Hoe leer je je paard aan de lange lijnen/voor koetsje gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoCo

Hoe leer je je paard aan de lange lijnen/voor koetsje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 18:17

Ik heb een arabiertje van 14 jaar die wegens omstandigheden pas vorig jaar zadelmak gemaakt is, maar niet zo een fan is van "een mens op haar rug". Om een lang verhaal kort te maken, ze is medisch in orde, er is niets mis met het zadel of zo, het is gewoon allemaal nogal eng voor haar.

Ben aan de slag gegaan met grondwerk, maar ik zou graag eens proberen aan de lange lijnen met haar te werken. Dus een aantal m achter haar lopen, en zo wat oefeningetjes doen, eens de straat op, wennen aan alles wat beweegt... ;)

Bij de vorige eigenaar heeft ze reeds aangespannen gelopen, dus helemaal vreemd zou het haar niet mogen zijn.

Ik heb hierin niet zo veel ervaring, hoe begin ik hier best aan? Heb je dan een speciaal hoofdstel nodig met speciale teugels, of mag je ook een gewoon hoofdstel gebruiken met daar lange leidsels aan? Nu het is zeker NIET de bedoeling haar voorlopig in te spannen, daar is ze nog niet aan toe, ik wil er gewoon achter lopen, en zo wat dingetjes vragen, de stemhulpen terug duidelijk aanleren, enz...

Ik zou namelijk graag haar wat "werkoefeningen" geven, want ze is eigenlijk heel werkwillig en heel slim, zonder dat het haar bang maakt... gewoon een uitdaging, eens kijken of ze dit leuk vindt...

Wie heeft hier wat meer ervaring mee en kan me enkele beginoefeningetjes bezorgen?

Alvast hartelijk bedankt!

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:18

Ik doe een longeersingel of mijn menschoftje en dan idd lange teugels. Ik gebruik teugels maat full voor een shetje. Zo leer ik hem sturen als hij voor de kar gaat iig.

Je moet zelf even uitvogelen hoe je wilt lopen. Er zat een verschil in ernaast lopen en erachter.
Volgens mij moet je even kijken in het forumonderdeel GVL ( oid). Daar zitten meer mensen die zulke dingen doen :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:30

Ernaast of erachter ligt ook een beetje aan het paard.
Ernaast is wel zo praktisch, als je er 1 hebt die zijn achterbeentjes wel eens laat vliegen.

Ik als beginnend prutser deed het zo..
Afbeelding
Leidsels laag, omdat ze anders nog wel eens zomaar omkeerde :o , later niet meer,
toen gewoon door de ogen gedaan waar ze horen.
Omdat het bij mij voorbereiding op mennen was, wel tuig erop.

Later.... en met heel ander doel.
Alleen hoofdstel (gewoon mijn rij hoofdstel) of kaptoom, kan niet zien welke erop zit.
Lange teugelen.
Als teugels een slof, maar die vind ik net te kort.
Deed dit vooral toen ze geblesseerd was, toch bezig houden.
En zoals je kan zien, was er met dit weer ook niet meer mogelijk dan wandelend oefenen.
Afbeelding

Beide is dus best mogelijk.
Je moet even bedenken wat je handig vind.
Overigens vind ik slof te kort, voor als ik achter paard langs naar de andere kant wil lopen
en leidsels te lang, heb je zo'n stuk over.
Met lange leidselen voor oefening voor de wagen, vind ik de langere leidsels wel weer praktisch.
Niet voor het lange teugelen dus.

Weet niet of je doel, voor wagen zetten is.
Maar dan zou ik als ik jou was, ergens een mencursus gaan volgen.

SunNDLM

Re: Hoe leer je je paard aan de lange lijnen/voor koetsje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 18:37

Waar je wel op moet letten als je besluit erachter te lopen is dat als je een wending in gaat (volte of je hoek door) je achter hem blijft lopen, in 1 lijn met zijn hoofd zo dat de lijnen in een rechte lijn blijven, en niet de bochten afsnijd. Dan gebeurt het namelijk nogal snel dat de druk op de teugel heel ongelijk verdeelt is (de afstand naar de buitenhand is namelijk groter) en, als ze nogal bang is, kan ze als reactie daarop opeens omdraaien.

JoCo

Re: Hoe leer je je paard aan de lange lijnen/voor koetsje gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 21:21

Ok hier kan ik wel al wat mee, heel erg bedankt! Nu het is wel de bedoeling om haar later terug in te spannen, maar eerst moet ze terug rustig en ontspannen zijn, zonder stress, en vooral het leuk vinden!
Wel loop ik er liever achter, omdat de achterbeentjes inderdaad nogal eens durven zwiepen ;-)