vanuit stilstand nageven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

biebs007

vanuit stilstand nageven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 09:54

Beste bokkers,
Ik zit met een ontzettend groot probleem, Ik wil halthouden.....nageven.....wegstappen....nou dat gaat niet zomaar! Mijn paardje besluit als ik ga halthouden dat ze niets meer hoeft te doen, ze beweegt niet meer bevriest als het ware en chillt gewoon een beetje met haar hoofd in de lucht en echt waar ik kan mijn teugels niet wat aannemen want ze blijft als een standbeeld staan vraag ik dan teveel gaat ze uit d'r dak en is het net een westernpaard dan kan ze ineens spinnen en achteruit draven |( niet zoals het hoort dus Het ergste is dat ze het 1,5 jaar geleden wel gewoon deed en nu ineens niet en ze mankeert verder niets hoor! Ze doet zelfs haar ogen dicht met halthouden en kijkt alsof ze me uitlacht }>
Iemand tips!!!!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:58

De kunst is om voorwaarts halt te houden,
aktief houden dus,
veel (schijn-) overgangen rijden en je paard concequent rond/ nagefelijk houden.
Succes :)

kleinvosje

Re: vanuit stilstand nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:05

Kuit op druk houden, ook in de overgang. Voel je dat ze in de overgang haar hoofd omhoog wil doen en de rug weg wil drukken, dan stap je weer naar voren, vraagt nageeflijkheid en probeert dan de overgang opnieuw. En ja, soms duurt het even voordat je dan nageeflijk stil kunt staan, moet je het vaak opnieuw proberen!

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:06

ja dat zegt mijn instructrice ook maar soms lukt dat net effe niet en als ik hier wat rondlees over nageeflijkheid zijn er meerdere mensen die als een paard met zijn hoofd in de lucht onder e vandaan wil lopen zetten ze m halt nageven en opnieuw...dit zag ik ook in een clinic en leek mij goed om te oefenen maar ja dan moet het well lukken |(

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:07

Ik zou het toch eerst proberen in stap. Dan heb je de voorwaartse beweging al, die je dan alleen maar hoeft te onderhouden. Als je in de stap goede nageeflijkheid hebt, kun je die vasthouden in de overgangen, door eht op bovenstaande manier te doen.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:12

ok en als ze dus in de schijnovergang naar bijna halt iets omhoogkomt weer wegstappen en opnieuw dus? en opnieuw en opnieuw en opnieuw ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:14

Herkenbaar probleem! De merrie die ik bijrijd heeft hier ook last van. Op het moment van halthouden dan duwt ze haar neus uit de aanleuning en is de ontspanning weg. Nadeel bij deze merrie is dat op het moment dat ik ga vragen en zij loslaat in het halthouden dat er een valse knik ontstaat die niets met ontspanning te maken heeft (het is zowiezo moeilijk om een paard in halthouden nageeflijk te rijden, meestal is dit een valse knik).

De truc is om je paard nageeflijk het halthouden in te rijden, iets wat je bij deze paarden niet zomaar voor elkaar hebt. Waar ik met deze merrie erg op aan het oefenen ben is om mijn staptempo heel laag te nemen en zo steeds dichter naar het halthouden toe te werken, echter moet de stap wel actief blijven. Het moet als het ware een vloeiende overgang worden (hier kan ik gerust een rondje over doen). Op het moment dat ik voel dat ze haar neus eruit wil drukken, dan kies ik ervoor om niet halt te houden maar om door te rijden en de oefening te herhalen. Als ik wel tot een goede overgang kom hou ik deze zeer kort zodat ze ook niet de kans krijgt om alsnog de ontspanning te verliezen. Langzaamaan kun je dit steeds verder uit gaan bouwen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:17

kleinvosje schreef:
Kuit op druk houden, ook in de overgang. Voel je dat ze in de overgang haar hoofd omhoog wil doen en de rug weg wil drukken, dan stap je weer naar voren, vraagt nageeflijkheid en probeert dan de overgang opnieuw. En ja, soms duurt het even voordat je dan nageeflijk stil kunt staan, moet je het vaak opnieuw proberen!

Dat eerste stukje is nog het belangrijkste denk ik: correct halthouden. Je moet halthouden met een voorwaartse drang. Genoeg mensen die denken in de logica "halt is stoppen, dus om te stoppen heb je geen benen nodig". Fout dus..
Ook als je stilstaat en 'vraagt' met je hand: vergeet je been niet. Denk er altijd aan dat je hetgeen je vraagt met je handen, altijd moet ondersteunen met je benen. Een halve kilo in je hand? Dan ook een halve kilo met je been. Als je enkel 'vraagt' met je hand, is het niet zo heel gek dat je paard achteruit gaat.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:24

@maaikemuis gelukkig een lotgenoot bedankt het is eigenlijk allemaal heel logisch he maar in de praktijk......nou dangaan we er maar 20 rondjes over doen...actief stappen vind ik nog wel moeilijk tijdens de schijnovergangen maar daar ga ik maar eens extra aan werken...
@tantjeuh: ik probeer inderdaad wat jij schrijft de kuitdruk moet ik dus wat meer doseren begrijp ik ...word nog wat als we straks wel achterwaarts moeten :o

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:30

Ze heeft geen respect voor je hand. Trekken en constante druk helpt niet, want ze trekt gewoon terug en is hier veel sterker in dan jij. Als je halt houdt en je staat stil, niet drijven, maar haar loswerken aan de voorkant, d.m.v. eerst wat grote ophoudingen (rukjes) aan de kant die ze niet wil nageven. Daarna de andere kant en als dit goed gaat weer de kant waar ze zich vast zet. Als ze dit door heeft, kan je je hulp steeds kleiner maken. Op den duur reageert ze dan op het dichtknijpen van je hand. Wel is het het mooiste, als je dit doet samen met een goede instructeur. Dit is een probleem, die niet in een keer over gaat. Want het zit natuurlijk niet alleen in het halthouden, maar in alles wat je doet. Alleen in het halthouden is het voor jou zeer duidelijk.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:33

Het is belangrijk dat het paard actief stapt en actief halthoudt. Een paard moet altijd actief zijn. Een paard dat niet actief is, kan eigenlijk ook niet ontspannen.

Ik ben het absoluut niet eens met de reactie van Johanna. Een overgang mag nooit gereden worden op de hand, de hand is alleen maar een aanwijzing. Een paard moet vanuit zijn hele lijf ontspannen, loswerken aan de voorkant zal dan ook optisch wel een 'mooi' plaatje opleveren (hey, hij staat in de krul), maar de rest van het lijf doet niet mee. Je blijft op deze wijze over met een paard wat in een valse knik staat. En vandaar kun je nooit ontspannen in de aanleuning weer wegstappen, laat staan achterwaarts.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:38

Johanna59 schreef:
Ze heeft geen respect voor je hand. Trekken en constante druk helpt niet, want ze trekt gewoon terug en is hier veel sterker in dan jij. Als je halt houdt en je staat stil, niet drijven, maar haar loswerken aan de voorkant, d.m.v. eerst wat grote ophoudingen (rukjes) aan de kant die ze niet wil nageven. Daarna de andere kant en als dit goed gaat weer de kant waar ze zich vast zet. Als ze dit door heeft, kan je je hulp steeds kleiner maken. Op den duur reageert ze dan op het dichtknijpen van je hand. Wel is het het mooiste, als je dit doet samen met een goede instructeur. Dit is een probleem, die niet in een keer over gaat. Want het zit natuurlijk niet alleen in het halthouden, maar in alles wat je doet. Alleen in het halthouden is het voor jou zeer duidelijk.

Totaal oneens. Wat je dan doet is je paard gewoon naar beneden trekken. Als je een goede (!!) actieve overgang naar halt toe rijdt, dan moet je normaal zelfs niets doen met je hand, want door die goede overgang blijft je paard onstpannen in zijn lijf en blijft hij gewoon braafjes nageeflijk.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:53

als ik stilsta en geef die groet ophoudingen wordt ze juist kwaad en gaat ze achteruitrennen want zo heb ik het al wel eens geprobeerd als ze stistaat krijg ik haar met grote ophoudingen nooit los

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:14

tantjeuh schreef:
Johanna59 schreef:

Totaal oneens. Wat je dan doet is je paard gewoon naar beneden trekken. Als je een goede (!!) actieve overgang naar halt toe rijdt, dan moet je normaal zelfs niets doen met je hand, want door die goede overgang blijft je paard onstpannen in zijn lijf en blijft hij gewoon braafjes nageeflijk.

Uit je reactie begrijp ik, dat je het niet snapt.
Er staat nergens in mijn commentaar, dat je een paard naar beneden moet trekken.
Een ophouding wordt niet naar beneden gemaakt.
Wat jij schrijft, is helaas niet waar.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:16

Ik snap wel waar het vandaan komt wat tantjeuh schreef, aangezien je toch echt zelf schrijft dat je d.m.v. wat grotere ophoudingen (rukjes) na wilt laten geven. Dat is toch echt niet de bedoeling...

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:41

Als ik een goede actieve overgang rijdt, dan doet mijn hand weinig meer dan een hele ophouding maken. Verder is de hand stil. Het paard blijft dan ook actief in de aanleuning.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 16:31

nou ben net weer wezen rijden maar er zit geen beweging in heel mijn paard met halthouden ze bevriest zodra ik haar wat ga vragen been of hand maakt niet uit blijft dan 3 min met d'r hoofd in de lucht staan been zweep stem geen reactie en speert als een gek bokkend weg(nu doet ze dit met alle moeilijke nieuwe dingen)maar als er iemand naast staat en die 2 teugels zachtjes wat druk geeft en ik been doet ze t wel }:0

mariloux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 17:45

als je paard gaat spinnen is het meestal een teken van pijn?

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:32

nou dat dacht ik in het begin ook hoor heb alles maar dan ook echt alles na laten kijken en meerdere ervaen mensen zeggen ook dat het gewoon klieren is onder het werk uit komen want ze doet het alleen als ik haar nieuwe oefeningen aan het leren ben....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 21:00

Tja, dan is het toch een kwestie van doorzetten. Als je echt zeker weet dat het klieren is he...

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 22:06

dus met een kwestie van doorzetten ben ik het weleens zoooo ontzettend zat! gewoon ook dat hoofd wat ze erbij trekt...en dan mag je niet wat harder zijn want dan verziek je ze nou soms schreeuw ik effe flink tegen d'r maar daar is ze helaas maar enkele sec. van onder de indruk....zucht....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 22:10

mariloux schreef:
als je paard gaat spinnen is het meestal een teken van pijn?

Nee da's een poes, geen paard.
:D

Imo is er meer aan de hand dan onvoldoende actief halthouden. Paard geeft niet na, wijkt dus niet voor druk. Dat moet het altijd doen, OOK als het niet netjes halthoudt.
Oefen je het wijken voor druk bv ook in je grondwerk, bv ook op het hoofd, met het geven van de neus, en het laagbrengen van het hoofd?

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 07:21

Altijd voorwaarts oplossen. Loopt ze in de andere gangen wel nagevelijk dan? Anders moet je dit eerst voor elkaar maken door haar te leren na te geven op druk. Als ze meer voorwaarts wel makkelijk nageeft op druk, blijft ze blijkbaar niet aan je been in het halthouden.
Op deze manier doorgaan is vragen om problemen!

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 08:20

@sonja vanaf de grond heb ik dit nooit gedaan en hoe bedoel je het dan precies : bv ook op het hoofd, met het geven van de neus, en het laagbrengen van het hoofd?
@liesje verder loopt ze wel nageeflijk alleen als ik halthoud neus eruit en blokkeren en wat je zegt klopt precies als ze halthoud en ik geef been stapt ze eerst vooruit dan zet ik haar weer halt met iets buitenteugel en dan vraag ik van daaruit met mijn been en gaat ze spinnen
sonja net als een poesje ja HAHAHA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:00

Ik vind dergelijk grondwerk heel belangrijk voor ik erop ga zitten. Een paard moet ten allen tijde willen wijken voor druk en dat begint aan het halster.
Als ik aan 1 kant druk neem, moet het paard die druk weg willen nemen door na te geven. Ik hou mijn hand dus op exact dezelfde plek. Eerst staat er dan druk op het halster, maar als het paard naar mij toebeweegt, neemt hij ZELF de druk weg. Dat is een belangrijke les.
Zelfde met hoofd omlaag brengen. Ik geef druk bovenop het hoofd en dat is niet prettig. Maar als het paard z'n hoofd omlaag brengt, is die druk onmiddellijk weg.
Als je dergelijke voorbereidende oefeningen gebruikt, valt het kwartje bij nageven op het bit ook snel.