Springen: onervaren, jonge pony én onervaren ruiter.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eulogy

Springen: onervaren, jonge pony én onervaren ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 17:01

Ik heb mijn pony City nu bijna een jaar en nu het allemaal zoveel beter gaat met de dressuur wil ik graag ook eens gaan springen met haar. Maar het probleem is dat ze in mei nog maar 4 is geworden en dat ze dus nog geen ervaring heeft en daarnaast heb ik eigenlijk ook nog nooit echt gesprongen. Daarom vroeg ik me af wat er handiger was: mijn pony eerst een paar keer laten wennen aan het springen met iemand die wel ervaring heeft of zelf wat ervaring op doen door te vragen of ik een keertje mag springen met de pony/paard van een stalgenootje? Of allebei? Tot nu toe heb ikzelf alleen wat kruisjes gesprongen op kamp en met het - ervaren - paard van een vriendin, maar ik heb nooit les gehad of serieus gesprongen.

Daarnaast vraag ik me af of jullie denken dat het te vroeg is om te gaan springen met een pony van 4,5. Ik heb al wel eens wat balkjes met haar gedraafd en dat deed ze supergoed en aan de longe hebben we haar ook wel eens wat heel laags (20 cm denk ik, hooguit) laten springen. Ze lijkt het heel leuk te vinden (als we haar los zetten in de paddock en er een caveletti bij zetten dan gaat ze er soms zelfs helemaal uit zichzelf overheen), dus naar mijn idee is het niet te vroeg maar ik wil graag weten wat anderen ervan vinden.

En dan nog een laatste vraagje: als ik besluit om met haar te beginnen met springen, kan ik dan het beste beginnen met was vrijspringen of gelijk onder het zadel zodat je ook je been erbij hebt? :)

Alvast bedankt!!

billionache

Re: Springen: onervaren, jonge pony én onervaren ruiter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:03

Ik denk beide! :)
Jullie moeten beide ervaring opdoen en dat kan je best van een deskundig iemand, dus jij met een ervaren paard, je pony met een ervaren ruiter. Daarna lekker lessen. :j

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:05

Ik zou beginnen met balkjes lopen, leg er drie neer op de juiste afstand, en laat je pony hierover heen draven. Kan gewoon onder het zadel. Houd er rekening mee dat ze weg kan springen, meezitten dus! Gaat dat goed, dan kun je de cavaletti die je hebt op zijn hoogst zetten, hier kunnen ze nog steeds gewoon overheen draven! Maar de allerbelangrijkste tip: Doe het niet alleen!!!

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 17:28

bedankt! :)
het meisje waar ik haar van heb gekocht (ze staat nog steeds op dezelfde stal als waar ik haar heb gekocht) heeft (volgens mij) veel ervaring met springen en kent mijn pony natuurlijk ook al dus ik zit er wel over te denken om haar te vragen of ze over een tijdje mijn pony wil ''leren'' springen :) balkjes doet ze al heel goed, eerst keek ze een beetje maar eigenlijk ging dat vanaf het begin zonder problemen.

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:40

Ik denk dat je wel kan beginnen met springen hoor.
dat balkje in winterswijk nam ze ook al heel sireus, en ik ken paarden die dat niet zomaar doen *D
Het is ook wel verstandig als je gewoon een keertje een springles volgd, geloof me dat help echt ;) .
Maar misschien is het idd ook wel verstandig om haar een keertje te laten losspringen in de bak.
dan kan je ook zien wat haar mogelijkheden zijn, en of ze links voor, of rechts voor landt.
<3

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:33

Door losspringen kan je pony ook al wat handig worden met hindernissen, zonder ruitergewicht. Dat kan dus ook zeer nuttig zijn.
Van balkjes lopen worden ze ook handiger, ze leren omgaan met balkjes. Als dat allemaal goed gaat is je pony klaar voor een sprongetje.

Laat iemand met ervaring je pony een paar keer rijden en probeer zelf op een ervaren paard wat ervaring op te doen.
Anders word het voor jullie beide erg moeilijk. Zorg ook dat je, zeker in het begin, springlessen neemt en niet in je eentje aan gaat rommelen.

Succes!

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 19:35

Springen onder de man doe ik met mijn paarden het liefst pas vanaf 5 jaar, ik ben heel voorzichtig met jonge gewrichten.