paard reageert niet op been

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lori

paard reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 14:57

heey ,
ik zit met een probleem en ten eerste sorry als er al topics over zijn als er al over zijn stuur mij dan de linken waar het antwoord op mijn probleem in staan .
mijn 8 jarig beestje zijn wij nu aant doorrijden maar wij moeten telkens met een zweep onze hulpen geven dus het trukje : geen reactie = harder
weer geen reactie = tik
werkt niet
de stemhulpen aan de longe snapt ie niet of wilt ie niet snappen dus
hoe kan ik mijn paard leren da been = aan stappen , draven , galopere of gewoon versnellen ??

kehdra

Re: paard reageert niet op been

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:01

Dan ben je waarschijnlijk niet consequent genoeg, of is je timing niet precies genoeg.
Heb je les?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:05

kehdra schreef:
Dan ben je waarschijnlijk niet consequent genoeg, of is je timing niet precies genoeg.
Heb je les?

neen , en er is ook geen mogelijkheid tot les mijn ouders willen dat niet betalen en heb ik zelf geen geld voor weet jij hoe ik het kan doen nog anders ?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:09

Zoiets valt niet uit te leggen via de PC.
Wanneer je geen les kunt betalen word het al snel lastig, en vind ik je ouder best nalatig om je dan met je pony te laten omhobbelen zonder enige begeleiding. (tenzij je een uberbrave pony hebt, maar zo te lezen is dat niet zo)..

hoe oud ben je?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:10

Consequent zijn ;)
Helemaal terug naar de basis: 1 keer been, geen reactie? Eventueel nog harder proberen, en anders écht een tik. En dat dan herhalen, herhalen, herhalen. Tot het 1 keer goed gaat, en dan even verder met het volgende.

Longeren is gewoon een kwestie van oefenen, dat heeft tijd nodig..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:13

Pluttersput schreef:
Consequent zijn ;)
Helemaal terug naar de basis: 1 keer been, geen reactie? Eventueel nog harder proberen, en anders écht een tik. En dat dan herhalen, herhalen, herhalen. Tot het 1 keer goed gaat, en dan even verder met het volgende.

helemaal mee eens ,maar wel met hulp,dus een instrukteur ...praat er eens over met je ouders ,misschien is het een idee om met anderen van stal gezamelijk les te nemen ,zo dan de kosten te delen?
Het is echt belangrijk om les te krijgen,voor het behoud van je pony ook.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:14

Les... Zonder les kom je er niet!
Ga aub niet zelf kl^^tviolen maar neem les.
Die paar euro in de week (anders om de 2 weken)
is toch meer dan waard als het voor paard + ruiter beter gaat ?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:20

kehdra schreef:
Zoiets valt niet uit te leggen via de PC.
Wanneer je geen les kunt betalen word het al snel lastig, en vind ik je ouder best nalatig om je dan met je pony te laten omhobbelen zonder enige begeleiding. (tenzij je een uberbrave pony hebt, maar zo te lezen is dat niet zo)..

hoe oud ben je?

14 jaar en mijn pony is zeer maar dan ook zeer braaf tis een echte kinderpony eigelijk paard maar tis gewoon dat been geef gedoe waar een probleem inzit er s iemand die helpt met mijn paard zij is 13 jaar volgens haar gaat het been geven steeds beter maar ik merk toch dat ze telkens moet met de zweep tikken en zo voort . daarom vraag ik het maar het geen wat jij zei in eerste reactie zou wel kunne dat ze net niet getaimd is en consequent dat zou kunnen inderdaad maar vermoed toch van niet :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:24

Als jij vermoed dat het niet ligt aan de timing en censequent zijn, weet je dan waar het wel aan ligt?

timing en consequentie zijn de punten waar het vaak misgaat, en als het daar niet aan ligt, heb je zéker begeleiding nodig.

Als je 14 bent mag je volgens mij wel een folderwijk hebben :j Zo kan je zelf sparen voor les, misschien willen je ouders dan de helft betalen oid.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:25

knollentuin schreef:
Pluttersput schreef:
Consequent zijn ;)

helemaal mee eens ,maar wel met hulp,dus een instrukteur ...praat er eens over met je ouders ,misschien is het een idee om met anderen van stal gezamelijk les te nemen ,zo dan de kosten te delen?
Het is echt belangrijk om les te krijgen,voor het behoud van je pony ook.

t ding is ik sta niet op een stal het paard staat thuis en heb al miljoenen keren er mee gepraat maar het mag niet van hun ja ik weet het dat ik beter zou les krijgen maar het mag niet van haar :(

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:27

kehdra schreef:
Als jij vermoed dat het niet ligt aan de timing en censequent zijn, weet je dan waar het wel aan ligt?

timing en consequentie zijn de punten waar het vaak misgaat, en als het daar niet aan ligt, heb je zéker begeleiding nodig.

Als je 14 bent mag je volgens mij wel een folderwijk hebben :j Zo kan je zelf sparen voor les, misschien willen je ouders dan de helft betalen oid.

ik woon in belgië in belgië bestaan die folderwijken niet zou ik kunne zou ik het zelf betalen maar bij ons kost les al vlug 20-30 euro per les en dan nog vaak per half uur dus das niet te doen voor mij .

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:30

jitskeee schreef:
kehdra schreef:

ik woon in belgië in belgië bestaan die folderwijken niet zou ik kunne zou ik het zelf betalen maar bij ons kost les al vlug 20-30 euro per les en dan nog vaak per half uur dus das niet te doen voor mij .

Kan je ook niet gaan opassen oid? Er is vast wel iets waar je wat mee kan verdienen, en aan je ouders kan laten zien dat je je er voor inzet.

Met het nalatig zijn van je ouders doelde ik ook op het feit dat het voor je pony lichamelijk ook geen pretje is om maar wat rond te hobbelen. Enige dressuurmatige basis is toch echt wel belangrijk...
Misschien kan je ze erop wijzen dat je pony op deze manier sneller kans heeft op blessure's, hetgeen een hoop kosten aan de dierenarts kost...

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:39

Waar woon je precies in Belgie? Ik zou op zich wel eens langs kunnen komen, kijken of ik je ergens mee kan helpen. Maar dan moet de afstand wel te bereizen zijn ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:44

Pluttersput schreef:
Waar woon je precies in Belgie? Ik zou op zich wel eens langs kunnen komen, kijken of ik je ergens mee kan helpen. Maar dan moet de afstand wel te bereizen zijn ;)

west-vlaanderen maar het is al een ver punt zelf en ik zelf heb al heel erg veel les nodig eigelijk er is een reden waarom een vriendin er op rijd omdat mijn draf er niet meer op zit en de galop nog nie heb geleerd !

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:46

jitskeee schreef:
Pluttersput schreef:

west-vlaanderen maar het is al een ver punt zelf en ik zelf heb al heel erg veel les nodig eigelijk er is een reden waarom een vriendin er op rijd omdat mijn draf er niet meer op zit en de galop nog nie heb geleerd !

Dus je kan nog niet zelfstandig draven en galopperen, maar je ouders kopen wel een paard voor je? :oo Wie verzorgd je paard dan? of staat je paard op een manege?

Ik zou als de donder het aanbod van pluttersput aannemen!

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:52

Waar in West-Vlaanderen precies (mag ook per pb ;) ) ?
Punt is, dat je paard de hulpen niet kent, en jij geen hulp krijgt om de hulpen aangeleerd te krijgen. Ik wil bijna met je wedden, als je een uurtje (en dat is al veel) op de juiste manier aan de slag gaat, dat jouw paard de hulpen kent, en zal reageren. Daarom zou ik je daar mee kunnen helpen misschien, mijn paard deed dit namelijk ook, en binnen 10 minuten liep ze op de hulpen. En daar heb ik niet eens voor moeten doormeppen met de zweep ;)

Longeren kan wat langer duren, maar daar moet je tijd voor hebben. Maar, als je de basis goed aangeleerd krijgt, moet je dit ook lukken.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 20:35

ik heb vandaag gezien hoe dat dat been gedoe kwam en dat gaat goed komen ! de reden was straffen als ze moest belonen ze gaf mijn paardt na een aantal keren been geven een tikje + been en mn paard ging voorruit schoot in draf inplaats da ze het beloonde strafte ze het af door stil te zetten en al dus aan iedereen die hielp dankuwel .
hoop dat het met het belonene gaat lukken

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 00:50

jitskeee schreef:
ik heb vandaag gezien hoe dat dat been gedoe kwam en dat gaat goed komen ! de reden was straffen als ze moest belonen ze gaf mijn paardt na een aantal keren been geven een tikje + been en mn paard ging voorruit schoot in draf inplaats da ze het beloonde strafte ze het af door stil te zetten en al dus aan iedereen die hielp dankuwel .
hoop dat het met het belonene gaat lukken

Dan zou ik diegene met een loei harde trap uit de buurt van mijn paard halen.
Als diegene zo jou paard iets denkt te leren kan ze beter gaan open lucht dammen.

daydream

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 01:33

Een te grote reactie op een beenhulp is altijd juist BRAAF. Dan moet je zelf kleinere hulpen geven , niet het paard straffen. Je kan beter braaf zeggen en dan rustig terug nemen en dan voortaan dus met veel minder hulp. Hoe zou jij het vinden als je exact een opdracht van een leraar uitvoert, zelfs nog beter, en dan krijg je daarvoor straf?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 01:43

daydream schreef:
Een te grote reactie op een beenhulp is altijd juist BRAAF. Dan moet je zelf kleinere hulpen geven , niet het paard straffen. Je kan beter braaf zeggen en dan rustig terug nemen en dan voortaan dus met veel minder hulp. Hoe zou jij het vinden als je exact een opdracht van een leraar uitvoert, zelfs nog beter, en dan krijg je daarvoor straf?

TS snapt dit wel, maar dit doet dus blijkbaar een bijrijder oid.
Daardoor snapt TS nu ook, waarom het paard niet reageert op de hulpen die ts zelf geeft. Paard is bang om weer gestraft te worden

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 06:05

Goed dat je er nu achter bent waar het van is. Vanaf daar kan je dan verder :)
En inderdaad, even een gesprekje met je bijrijdster, dat dat niet helemaal de bedoeling is. Dan maar een té grote reactie, maar vooruit is vooruit, ongeacht welke gang. Oké op hol slaan is dan een beetje overdreven, maar je snapt mijn punt ;)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 17:39

Pluttersput schreef:
Goed dat je er nu achter bent waar het van is. Vanaf daar kan je dan verder :)
En inderdaad, even een gesprekje met je bijrijdster, dat dat niet helemaal de bedoeling is. Dan maar een té grote reactie, maar vooruit is vooruit, ongeacht welke gang. Oké op hol slaan is dan een beetje overdreven, maar je snapt mijn punt ;)

gesprek zal niet nodig zijn . heb ze gisteren bij wijze van spreken 'ontslagen' dat was al een langere tijd het zelfde als bij longeren en nja heb gisteren de beslissing gemaakt dat ze niet meer moe komen en dat weet ze ook !

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 17:43

kimmie88 schreef:
daydream schreef:

TS snapt dit wel, maar dit doet dus blijkbaar een bijrijder oid.
Daardoor snapt TS nu ook, waarom het paard niet reageert op de hulpen die ts zelf geeft. Paard is bang om weer gestraft te worden

ies niet bang maar door haar verkeerd belonen - strafen snapte het paard ( mijn paard) niet meer wat ie moest doen .
nu is ze weg ze moet niet mee terug komen enkel nog voor haar spullen te kome halen en vanaf dat haar spullen opgehaald zijn ga ik er aan werken en juist belonen . ik ga waarscheinelijk al iemand anders gevonden hebben voor het paard die berijd is om te leren en die het echt heel erg ziet zitten en aan wat ik al heb gelezen in de mails ook bij mij zou passen . ben vanplan haar in een proefperiode van 2-4 weken te nemen en als het daarna een goed ding is dat ik van haar heb gezien mag ze blijven komen zo niet zoek ik verder !

mvg.