Help, paard steigert!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sophieanne17

Help, paard steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:03

Even toelichting bij de titel: Mijn 4-jarige paint wil omhoog komen als hij iets echt niet wilt. De eerste keer dat hij onder het zadel steigerde was toen ik met hem voor de eerste keer (zonder andere paarden) een buitenrit maakten. Toen we een klein kwartiertje onderweg waren ging hij opeens stil staan (ik kreeg hem niet meer naar voren, hij zag in de verte zijn weigenoten) en steigerde daarna kaarsrecht omhoog (klapte bijna achterover).
Was hij op dit moment bang, wilde hij mij van zijn rug krijgen of was dit "gewoon" verzet om verder te rijden? Ik weet het niet ..

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:07

ik heb ongeveer het zelfde gehad, maar dan niet met een paint;)
maar een kwpn met ong 25% engelsvolbloed erin. wij zijn dus daadwerkelijk achterover geklapt maar beide weinig aan over gehouden.
bij mijn paard is het angst en hierdoor verzet.
bij jou zou het zelfde kunnen zijn. maar dan zou ik het moeten zien dan zou ik het kunnen zeggen;)
suc6

RM_

Re: Help, paard steigert!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:09

Mijn verzorghaflinger deed dit ook regematig een half jaar geleden. Het is er nu wel redelijk uit maar af en toe wilt hij het nog wel eens doen.
Het is moeilijk te zeggen wat de oorzaak is bij de jouwe, maar meestal als ze echt angst hebben kun je dat wel goed merken (wegdraaien van de ogen, briesen etc)
Bij de mijne was het overigens vooral verzet, na een keertje goed aanpakken was het weer goed ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:18

Hier moet je doorheen rijden. Dat is niet makkelijk, omdat jij er waarschijnlijk steeds banger door wordt. Laat het iemand doen, die beter kan rijden en dit ook kan. Het wordt anders van kwaad tot erger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:06

Omdat dit geen specifiek westernprobleem is heb ik dit verplaatst van WN-AM naar RT-P.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:10

Er zijn niet echt manieren om het "op te lossen". Wel kan je hem even laten nakijken, zeker weten dat het geen probleem is waar hij niks aan kan doen. Voor de rest kan ik je vooral advies geven wat je moet doen als het wel gebeurd.. Blijf vooral heel erg je gewicht naar voren houden, sla je armen om de nek en probeer hem zeg maar naar beneden te duwen met je bovenlichaam. Dan heb je het minste kans om hem om te laten klappen. Naar achteren leunen heeft nóóit zin bij steigeren, maar dat had je misschien zelf al door.

Verder is het vaak dwarsigheid... Je zou hem een tikje tussen zijn oren kunnen geven. Klinkt misschien heel hard en streng, ik ben ook zéker niet van het paarden in elkaar meppen, maar zodra het voor jou een rottige, gevaarlijke situatie wordt moet je daar iets aan kunnen doen.

Amytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:09

Mijn 3jarige pony vond het ook heel moeilijk om in het begin alleen van de werft af te gaan. Paarden zijn van nature kudde dieren en helemaal als ze nog jong en onervaren zijn verlangen ze naar de groep.
Ben je al vaker met hem weggeweest of was het de eerste x dat hij zonder soortgenoten op pad ging?

sophieanne17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:53

Het was de eerste keer dat hij zonder zijn soortgenoten op pad ging, en dat vond ie dus ook echt niet leuk :P

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:53

Ik denk dat het idd een punt is waar je doorheen moet :j
Ik rij momenteel 2 paarden, met de jonge merrie kan ik rustig een ommetje maken buiten, met de ruin kan ik dat wel vergeten.
Dat is ook zo'n draak dat als het hem niet zint hij steigerd omdraaid en naar huis scheurt...
Nou ben ik zelf niet meer zo'n grote held nadat ik in april goed hard ben gevallen, maar toen hij bleef vervelen (hij wou niet eens langs de buren :') ) heb ik hem toch wel even duidelijk gemaakt dat ik hier niet van gedient was, en zodra ik de straat uit ben is het ook prima, maar de straat uitkomen, dat is drama...
kwestie van doorzetten en aanpakken denk ik. Desnoods met iemand er langs?

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 15:58

Is ie al wel heel vaak met andere paarden mee geweest? Anders dat proberen? Of een paar keer aan de hand met hem?
Tegen het steigeren weten anderen zo te lezen wel goede truckjes (zoals tussen de oren.. ook weleens gehoord ja) maar heb geen ervaring met steigerende paarden helaas. Ja.. met 1.. maar dat paard was staatsgevaarlijk en ben ik snel mee gestopt ;).
Succes!! Hoop dat je het snel kunt oplossen want het klinkt gevaarlijk..

Ussiethree

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:01

steigeren is nooit goed te praten. draai om zn oren moet die op dat moment hebben.

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:40

Ik zou eerst controleren of het zadel, zijn rug, enz allemaal in orde zijn. Daarna zou ik de omgeving waar het gebeurde nakijken. Geen enge of rare dingen? Rijd er nog een keer langs. Weer steigeren? Dan is de kans groot dat dit paard erg brutaal is en naar zijn soortgenoten toe wil. Ik denk dat een slofteugel wel kan werken. Gewoon los laten hangen, maar zodra je merkt dat hij raar gaat doen erbijpakken en gewoon rustig verder rijden. Als hij omhoog wil komen direct slof inschakelen, maar doe het op tijd want als hij al omhoog is kun je hem daardoor achterover trekken. Er zou misschien ook nog wat mis kunnen zijn met zijn tanden, goed in de gaten houden dus. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:06

Ja is lastig als ze dat doen, maar het probleem ligt eigenlijk meestal wel bij de ruiter, tenzij het zadel hem hindert of rug klachten.

Als alle is nagekeken en goed is dan zul je zelf beter moeten gaan rijden en zorgen dat het paard jou vertrouwd, want steigeren doen ze echt niet zomaar .
Een draai om de oren of slof is nooit de oplossing, de oplossing is zelf meer de techniek van het rijden gaan leren en je wat meer in het paarden gedrag verdiepen.
Lees ook dat er iemand zegt de zweep tussen de oren, dat is echt onzin en vooral onmacht van de ruiter, zoek de oorzaak van het steigeren daar schiet je meer mee op en bereik je ook veel meer mee, waarom zou je boos worden op het paard als je zelf niet bij machten ben om hem te leiden.

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 23:10

ben het eens met bovenstaande en bedenk dat paarden die voorwaarts zijn minder gemakkelijk kunnen steigeren en meer naar voren springen als paarden die een moment stilstaan.Ik zou zorgen dat ie goed voorwaarts blijft.
Het kan nog wel maar dan moet het paard met zo een vreselijke kracht achteroverspringen dat zie je niet heel veel gebeuren.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:00

Klinkt mij als dominatie in de oren. Hij wil niet met jou alleen verder, hij gaat liever terug naar zijn stalgenoten.
Zorg ervoor dat hij niet stil komt te staan. Ga brutaal en gedurfd op pad. Jij bent de baas en jij wil wel door rijden. Been eraan en doordraven.
Bij omdraaien, niet opgeven (dat is wat hij wil), maar stug blijven volhouden. Desnoods een keer met iemand die ernaast, of erachter loopt.

Succes.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:32

Hoeft niet perse dominantie te zijn, vaak heb je met onzekeren paarden te maken, en hoe meer druk je zet hoe onzekerder ze worden en gaan juist daardoor steigeren.
Dus neem zelf de leiding en als je dat nog/niet kan gewoon niet op buiten rit gaan, maar gewoon buiten gaan wandelen aan de hand , schrik training gaan doen en het vertrouwen van je paard winnen en zien dat hij jou als leider accepteert en respect voor jou gaat krijgen en dat krijg je niet om hem er doorheen te dwingen, stap desnoods even af een paard ziet dat niet als van zo nu heb ik gewonnen maar gaat je juist daardoor steeds meer vertrouwen, verdiep je eens in wat een paard zijn natuurlijke gedrag is.