Mijn paard heeft een grote, ruime stap en het is moeilijk om hem te verzamelen en tegelijkertijd toch ook actief te houden, hij laat dus nog wel eens een been staan.
Thuis en in de les oefenen we regelmatig de keertwendingen, met de zweep erbij om hem op zijn binnenbeen aan te tikken als hij blijft staan. Hij maakt ze graag erg klein en ik heb er ook moeite mee om hem ze wat groter te laten stappen.
In de proef heb ik er een probleem bij, m'n paard weet precies wat er gaat komen en als ik moet afwenden voor de keertwendingen begint het vaak al, hij is niet meer aan de hulp, maakt al bijna direct al een keertwending van zichzelf en gaat eigenlijk nog liever achterwaarts geloof ik. Ik krijg hem dan niet meer in de correcte stelling en buiging en ja, stap dan nog maar eens een fatsoenlijke keertwendig.

Nu weet ik dat er veel meer mensen met dit probleem zitten of gezeten hebben.
Daarom ben ik benieuwd naar tips en hoe anderen dit probleem proberen op te lossen of opgelost hebben.

kan ook nog
)
Ik kan hem nu wel verruimen en verkorten, maar met een beetje spanning, zitten we weer in de halve telgang.