Paard wil buiten hard, in de bak niet en is slecht te sturen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

samantha374

Paard wil buiten hard, in de bak niet en is slecht te sturen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 17:29

hoi hoi!
wie kan mijn helpen, ik heb een paar probleempjes.
1. ik vind het erg eng om buiten te rijden, de eigenaar van mijn verzorgpaard wil altijd maar hard, dus daar leer ik nog niks van!
2. als ik in de bak rij, en ik ga in galop wil mijn paard niet op de hoefslag en gaat alleen maar voltes rijden, en ze is zo sterk in d'r mond dat ik er niet op de hoefslag krijg.
3. mijn paard is absoluut niet voorwaarts, buiten wel maar in de bak niet.
willen jullie mij alsjeblieft tips geven???

groetjes!!
Laatst bijgewerkt door Elles op 03-10-10 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

Johanna59

Re: probleempjes.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 17:50

Les nemen van een goeie instructeur. Les is iets, wat je haast, zo lang je rijdt, nodig hebt. Je raakt nooit uitgeleerd.

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 17:51

bedankt! ik heb me net ingeschreven bij een vereniging.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 22:04

Les nemen inderdaad, goed dat je je hebt ingeschreven bij een vereniging!

Rijd je samen met de eigenaresse buiten of alleen? Dat zij hard gaat hoeft niet te betekenen dat jij ook hard moet gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 23:12

Prive les nemen van een goeie instructeur .
Een paard is niet hard in de mond, maar de ruiter is hard in de hand.
Als de eigenaar alleen maar hard wil zou ik daar niet mee gaan rijden als jij dat niet wil, je zou ook van te voren even een afspraak kunnen maken en duidelijk zeggen dat je het eng vind.

Ga zelf ook leren , lezen, leer b.v het verschil tussen voorwaarts en tempo, waarom een paard hard in de mond is, waarom hij van de hoefslag af wil of juist er niet vanaf,
Galoppeer niet zolang je het paard niet onder controle hebt in stap en draf,

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 07:43

marchador: bedankt, ik rij nog niet zoveel buiten, maar ik heb gister met haar gesproken en we gaan gewoon lekker rustig rijden, de volgende keer.
midgie: ik heb mijn paard heel goed in de hand hoor, alleen op de terug weg naar huis lijkt het net of ze er van door wil gaan, maar ik zal hard gaan oefenen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:03

Als je paard hard in de mond is en hij van de hoefslag af komt in galop heb jij je paard niet goed in de hand, leer hem goed op je zit te hebben en daar heb je een dosis techniek voor nodig , dan heb je hem op de terug eg ook beter in de hand, want waarom krijg je het idee dat je paard op de terug weg er vandoor wil gaan?
En dat soort dingen zul je echt bij jezelf moeten gaan zoeken en niet bij het paard ,die doet wat paarden nu eenmaal doen als ze geen leiding krijgen, willen zo snel mogelijk terug naar waar het wel veilig is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:13

bekijk het echt hoor, het probleem zit hier niet bij het paard maar bij de ruiter.
Zolang de ruiter dit niet wil inzien is bijleren eigenlijk niet mogelijk, stel je open voor goeie tips, neem les, en met les bedoel ook ik echt wel privéles, ik weet ook wel dat dit duurder kost, maar je hebt er dan ook meer voldoening uit.

Wat "midgie" je hier al zei is echt wel waar, zoek de oplossing bij jezelf.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 06:20

Wat midgie zegt klopt zeker, maar je moet ook rekening houden met meer factoren he, je hebt gewoon heel sterke paarden en als je niet heel groot of wat meer spieren hebt is het heeeel moeilijk om een sterk paard bij elkaar te rijden, laat staan bij je te houden als ze hard gaan!!

volgens mij komt het wel goed, zie dat je erg gemotiveerd bent!!

zet m op!!

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 06:25

samantha374 schreef:
hoi hoi!
wie kan mijn helpen, ik heb een paar probleempjes.
1. ik vind het erg eng om buiten te rijden, de eigenaar van mijn verzorgpaard wil altijd maar hard, dus daar leer ik nog niks van!
2. als ik in de bak rij, en ik ga in galop wil mijn paard niet op de hoefslag en gaat alleen maar voltes rijden, en ze is zo sterk in d'r mond dat ik er niet op de hoefslag krijg.
3. mijn paard is absoluut niet voorwaarts, buiten wel maar in de bak niet.
willen jullie mij alsjeblieft tips geven???

groetjes!!

Hm, ik geef even mijn tips/mening per punt!

1. geef het aan bij de eigenaar! zeg dat je het paard nog niet heel goed kent en graag lekker rustig wilt opbouwen. probeer vooral goed op jezelf en eigen paard te letten en niet hoe de eigenaar rijdt.
2. gebruik goed je binnenbeen om haar de hoefslag op te drijven. dus niet alleen je handen lopen trekken, maar dus in combinatie met je binnenbeen. als dat niet werkt, zweepje erbij op de achterhand..
3. Rijd je met of zonder hulpen? Want mijn paardje heeft dat ook, maar als die weet dat er een zweep aan boord is loopt ie meteen heel goed door!! terwijl ik de zweep dan niet eens hoef te gebruiken, puur voor t idee.
en veel overgangen maken dat ie meer op je been reageerd. helpt mij altijd.

hoop dat je er wat aan hebt? het zijn wel een beetje simpele tips hoor:p

samantha374

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 07:12

Bedankt iedereen,
laura_power, ik rij nu zonder zweep, maar ik zal ermee gaan rijden.

laura_power

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 20:40

Oke succes! Hoop dat het werkt, bij mij namelijk wel :D