet (ik weet niet wat je allemaal doet met rijden), en de andere ene keer wat meer technische dingen gaat oefenen. Die je gewoon in stap kunt doen, evt in draf mee pakt en je paard wordt wel aan het denken gezet. Dingetjes zoals schouder binnen/buitenwaards, wijken, voltes verkleinen vergroten...zulke dingetjes. Misschien kan je instructrice jou nog meer leren.
Is geen volle conditietraining maar wel goed voor de spiertjes en komt ie ook in beweging :).

Ik ga dat ook doen in de winter, scheer mijn paard ook niet en wil haar niet onnodig of te vaak laten zweten in die warme vacht.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 18:42

Jaa ik sta op een stal waar de paarden allemaal het zelfde voer krijgen ;) ik weet eigenlijk niet of ik daar iets aan kan veranderen. Misschien wel handig om te weten:

Ik geef elke keer na het rijden slobber. Maar ik stap binnenkort over naar kernmuesli

DIT IS NIET VOOR VOER, IK GEBRUIK HET VOOR BELONING :)

En zo'n koek heb ik vaker zien liggen. Ik ga woensdag naar de ruiterwinkel ik ga ze halen :D BEDANKT :D

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 18:43

@suus_ Ja ik rijd inderdaad dressuur en meestal een keer per week een uurtje buitenrijden :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:49

Ik zou ipv slobber (of muesli) eerder een appeltje geven als beloning.

Ik geef mijn paarden helemaal niks meer na de training en dat scheelt echt een hoop, al is het wel moeilijk om gewoon niks te geven :P

En imo maakt het (mijn) paarden echt niet uit of ze nou alvast aan hun avondhooi beginnen na het rijden of dat ze wat krachtvoer krijgen na de training voor ze weer terug het land op gaan..

Maar wat krijgt je paard dan? Want als alle paarden bijv. een kilo biks krijgt elke keer vind ik het niet gek dat hij dik blijft..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:03

Hij krijgt brokken, je kent wel die voerbakjes, jaa weet niet hoe je het noemt :P van die paardenvoeders ofzoiets dergelijks. nou daar een driekwart bakje van. sochtends en savonds ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:00

zo'n voerschep van een kilo, Of iets anders?

Want dat vind ik eerlijk gezegd echt veel te veel. Hier op stal krijgen de meeste maar een kwartje basisbrok of lucerne..

Hebben ze niet nog meer soorten voer of vraag anders of hij gewoon een handje brok mag en dan de 'belonings'voer echt weg laten want dat gaat echt heel veel schelen :)

Want 4x per week rijden is imo prima :j

paarden hebben voornamelijk ruwvoer nodig en vrijwel geen krachtvoer..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 20:06

ja zo'n ding, bijna tot boven gevuld (ongeveer)

http://www.paardendrogist.nl/product/18 ... um/125545/

Even een update:

de buitenrit vandaag ging goed. hij was zeer actief. En toen we over t veld gingen, kreeg ik hem niet goed terug. Dat was minder leuk,. maar in ieder geval een goed teken dat hij goed doorliep :)