Bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xAdonis

Bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:08

Hey :)
Ik heb een paardje, Adonis. Een 12 jarige haflinger. Hij bokt redelijk veel. Het is niet dat hij het de hele tijd doet hoor. Maar als ik hem doordruk naar de galop bijvoorbeeld. Of als je even drukt om wat harder in de draf te gaan wil hij gaan bokken. Nou vindt ik het niet echt eng ofzo, maar het is wel heel irritant, want hij stopt ook steeds nadat hij gebokt heeft, en dan laat ik hem weer proberen te draven en dan bokt hij weer. Of als ik zeg: ‘Jaaa galopiee’ (daar luistert hij wel naar soms op buitenrit) Veder is Adonis echt super lief met poetsen en in de stal en de wei staan. Springen doet hij ook heel graag, en dan doet hij niet vervelend ofzo. Op buitenrit ook bijna niet. Hij heeft wel iets meer dan een jaar volgends mij stil gestaan, de vorige eigenaresse kon niet meer rijden. Ik had gelezen dat het ook kan zijn van dat een paard behoefte aan beweging had na zo lang stil hebben te staan. Ik weet niet of dat bij mijn paardje ook zo is.. Iemand een idee die weet wat het kan zijn?

delerium

Re: Bokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:35

OPG -> RT-P

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:24

Dus hij doet het met springen en op buitenrit niet? Dan lijkt het mij een gevalletje verzet, aangezien hij niet van plan is voor je te gaan lopen. Als het is omdat hij graag wil lopen, dan gaat hij na het bokken niet weer stilstaanm maar juist van 'jippie we gaan'.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:35

aan je verhaaltje te zien lijkt het mij dat hij zich gewoonweg verzet tegen je hulpen, hij wilt blijkbaar niet harder lopen. Aangezien hij met springen en buitenritten zo goed als niet bokt, denk ik niet dat het aan het zadel, zijn rug of je hulpen ligt.
Ik zouiedere keer als hij bokt naar je hulp dat te bestraffen met extra been of een tik op de kont. Bokt hij weer, nog een keer, net zolang tot hij reageert op je hulp zonder bokken, dan direct belonen met een aai of klopje, en natuurlijk de hulp niet nog meer doorzetten.

xAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:53

Oke: dankjullie wel, ik ga t proberen als ik weer ga rijden. Ja het klopt ook, want hij 's erg lui, haha :P. Maar ik weet zelf niet zo goed om het te verhelpen, ik heb namelijk altijd op een ongelofelijk brave shet gezeten, die nooit wat deed zoals bokken. En een tijdje op de manege, maar daar bokt geen enkel paard. Maar bedankt! :D

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:23

Natuurlijk zal het niet binnen 2 dagen over zijn, maar laat even weten of het na een tijdje al beter gaat!

succes :D

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:44

Een paard bokt nooit zo maar, dus ik zou me afvragen of hij niet ergens last van heeft. Het kan ook zijn dat hij vroeger wel ergens last van had en daarom is gaan bokken en dit nu een gewoonte is geworden. Hij heeft het nu dan zo geleerd. Maar bokken doen paarden nooit zomaar, overal is een goeie reden voor... konden ze nou maar eens praten, dat zou een hoop schelen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:50

Je geeft het zelf al aan waarom hij bokt dus ga daar eens mee aan het werk, leer zelf technisch goed te gaan rijden ,et zo min mogelijk druk, dan zal het bokken echt over zijn.
Het paard vertelt jou wat je niet goed doet luister daar naar een eerlijker leermeester kun je niet hebben.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:51

Hoi hoi, ik zou ook even nagaan of er niet iets mis is. Mijn pony bokte ook niet met buitenrijden bij mijn verzorgstertje, ook niet veel met een sprongetje, maar wel met gewoon rijden. En wat bleek- zadel lag niet mooi. Dus nieuw zadel gekocht en na enige tijd begon hij weer. Ik dacht dat het ondeugendheid was, maar wat bleek, zadel paste weer niet goed meer. Hij was gewoon vrij snel weer veranderd in bouw (had ook daarvoor niet heel veel gedaan). Reden dat hij buiten niet bokte was denk ik dat hij dat gewoon heel leuk vond en hij daar geen bochten hoefde te draaien en dus minder in de knel kwam met het zadel.

Kortom, ik zou toch even kritisch laten kijken. Overigens heb ik nu wel een goed passend zadel, maar het heeft nog anderhalve maand geduurd voor hij helemaal ophield, kennelijk duurde het toch even tot de pijn en herinnering echt weg waren.

En niet gezegd dat hij nu nooit meer bokt, maarja, het is een Welsh A en als ruitertje wat fout doet zal ze dat weten ook natuurlijk :P

Succes ermee!

xAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 21:32

Hij bokte al toen het vorige vrouwtje nog op hem reed. Dit noemde ze een 'vreugde' bokje. Hij deed het bij haar wel minder, maar goed.. Ze klom er op na 1 jaar of meer. Hij had gewoon waarschijnlijk zin om te rijden, want bij mij deed hij toen ik op hem reed toen ik hem nog niet had gekocht gewoon normaal en geen bokken of iets, wel een 'vreugde' bokje zoals ze het noemde. Maar dat zou denk ik wel komen doordat hij een kik zou krijgen om na zo lang weer te hebben gereden :). Adonis heeft western gelopen. Ze zei dat ik wel gewoon zo met hem kan rijden als basis wat je leert. (Gewoon normaal rijden, wat je aanleert op een manege enzo) Hij heeft dus wel een western zadel op zn rug gehad. Misschien vindt hij dit zadel (haflinger zadel speciaal voor zijn ras dus) niet fijn zitten. Maar er zit wel veel kamer ruimte tussen.. Dus? Een vriendin van mijn vriendin, (haha) zei dat het wel goed zat. Ze heeft veel ervaring met paarden. Maar ik mag dus echt geeeen western zadel. Die zijn zò duur als je een goede wilt volgends mij. En ik rij ook geen western.. Dusja.. ik ga gewoon is wat dingentjes uit proberen. Iemand van de stal waar ik sta momenteel gaat ook kijken of ze iets ziet ofzo. Maar als ze niets ziet, ga ik gewoon wat van dit topic er uit halen. Dus meer tips mogen natuurlijk blijven komen! ;)

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:37

Dit komt bij mij een beetje over als een nogal brutaal paard dat graga de leiding wil hebben. 'Jij geeft mij aanwijzingen? No way, andersom! Ik wil stilstaan!' Is wat hij denkt. Om te voorkomen dat een paard bokt moet zijn hoofd omhoog blijven, dus ik zou er ene spirngzweepje bij pakken. Hoofd omlaag en klaar voor een bok? Rustig druk op voeren. Hoofd weer omlaag? Pets! Bokken is ene teken van verzet, en zo te zien doe jij bij mijn weten niets verkeerd dus dit komt bij mij gewoon ene beetje over als een brutaal paard. Gewoon een beetje aanpakken en zweepje erbij moet helpen, maar gebruik hem alleen als dat nodig is anders kan je paard er bang van wordne en dat willen we ook niet hebben. :)

xAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 19:44

Ja klopt. Vandaag heb ik samen gereden met een vriendin van mij in de bak.. En bokte hij? Nee! hij verveelt zich gewoon in z'n eentje, en hij heeft er geen zin in. Ik heb nog een springzweepje liggen, dus ga ik die gebruiken :). Nee, inderdaad. Adonis is ongelofelijk bang van zwepen, maar als je er gewoon rustig mee doet (en hij ziet het niet) is hij gewoon braaf.

Bedankt :D

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:46

Graag gedaan. :)

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:13

Voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts.
Een paard dat goed voorwaarts is kan veel minder gemakkelijk bokken. Hou je paard lekker veel bezig in de bak en neem eens les, je zal zien dat je paard er dan meer plezier in gaat krijgen.

xAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 15:46

Adonis doet al een stuk minder bokken, en hij heeft het meer naar zijn zin bij het rijden. Ik ga volgend jaar /februari een nieuw zadel aanschaffen (ik rijd niet veel in de winter, de helft van de keren dat ik rijd is zonder zadel..) Een barefoot, hij heeft al een barefoot gepast, de gene die ik ga kopen is 't zelfde model enzo, en hij zit goed. Het is echt niet van de pijn de denk ik, want het zadel wat hij getest heeft zit prima, en alsnog gaf hij een bokje. Ook doet hij dit zonder zadel, als ik doordruk naar de draf etc. Ik denk dat het bijna opgelost is, ik heb Adonis een week of 2 goed aangepakt, en nu rijd hij voorwaarts, ook op buitenrit is hij rustig, zeker nu ik aventoe is ff een stukje wandel met een ander paardje op stal.

~Bedankt voor de tips iedereen! :)

LaurenZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:21

Haha, ik weet niet of mijn tips er nog bij kunnen, maar mijn haflinger bokt ook vaak. Bij mij helpt het altijd om de teugels wat korter te nemen, en stevig te gaan zitten en te laten zien dat je de baas bent over je paard. Al ben ik nu wel bang om in galop aan te springen.... :P Aangezien ik klein en kwetsbaar ben.

xAdonis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 17:33

Ja bij mij helpt dat ook wel ja, aangezien ze hun hoofd naar beneden willen doen bij het bokken :). Ik ben ook klein, maar mijn haf is ook niet zo groot :)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 14:05

hoofd van de haf ophouden en tikken met de zweep, als hij dan bokt nog eens en nog eens tot hij het accepteert. Gewoon even streng zijn !!

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:22

Ik denk ook dat het gewoon verzet is, als ik jou was zou ik hem een flinke tik geven met je zweep gelijk zodra hij het doet. En daarna goed naar voren rijden. Succes.