Schouder binnenwaarts ipv stelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Blabla1980

Schouder binnenwaarts ipv stelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 10:18

Ik heb een vraag waar ik na de les van vandaag aan het denken was

Het lukt me bij dit paard niet om stelling te vragen, hij gaat direct schouder binnenwaarts lopen. Dus mijn hulpen zijn niet precies genoeg. Wat doe ik te veel, of te weinig?

Kan het de instructrice komende week wel even vragen, maar vind het fijn om zelf al wat info te verzamelen :)

Ik gok zelf op teveel binnenbeen en te weinig buitenbeen?

MargrietvdB

Re: Schouder binnenwaarts ipv stelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:26

Ik kan natuurlijk lastig van achter mijn pc vandaan vertellen wat jij niet helemaal goed doet, ben er niet bijgeweest..
Maar ik kan wel een inschatting maken waar het aan ZOU KUNNEN liggen.
Je buitenteugel. Of je begrenst deze te en is je halve "ophouding" weg of je hebt je buiten teugel er niet bij om je paard goed recht te richten en hem de stelling aan te laten nemen.
Zorg er goed voor dat je in beide beugels even veel druk houdt en dan je binnenbeen je lange been is, omdat jouw paard zich om dat been heen moet vouwen.

:)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 06:50

Ja is natuurlijk ook lastig vanachter de pc, maar ik dacht "wie weet" :)

ongelijke tegels/ ongelijke druk zou nog wel eens kunnen ja!
ik ga erop letten.
Bij de andere paarden waar ik op rij is stelling vragen geen probleem en rij ik zelden shouderbinnenwaarts. Maar dit paard is veel gevoeliger en preciezer qua hulpen dus dat is even wennen :)

zee501

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:36

Vergeet ook niet je gewichtshulp!

Er zijn verschillende standpunten over hoe die moet zijn tijdens de schouderbinnenwaarts(http://www.paardenbegrijpen.nl/didactie ... -of-geloof) dus laten we daar niet over beginnen.
Het enige wat k wil zeggen is vergeet deze belangrijke hulp niet als je alleen recht uit stelling wil vragen (kan als je paardje zo gevoelig is namelijk wel voor verwarring zorgen bij hem als de gewichtshulp bij beide oefeningen het zelfde is ;))

Succes!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 08:43

Dat is een goeie! :)
Gewichtshulp

Kijk en zo he ik toch al wat tips over waar op te letten :)

lesleygjof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:53

misschien dat je in een keer teveel stelling vraagt, waardoor het paard denkt dat hij schouder binnenwaarts moet gaan lopen.
Begin met een heeeeeel klein beetje stelling en werk zo langzaam verder

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:07

Stelling is enkel de nek die wat inbuigt. Je been- en gewichtshulpen moeten dus gewoon vragen om rechtdoor te blijven lopen (rechtop zitten, evenveel gewicht op beide zitbeenknobbels en beide benen langs de buik).
Op beide teugels behoud je evenveel druk. De pink van je binnenhand draai je wat naar de nek toe zodat je de binnenschouder gaat begrenzen, maar wel vraagt om lichtjes te buigen in de nek (je moet net het binnenoog van je paard kunnen zien zonder scheef te gaan zitten). De buitenteugel houd je in contact.
Hopelijk is het zo een beetje duidelijk ;-)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 01:03

Ga je wel rechtuit met je heupen? Bij schouder binnen hoor je je iets heupen anders te draaien dan bij stelling vragen. Het helpt bij mij bijvoorbeeld om goed naar voren te kijken, zodra ik naar mijn paard ga kijken wilt mijn lichaam nog wel eens iets mee gaan met de buiging van zijn nek, en dat kan al genoeg zijn voor schouder binnen.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:14

mijn heupen knikken nogal eens in ja, dat is wel vaker een probleem bij mij. Is dus goed om daar nog eens extra op te letten.

bedankt voor alle tips dames, woensdag ga ik eens kijken hoever ik ermee kom!