Ik heb een dringende vraag, en hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Ik ben de trotse eigenaaresse van Lucky, mijn kwpnner merrie. Ze is 22 jaartjes oud.

Maar nu heb ik dus een probleem tijdens het rijden.
Toen ik haar pas had ( 2 jaar terug. Heb haar sinds 3 mei 2008) reed ik veel met lange teugel, gewoon omdat ik en Lucky dat allebei fijn vonden. Maar nu ben ik sinds kort wat meer aan de teugel aan het rijden.
Zo gauw ik de teugels op maat pak, begint ze vervelnd gedrag te vertonen. Niet zozeer bokken of steigeren, maar ineens een eind vooruit springen er heel hard vandoor willen gaan, rond draaien, niet vooruit willen maar alleen opzij etcetc.
Heb haar een tijd bitloos gereden ( zie foto) maar dit hielp niet. Aan haar tanden ligt het dus niet.
Mijn buurman denkt nu dat dit komt doordat ik dus teveel met lange teugel heb gereden en haar spieren zo aangewend heb, en nu ik de teugels kort pak en haar nek moet buigen, haar dat dan pijn doet! Kan dat kloppen? Zo ja, wat kan ik hier tegen doen? Ik vind dit echt heel vervelend want wil eigenlijk ook wel kunnen rijden zonder lange teugels en zonder haar pijn te doen!!
Alvast heel erg bedankt!
Oh. voor ik het vergeet. Een vriendin van mij verstelde me dat je een paard eerst op moet warmen voordat je hem/haar bescherming aan zijn benen doet. Klopt dat? En is het erg als je gewoon al begint met peesbescherming?
Groetjes!