Fjord Vriska voor het eerst op Bokt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Fjord Vriska voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 13:15

Hallo!

Na lang twijfelen heb ik besloten toch maar een topic te plaatsen, en me te hoeden voor het "boktcommentaar" over de thiedemann die ik gebruik.

Allereerst wat basisinfo:
Vriska is een 10 jarige fjord, die onder het zadel is beleerd, maar eigenlijk alleen maar voor de kar liep, tot eind juli. Toen ging ik haar verzorgen en bijrijden.
Ze is verder dus nog helemaal groen onder het zadel, en ik volg al lessen met haar. Volgende week dinsdag komt de tweede les.

Wat is ons probleem?
Het tempo. Vriska kan onwijs hard, en doet dat vaak ook. In draf en in stap maakt ze haar pas niet netjes af, en in galop moet ze nog goed leren om op haar eigen benen te lopen. Dit gaat al wel steeds beter, maar nog steeds kan ik haar niet goed onder mij houden. Dit is ook een groot aandachtspunt in de lessen.
Mijn instructrice adviseerde mij om haar met een lange teugel te laten galopperen, en deze dan steeds meer op te pakken, Dit werkt goed. Ze galoppeert steeds beter op haar eigen benen.
Mijn probleem is, is dat ik mijn rug hol maak. Ik zit niet goed op mijn kont de hele tijd, maar ga steeds verder naar voren zitten. Iemand tips hiervoor?

Waarom de thiedemann?
Omdat ik het gevoel heb, dat ik haar beter onder controle heb met de thiedemann. Zodra ik deze eraf haal, is de stop nergens te vinden, en wil ik haar bv bij de A in stap hebben, draaft ze bij F nog, en stapt ze pas bij B bij wijze van spreken. Ook de galop is dan gewoon niet goed. Hij staat op z'n strakst, omdat ze gewoon beter loopt. Zodra hij wat losser zit, doet de thiedemann in feite niets, en gooit ze haar hoofd gemakkelijk omhoog.
In overleg met de eigenaar hebben we dus besloten om deze teugel er omheen te doen.

Nou dan nu eerst de foto's. Ze zijn al van een tijdje terug (5 september) maar ik hoop dat jullie toch nog bruikbare tips hebben.

Afbeelding
Haar manen zijn práchtig, kan ik je vertellen O:)

Afbeelding
Drafje...

Afbeelding
Ik kan wel naar voren kijken :P

Afbeelding
En hier maak ik mijn rug dus zo hol...

Afbeelding
De galop. Zo hard gaat ze dus :Y)

Afbeelding
Holle rug _-:(

Afbeelding

Afbeelding
Bíjna vierkant :P

Afbeelding
Oei, strenge binnenhand :o

Afbeelding
En weer zit ik te ver voorover, met een holle rug.

Bedankt voor het kijken, en wees lief asjeblieft :)

Groetjes, Marjoow.

Anoniem

Re: Fjord Vriska voor het eerst op Bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:24

Ziet er goed uit, mooie Fjord is het!
Verbeterpuntjes geef je zelf al aan, maar met lessen komt dat vast wel goed :)

EvaRampage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:54

Ik vind je holle rug op zich wel mee vallen hoor.
Goed proberen met je kont in het zadel te zitten en ontspannen.
Het lijkt alsof je zadel wat naar voren ligt dan kan het ook moeilijker zijn om echt te zitten. Veel succes.
Longeer je ook of doe je grondwerk om meer controle over haar tempo te krijgen?

_Sabrinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:59

Het lijkt af en toe dat je je handen naar beneden drukt. Probeer deze wel te dragen.. Verder vind ik Vriska erg leuk! :D Succes met les en het verdere rijden, maar dat komt vast goed! ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 14:06

EvaRampage schreef:
Ik vind je holle rug op zich wel mee vallen hoor.
Goed proberen met je kont in het zadel te zitten en ontspannen.
Het lijkt alsof je zadel wat naar voren ligt dan kan het ook moeilijker zijn om echt te zitten. Veel succes.
Longeer je ook of doe je grondwerk om meer controle over haar tempo te krijgen?

Nee longeren heb ik eigenlijk nog niet gedaan, en grondwerk wel geprobeerd, maar ben ik nogal onhandig mee. Weet namelijk niet precies hoe het allemaal moet ;)
Voor de kar loopt ze wel verzameld, door simpel Langzaam te zeggen. ohz lukt dat helaas niet.

Vrijdagavond word er naar het zadel gekeken (wel een ander zadel dan wat er nu op ligt) en die word dan als het nodig is opgevuld enzo :)

Bedankt :)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:25

Wat zegt je instructrice van de thiedemann?
Ik vind het eigenlijk best heel zonde dat je deze gebruikt.
Je vertelt dat de pony nog niet lang onder het zadel is.
Dat tempo kan heel logisch verklaard worden daardoor. Het kan zijn dat ze nog veel moeite heeft met haar balans onder het zadel.
Paarden gaan dan veel tempo maken, om dat te compenseren.
Met de thiedemann er aan vraag je dus eigenlijk iets heel moeilijks van je paard en iets wat ook niet eerlijk is in mijn ogen.

Op de foto's zie ik geen ruggebruik bij de pony.
Als er lichamelijk (gebit, zadel, spieren enz.) niets mis is met de pony, zou ik echt die thiedemann eraf halen en ook les gaan nemen in bv. longeren. Ze kent stemcommando's en die kun je met longeren heel goed gaan koppelen aan een hulp van jou, zonder dat jij de balans verstoord omdat je erop zit.

Ik heb het idee dat de pony het gewoon nog heel moeilijk vind en je een paar stapjes terug moet doen en even een goede basis moet leggen aan de longeerlijn en daarna met een GOEDE instructrice verder aan de gang om haar te leren over dr rug te lopen op een ontspannen en vriendelijke manier zonder hulpteugel!

je zit vindt ik trouwens niets mis mee, holle rug kom je met les ook wel weer vanaf :D

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 14:54

Ze is al wel vroeg ingereden hoor, maar alleen niet veel ohz gereden ;)
Verder pakt ze het wel goed op, haar stap word al steeds beter, en ook de draf gaat al erg goed :)

Nog meer les kan ik niet betalen, dus ik houd het voorlopig even bij het dressuur, 1x per maand. Meer kan ik gewoon niet betalen.

Maar bedankt voor je tips :)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:03

niets mis met een thiedeman mits goed gebruikt. Een thiedeman moet men namelijk niet verkeerd gebruiken.

Men denkt bij verkeerd gebruiken vaak aan te strak zetten maar mijn inziens heb je deze thiedeman nu te los zitten.
Hierdoor krijgt de flinke onderhalsspier bij deze pony nog meer kans zich te ontwikkelen en heb je dadelijk een fjord die blijft doordenderen en helemaal niets meer te zeggen.

Ik zou de thiedeman nog iets strakker zetten en vooral er op oefenen dat ze aangeleund gaat lopen zodat ze een mooie bovenhals spier gaat krijgen.

Voor de rest zou ik haar vaak longeren en veel overgangen oefenen met longeren

Evt kan zo'n longeerhulp helpen met het ontwikkelen van mooie bovenhals spier en het aftrainen van de verkeerde onderhals spier
Afbeelding

Met longeren kan je ook heel goed op stem de overgangen gaan oefenen!!!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:07

Marjoow schreef:
Ze is al wel vroeg ingereden hoor, maar alleen niet veel ohz gereden ;)

Denk dat je haar toch moet beschouwen als een jong paard, ook al is ze 'al' 10 en heeft ze al eerder onder het zadel gelopen. Ze heeft toch last van de standaarddingetjes als evenwicht en tempo, lees ik. Gewoon rustig verder trainen en jullie lesjes meepakken, dan komt het vast wel goed met jullie :)

elsbeth1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:21

gewoon eerst zorgen dat je stap en draf mooi in balans zijn...dit is waarschijnlijk je grootste probleem waardoor ze in de galop heel hard gaat...

galop dus nog even laten zitten totdat je de rest wat meer voor elkaar hebt...

wanneer ze voor de koets goed naar de commando's luisterd moet ze dit dus ook onder het zadel doen...
doet ze dit niet dan is ze dus gewoon een beetje stout :D
dus simpele oefeningen met haar rijden om haar balans en evenwicht te verbeteren zoals voltes en slangenvoltes, maar wel in jou tempo en ho is ho! consequent zijn dus!

succes ermee!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 15:51

Als ik Hooooo zeg ofzo, gaat ze idd stilstaan, maar als ik Langzaam zeg, dan gaat ze niet langzamer. Ze vind het ook erg lastig.

Bedankt voor de tips!

Over het strakker zetten: Ik zit al op het laatste ringetje, hoe kan de thiedemann dan nog strakker??

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:05

Dan is je thiedeman dus te groot. Dan heb je dus een maat kleiner nodig...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:38

pebbels75 schreef:
Men denkt bij verkeerd gebruiken vaak aan te strak zetten maar mijn inziens heb je deze thiedeman nu te los zitten.
*knip*
Ik zou de thiedeman nog iets strakker zetten en vooral er op oefenen dat ze aangeleund gaat lopen zodat ze een mooie bovenhals spier gaat krijgen.
Ik vind dit een zeer aparte uitspraak.
Vooral de laatste 'tip' om hem strakker te zetten vind ik erg onverstandig om te geven en ik hoop dan ook dat TS dat niet uit zal gaan voeren.
Er staat nu al teveel spanning op die hulpteugel en natuurlijk zal dat met inrijden altijd wel blijven, maar het wordt niet beter naarmate het rijden vordert.

Ik vind het er niet fijn uit zien met deze hulpteugel..
Wel zien alle 3 de gangen er goed uit en ik denk dat je zonder Thiedemann niet tegen grote problemen aan zal gaan lopen. :)

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:26

KoudbloedKim schreef:
Ik vind het er niet fijn uit zien met deze hulpteugel..
Wel zien alle 3 de gangen er goed uit en ik denk dat je zonder Thiedemann niet tegen grote problemen aan zal gaan lopen. :)

ziet er niet fijn uit omdat ie verkeerd gebruikt wordt,
pony loopt namelijk niet door de rug en kan dan ook nooit nageeflijk worden.
holle rug van ruiter is niet zo raar aangezien de rug van de pony nu net n plank is om op te zitten

zet je hem een ringetje strakker dan doet ie zijn werk, dan gaat ie over de rug lopen en dan kun je beginnen om de onderhalsspier eraf te trainen. hij gooit deze namelijk in de strijd om vooral door te drammen waardoor de pony nu eigenlijk onbestuurbaar wordt...

beetje kip of t ei verhaal is het, je moet er doorheen en vooral je pony,s zwakke kanten gaan aftrainen en de goede spieren een plaats laten vinden waardoor je over n paar maanden een heel ander beeld krijgt.
thiedeman moet je als hulp gebruiken. losrijden ermee en dan de tweede helft van t rijden eraf gooien en kijken of je die rem ook zelf kunt vinden. de thiedeman helpt je dan om goed los te rijden. flink de energie eraf rijden en los te werken en daar heb je dan de tweede helft profijt van...

en vooral veel longeren. of eerst bijgezet longeren voor je erop gaat.

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:32

even voor de ts, zie je de laatste foto van jou en je pony? zie je die onderhals spier?? die hoort daar niet zo ontwikkeld te zitten, daarom is ie zo sterk

en zie je dat plaatje wat ik geplaatst heb? zie je die bovenhals spier. Ook fjorden kunnen die ontwikkelen maar daar ben je zeker een hele tijd mee bezig voor dat zo ik en pas dan laat je pony je goed zitten en dan pas kun je hem goed sturen en ben je aan t gymnastisern!!

veel succes. het is een leuk beest en je bent enthousiast dus dat komt vast goed!!!!!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:07

Waarom zou je er een hulpteugel aan gooien als dat ook prima zonder te doen is.
Dan kun je bij ieder jong paard wel een thiedemann eraan doen en dan later eens kijken of ie ook zonder kan.

Met goede les moet aanleuning en nagefelijk gewoon uit ontspanning van het paard komen. Van achter naar voor. En met een niet zo'n sterruiter gaat dat misschien wat langer duren, maar dat gaat heus lukken.
Geef de pony de kans om op eigen benen te leren lopen en 'z'n eigen weg te zoeken, waarbij jij aanwijzingen geeft.

Pluisje_666

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 11:14

De TS geeft aan dat ze het zelf een fijner gevoel vindt dat de thiedeman er aan zit. Zelf ben ik een groot voorstander van een thiedeman, ik denk alleen dat ik hem in deze situatie niet zo gebruiken. Ik vindt het belangrijk dat een paard/pony eerst aan de normale hulpen is. en dan bedoel ik remmen, harder, zachter overgangen, sturen. En dan niet na 4x vragen maar na 1x en direct reactie. Dit bereik je alleen door heel consequent te blijven. Daar zou ik eerst mee gaan werken, met de thiedeman wat langer. Als het moet voor het remmen schakelt ie wel bij en dan kweek je er nu in elk geval niet meer onder nek mee.

Voor wat betreft je rug: Probeer je bekken te kantelen, de bovenkant naar achter. het is het makkelijkst op de grond te oefenen voordat je dit op het paard probeerd, dan heb je het al een gevoeld. Sommige mensen gebruiken hiervoor de uitpraak "probeer je navel door je rug naar buiten te duwen", meestal gebruik ik de term "hou je buik in", het heeft met het aanspannen van je buikspieren te maken.

Het kan trouwens dat je je rug te hol maakt omdat je hiermee je kracht pakt om aan de teugels te hangen, maar dat kan ik zo aan de foto's niet zien. Probeer een onafhankelijke zit te krijgen, zonder druk dat je de teugels vast houd).

Nog 1 klein dingetje, je onderbeen mag nog meer naar achter. je schouder, bil en hak horen in 1 lijn te liggen. Zo sta je immers ook op de grond. Het voordeel hiervan is dat je been meer buik heeft om hulpen op te geven.

Succes!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 13:09

Bedankt voor de tips :)

Ik heb gisteren beide kanten geprobeerd, thiedemann strakker (heb er een knoop in gedaan), en thiedemann los.
Vond toch het strakker fijner, want had meer controle over haar, zonder de thiedemann ging ze erg hard, en was ze nogal sterk.

Lovesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 22:15

Doe watje zelf prettig vind maar zou het wel afwisselen om het ook zonder te proberen wie weet gaat het met de tijd beter!

jackie1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:06

Wat een leuke pony zeg!
Ziet er leuk uit, maar zoals de meeste mensen al zeggen kun je misschien beter de thiedeman erafhalen, zonder kan hij ook nagefelijk gaan lopen alleen dit heeft tijd nodig :P
Misschien kun je is een lesje nemen dat je kan voelen en begrijpen wat het nou eigenlijk inhoud.

Verder ziet het er leuk uit! :D
Liefs.

NicoleWHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:17

Thiedemann is geen probleem, mits goed gebruikt.

En zo te zien zit hij zoals Pebbels zegt te los, waardoor de werking niet is wat hij hoort te zijn. Je kunt zelf makkelijk ringetjes in de thiedemann bijplaatsen. Gaatje in de teugel maken en daar een ringetje door heen halen.

Ook mijn dochter heeft 4 maanden met een Thiedemann gereden, omdat de pony erg sterk was. Wat wij deden is beginnen met de laatste 5 minuten een gaatje minder strak te zetten en dat opbouwen tot hij de hele les op bv ringetje 2 zit.
Zo ga je verder dat je begint en eindigt op de loste stand. Dan de laatste 5 minuten thiedemann om de hals klikken(zonder rijden dus, en weer verder afbouwen totdat jij het niet meer nodig hebt. Succes!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 21:20

Bedankt!

Vandaag ging het rijden echt goed! Ik heb mezelf geprobeerd te filmen, en ik hoop dat het gelukt is!
Thiedemann heb ik een knoopje in gedaan, zo zit hij ook strakker. Ik vind dit heel fijn nu, en Vriska loopt gemakkelijker.

Dinsdag weer les :)

Linsey_tiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 09:33

Misschien kun je proberen om een hoekje in je elleboog te houden als je rijdt.
Dan ga je misschien ook wat rechter zitten.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:54

Als eerste: erg leuke fjord. Heb je het idee dat hij hard rent omdat jij geen controle in zijn mond hebt, dus hem niet ontspannen kan krijgen en dan kan remmen?
Ik denk dat het terug naar de basis is: ga hem aanleren aan de hand dat langzaam daadwerkelijk langzaam betekend, dit door heel veel te oefenen en te blijven proberen.
Wanneer dit erin zit heb je misschien iets meer vertrouwen in hem en zal je er zelf ook ontspannender opzitten. Ook met je zit kan je de snelheid eruit halen, echter is het natuurlijk uitzoeken tot hoever jou paard hiervoor gevoelig is.

Je gebruikt nu een thiederman om hem te remmen. Ik krijg je indruk dat jij hem niet kan remmen omdat hij zijn hoofd zo hoog heeft. Zou je misschien eens willen proberen zonder thiederman en dan als hij zijn hoofd hoog zet gewoon jou handen naar voren (richting de oren) te brengen en omhoog: oftewel: trek dat hoofd omhoog (en enkel omhoog). Op een moment zal je paard het vervelend vinden om met zijn hoofd zo hoog te lopen en hem vanzelf naar beneden brengen. Door dit paar keer te herhalen gaat jou paard dit commando met je handen begrijpen en dan zijn hoofd naar beneden brengen wat uiteindelijk comfortabeler is. De vraag aan jou is: durf je dit en helemaal zonder thiederman (omdat dan de inwerking verkeerd is).

Ik snap dat je controle wilt, maar of je die uiteindelijk krijgt met de thiederman op de juiste manier? Ook strakker vind ik niets uitmaken, je trekt de nek bij een paard dat nog niet op eigen benen balans kan vinden in elkaar terwijl je juist ruimte wilt houden, anders kan hij nooit over de rug lopen!

Hopelijk heb ik je wat stof tot nadenken gegeven, wat je uiteindelijk doet is jou eigen keuze ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 13:12

Ik ben het totaal níet eens met jouw stukje :o

Want, Vriska (is overigens een zij) gooit haar hoofd niet omhoog, ze rent alleen weg, en dat kan ze ontzettend goed, zonder haar hoofd omhoog te gooien.

Ik vertrouw dit paard 100% en zit ook ontzettend ontspannen op haar, dus dat stukje klopt al niet.

En, als ik haar hoofd omhoog zou *trekken* dan ontwikkelt ze een onderhals en dat wil ik niet.

Het gaat nu lekker, gister heb ik heerlijk getraind met Vriska, en het gaat steeds beter. Eigenaren zien vooruitgang, mijn moeder ziet vooruitgang (en ja, die hebben allemaal verstand van paarden) en dinsdag weer een lesje :)