Scheve schouders.. en nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DJZ
Blogger

Scheve schouders.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 01:36

Beste bokkers,

Al een tijd loop ik tegen een punt op tijdens het rijden, dat het net niet lekker aanvoelt. Wanneer ik mijn pony wat meer op ga pakken, is ze op de rechterhand niet zo soepel als op de linkerhand. Ik rijd zeer regelmatig andere paarden en heb daarmee dezelfde 'problemen' dus dan ligt het in ieder geval niet aan de paarden, maar aan me zelf. Ik had altijd het idee dat ik in mijn rechterheup inknik, waardoor ik links langer wordt en mijn pony dus belemmer tijdens het buigen naar rechts. Maar toch kon ik altijd beide zitbeenknobbels goed voelen.
Ik heb meerdere instructrices/instructrices laten komen, puur om houding en zitlessen te volgen, maar uiteindelijk ging het niet meer om mijn houding, maar om de houding die mijn pony aannam. Maar hoe kan mijn pony rechtlopen, als ik zelf scheef zit??????????+ ze ging er gewoon tegenin (en begrijpelijk ook!!).

Vandaag ben ik bij iemand geweest die jaaaren heeft gereden. Van hem moest ik rechtop gaan staan, gewoon op de grond, evenveel gewicht op beide voeten. En hij kwam met de conclusie dat mijn schouders ongelijk waren. Mijn rechterschouder is veel lager, dan mijn linkerschouder. Ook is mijn monnikskapspier (schrijf ik het zo goed?) aan de linkerkant korter... Volgende week ga ik langs de huisarts om te kijken of er door middel van therapie de schouders wat rechter kunnen komen en waar de oorzaak ligt dat ze zo scheef hangen.

Nu kan ik natuurlijk wel gaan rijden, maar daar maak ik mijn pony er niet beter op, eerder schever. Longeren vind ik ook geen probleem en doe ik ook regelmatig, maar is er een manier om mijn scheefheid te compenseren, zonder daarmee de pony in de weg te zitten? Ook ben ik nog steeeds opzoek naar een instructrice/instructeur die inderdaad in eerste instantie houding en zit het belangrijkste vind, want dat is uiteindelijk de basis.

Wie o wie heeft er tips????

Even een foto ter verduidelijking:
Afbeelding

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 01:49

Ik heb dit ook. Ik heb bij mijn geboorte iets opgelopen waardoor dit er dus altijd zit en heeft gezeten. Mijn linkerschouder hangt ook af.
Ik heb er niet echt last van, alleen kan ik mijn linkerhand niet goed genoeg rechtop houden. Ik kan ook niet mijn zweep in mijn linker hand houden omdat ik mijn pols niet goed genoeg kan ''draaien''.
Ik heb niet echt een foto waar je het duidelijk op kan zien. Ook heb ik geen ervaring dat het paard door mij schever wordt.. Wat natuurlijk wel logisch zou zijn!
Ik houd dit even in de gaten.

Equimotion

Re: Scheve schouders.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 03:51

Iedereen is in meerdere of mindere mate wat scheef, ook op het punt dat jij omschrijft t.a.v. je monnikskapspier. Je moet daar niet direct medische ellende achter zoeken.

Het moeilijke is op het moment dat jij ook nog op een vrij scheve pony stapt, je in een vicueuze cirkel beland. Zitlessen nemen op een goed doorgereden, gelijkzijdig ontwikkeld paard is eigenlijk de beste optie om daar wat aan te doen.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:06

Dit soort problemen kun je een heel stuk zonder paard oplossen.
Zorg wel dat je de juiste begeleiding hebt, dat was voor mij nog het grootste probleem.
Die eenmaal gevonden is het een kwestie van oude gewoonten afleren, spieren trainen en weer andere spieren ontspannen.
Jezelf de tijd gunnen hiervoor.

Ik ben zelf tijdens dat hele proces (ik knikte ook in en had ongelijke schouders, paard idemdito) blijven rijden.
Mijn paardje was schever geworden van het rijden toen ik zelf nog zo scheef was.
Maar het rijden heeft mij wel geholpen met weer recht worden en motivatie (reden om iedere dag alle oefeningen te doen).

Wat betreft paardrij instructie heb ik iemand gevonden die ook veel van de menselijke anatomie weet en aan het paard kan zien wat ik vastzet in mijn lijf.
Hetgeen ik in de paardrijlessen leer oefen ik ook op de fiets en te voet.

Ik zou blijven proberen met instructeurs tot je iemand vindt die je goed kan helpen.

Wat betreft het zonder-paard gedeelte kan ik alexander techniek aanbevelen.
Dit is een heel rustige manier om jezelf uit te lijnen vanuit je nek/schoudergebied die goed aansluit op paardrijden.

Zoals je al schrijft kan je pony niet rechtlopen als je zelf scheef zit.
Ik zou niet te zware oefeningen van haar vragen zolang dit nog speelt.
Als je er vanaf bent, sta je verbaasd hoe weinig hulpen je nodig hebt en hoe soepel je paard toch wel is.
Dan kan je die recht gaan maken.

Zitlessen op een recht leerpaard is een goed idee, wat Equimotion schreef.

Je huisarts zal wellicht cesar of mensendieck oefentherapie aanbevelen.
Hier heb ik persoonlijk zowel goede als slechte ervaringen mee.
Ik luisterde in eerste instantie braaf naar de therapeut en deed de oefeningen.
Maar nu achteraf bezien zaten daar ook verkeerde dingen tussen wat ik nu dus weer aan het afleren ben.
Dat is lastig om in te schatten op het moment dat je daar staat om hulp te krijgen.

Er zijn fysiotherapeuten die je hele lijf beschouwen qua balans en dan niet 1 spiergroep trainen, maar meer het hele plaatje.
Let goed op of je therapeut/instructie alleen naar de oppervlakkige zaken kijkt, of net wat verder vraagt.

Zorg ook dat de begeleiders op elkaar aansluiten.
Dat je niet dressuurles hebt waar je leert spieren los te laten en daarna fysiotherapie waar je leert die weer constant aan te spannen.

Succes!

DJZ
Blogger

Re: Scheve schouders.. en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 14:37

Hoihoi,

Super bedankt voor jullie reacties. :)
Ik snap idd dat ieder levend wezen niet 100% recht is en iedereen zijn natuurlijke scheefheid heeft, het paard dus ook.
Zelf rijdt ik recreatief dressuur en hoef verder niet met de pony moeilijke oefeningen te doen, maar ze moet wel gewoon, wat voorheen wel lukte, aan beide kanten lekker soepel blijven.

Voor nu wil ik gewoon een instructeur hebben die, zoals azmodania beschrijft, precies aan het paard kan zien wat IK fout doe, of waar IK vasthoudt. Daar heb je tenminste wat aan. Maar die zijn zoooo moeilijk te vinden... Dus mocht er iemand iets weten, graag!!

In ieder geval al bedankt voor jullie tips :)
Qua therapie ga ik van de week allemaal uitzoeken en bij de huisarts vragen.