geduld!!??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mieke64

geduld!!??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 15:20

Heb sinds 7 weken een 16 jarig merrie, nu heb ik vandaag bij ons in de bak gereden,
al wel vaker gedaan, maar nu hoorde ze vanalles en was de ton bij de buurman ook in ineens heel eng.
Zelf bleef ik aardig rustig telkens voltes maken en dan steeds dichter naar die enge dingen.
Maar bleef heel vervelend...
Ben eraf gegaan en haar en flinke tik met de zweep gegeven (baalde ervan dan ik haar er tijdens
het rijden niet langs kreeg) was missschien niet goed.
Net zolang doorgegaan tot dat het niet meer zo eng was...
Toen nog met haar aan de hand over het pad gelopen langs de enge geluiden ( dak afbranden)
Nu ben ik nogal een denker en ben dan gelijk even van slag omdat ik had gehoopt dat ze wel
makkelijker te rijden zou zijn. Moet nog allemaal wennen en groeien en dus veel geduld hebben
maar wil zo graag relaxt met haar naar buiten, maar dat kan nog wel even duren ben ik bang haha..

gr Mieke

Melisjee

Re: geduld!!??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:38

Je hebt haar net 7 weken, heb inderdaad wat geduld!
En eraf stappen en je paard meppen heeft geen effect en maakt haar waarschijnlijk steeds angstiger.

Ga veel aan de hand stappen met d'r, elke keer weer. De eerste keer dat ik met mijn pony echt naar buiten ging was toch echt pas na een half jaar/drie kwart jaar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:40

Naar buiten gaan en schrikken in de bak zijn twee verschillende dingen. Gewoon naar buiten gaan, kan best zijn dat je dat niet in het echt hebt. Ik ben eigenlijk van mening dat je met een nieuw paard zo snel mogelijk naar buiten moet.

puma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:41

Je stapt af om je paard een tik met de zweep te geven? :?
Dat is niet zo handig hoor en bovendien gevaarlijk (wat als hij omhoog komt en met zijn benen maait of zich losrukt).
Je hebt heel wat meer te vertellen/overtuigen als je erop zit.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:53

Ach ja als ze niet luisterd en omdat het niet gaat zoals jij wilt, geef je toch gewoon een tik...???
Nou ja zeg...
Ik kan als tip geven; had even gewacht met het kopen van een paard tot dat je wat kundiger bent en je wat beter in het dier kunt verplaatsen.
Maar je hebt het paard al dus mijn andere tip; zoek goede/kundige begeleiding voordat je straks helemaal niet meer met d'r naar buiten kunt en je vervolgens het paard maar verkoopt omdat het niet gaat zoals jij wilt...sorry maar zo kom je wel op me over in je post :o

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:58

Je kan eens proberen om zelf de andere kant op te kijken als er iets engs is. Als je zelf nl naar het 'enge' kijkt, focus je er op en zal je paard ook meer reageren. Als je zelf heel overdreven de andere kant op kijkt en het liefst ook nog wat extra ruimte in de teugel geeft aan de enge kant, zal je merken dat ze er makkelijker langs zal gaan! Dit helpt echt goed, ook bij het buiten rijden! Succes, komt vast wel goed met jullie!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:00

Nou, mijn redelijk bomproof paard zou ook bang zijn als ze vlakbij een dak aan het afbranden waren hoor!
Zou me er niet te druk om maken.

neapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:15

eraf stappen en een tik geven helpt zeker niet
dan krijg je nooit het vertrouwen met je paard

stap dan af en loop samen erlangs met je paard

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:48

Ik zou er niet teveel eieren onder leggen, merk dat bij het paardje wat ik rijd ook, vanaf dat ik denk: oeioei, ze vindt dit eng en er zelf aandacht aan ga besteden krijg ik ze er nooit voorbij... Maar als ik gewoon stevig been geef en haar bezig houd (vraag bv. wat binnenstelling, een verruiming of verzameling) gaat ze er braaf voorbij.
Bang zijn in de piste wilt niet persé zeggen dat je paard dat buiten ook is. Almé schrikt in de piste sneller dan buiten. In de piste kan een trui op de bakrand of een vogeltje oid al een ramp zijn, buiten kan ze met gemak verkeer passeren en een druk skateplein passeren.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:40

Apple schreef:
Naar buiten gaan en schrikken in de bak zijn twee verschillende dingen. Gewoon naar buiten gaan, kan best zijn dat je dat niet in het echt hebt. Ik ben eigenlijk van mening dat je met een nieuw paard zo snel mogelijk naar buiten moet.

Hm ik ben juist van mening dat het paard zich eerst helemaal op zijn gemak moet zijn bij zijn nieuwe eigena(a)r(esse), en die ook helemaal vertrouwd..

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 20:49

mieke64 schreef:
Ben eraf gegaan en haar en flinke tik met de zweep gegeven (baalde ervan dan ik haar er tijdens
het rijden niet langs kreeg) was missschien niet goed.

Mijns inziens zal je paard niet de link leggen tussen de klap (nadat je er afgestapt bent) en het er niet langs gaan...

Diesel2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 06:49

Ik heb mijn merrie vanaf 2 juli en wij zijn de 4e dag al met haar naar buiten gegaan. Wel met haar weidemaatje, natuurlijk.
Ze is echt geen held, maar dit ging erg goed. Ik heb haar ook voor het buitenrijden en bij de vorige eigenaresse liep ze ook alleen buitenritten.
Ik zou haar de volgende keer gewoon op haar eigen tempo laten kijken. Alles stap voor stap.
Waarom ga je niet lekker met haar wandelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:59

Een paard blijft een paard, soms zijn ze ergens bang voor, heb gewoon heel veel geduld! dan komt alles goed! ;)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 18:02

Hmmmm nu denkt paard: hee als ze afstapt krijg ik een flinke mep met de zweep!

Lijkt me niet echt uuuhh handig.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 22:54

Afstappen en je paard een tik met een zweepgeven is wel het enige wat je nooit moet doen en wat totaal nergens op slaat. Je paard begrijpt echt niet waarvoor ze die knal krijgt en zo werk je alleen maar meer angst op.

Ga een kundige instructeur zoeken die jou leert geduld te hebben ( want dat heb je duidelijk niet) en je leert hoe je op een goede manier met paarden omgaat.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 07:47

Sorry , maar afstappen en je paard flink met de zweep geven vind ik niet kunnen, waarom heb je eigenlijk een paard gekocht en geen boksbal???
Op deze manier gaat het dier je nooit vertrouwen maar dingen uit angst voor de zweep doen, wat helaas al te vaak gebeurd.

Je hebt het dier 7 weken wat wil je??
Trek er eens een jaar voor uit en werk aan respect en vertrouwen en vooral respect vanuit jou kant, want je hebt geen respect naar het dier toe op deze manier en zo zal het dier je nooit gaan vertrouwen,

Verdiep je eens in het paard zelf, ga lezen wat het natuurlijke instinct van een paard is, wat je eigenlijk al voor dat je het dier gekocht gedaan had moeten hebben toch?

Neem eens les in b.v los en grond werk hoe leer jij je paard begrijpen, zijn allemaal hel fijne cursussen voor tegenwoordig.

Maar je paard slaan omdat jij de kunde niet hebt om hem te leiden is wel heel erg laag.

IK lees nu ook in je profiel dat je 46 jaar ben en kinderen hebt, ik had dit eerder van een kind/puber verwacht,
En dat he lekker buiten wil rijden dat ligt puur aan jezelf, als je op deze wijze door blijft gaan zal dat echt nooit gaan gebeuren, want ook op buitenrit moet je paard voor 200% vertrouwen, maar met geweld zal hij dat nooit gaan doen.

Way_of_Life

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 11:06

Ik heb een Royal Dance x Amor die soms al schrikt van een bewegend blaadje.
Ze zoeken vaak gewoon iets om jou af te leiden om met haar aan het werk te gaan. Niet boos worden, als jij boos word heeft ze zo haar zin.
Ik zet gewoon door, veel stelling en buiging oefenen, proberen te zorgen dat ze haar aandacht bij je houd.
Als ik het bos in ga, is mijn paard zo mak als een lammetje (bij wijze van spreken).

Je moet proberen je er gewoon niet teveel van aantrekken... Hoe moeilijk dat ook is. :-)