Stelling/ Buiging. haast onmogelijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mayasfrenk

Stelling/ Buiging. haast onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-10 11:42

Ik rijd gewoon B dressuur met mijn friesje. dit gaat best lekker. hij loopt nog niet constant aan de teugel maar
dat vind ik niet erg want dat komt vanzelf.
ook het aangalloperen gaat steeds beter ontdanks dat de linker galop heel lang een probleem was.

alleen nu mijn grote probleem: rechts om is hij heerlijk los en neemt stelling. hoofd mooi omlaag. links om echter houd
hij zijn hoofd recht zet zijn kaak vast en is hij gewoon NIET in te buigen. in stap is dit probleem al stukken beter. ik
kan met stelling naar links over de hoefslag rijden en het wijken gaat ook goed. zodra ik echter aandraaf is het over.
een harde rechte plank. op het binnen been en het opzij nemen van mijn hand reageert hij gewoon helemaal niet
omdat hij gewoon veel sterker is als ik ( ik weet het het is heel fout om het op kracht te proberen, je verliest toch
maar soms nodigd hij dat zo ontzettend uit en raak ik gefrustreerd).

hij is onlangs nog bij de tandarts geweest omdat ik dacht dat dat misschien het probleem zou kunnen zijn. maar zijn
gebit was prima in orde. en omdat hij het in stap ook wel kan kan het toch eigenlijk niet aan te korte spieren liggen.
( voor een krokje kun je hem zelfs dubben vouwen).

ik word er echt wanhopig van. we zijn zo goed opweg om binnenkort een keer een winstpunt te rijden maar dan moet
hij wel redelijk stuurbaar zijn en stelling kunnen hebben......

midgie

Re: Stelling/ Buiging. haast onmogelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 13:52

Hoe ligt het zadel?
Hoe is jou zit als je stelling vraagt?
Heb je les en kan je instructrice je daar niet bij helpen.
Het kan heel goed dat het in stap wel goed lukt en in draf niet, dan is er meer oefening en gym/rechtricht werk in stap nodig,
Je zou ook eens een masseur erbij kunnen halen, miss kan hij wel helemaal niet stellen omdat er ergens een wervel niet goed zit.

biancaa123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:31

misschien zou je een seen massage meoten proberen, zou kunnen dat zijn spieren daar vast zitten

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:47

OO..zo herkenbaar! Paard laat rechts los en links pakt hij vast. Nu gaan de meeste ruiters aan links trekken, terwijl het probleem juist aan de rechter kant zit!!!
Om dat weer goed te krijgen, moet je je paard gaan gelijk maken aan 2 kanten...recht richten dus!
De kant waar hij makkelijk inbuigt is zijn korte kant en die wil hij dus niet oprekken de andere kant op.
De spieren van het paard zijn dus in het geval van jou Fries aan de rechterkant korter dan aan de linker kant.
Vandaar dat hij de linker stelling veel moeilijker vind omdat je daar de spieren gaat "oprekken" van de rechterkant.
Wij als mens weten dat je door zo'n proces heen moet om je beter te kunnen bewegen,maar jammer genoeg gaat een paard zich daar tegen verzetten en dus het bit vastpakken om de pijn niet te voelen.
Dat word dus een stukje training en door zettings vermogen van de ruiter.
Haal hier wel een goede instructeur( trice) bij...je kan je paard ook slechter maken als je het niet op de juiste manier aanpakt!

Mayasfrenk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 09:16

ik rijd elke week lessen op de vereniging. het is wel de bedoeling dat ik weer een poosje
prive les krijg maar omdat ik druk ben met school en de instructrice van mijn keuze eigenlijk
alleen overdag kan moet ik nog even wachten tot ik straks elke woensdag vrij ben.
het zadel is aan hem aangepast. dit is net een jaar geleden en sinds dien is er niet
veel in zijn bouw veranderd. ik heb gisteren besloten dat ik ga leren met twee lijnen
te longeren omdat de instructeur die ik toevallig sprak dat aanrade. gelukkig heb ik
een kennis die dit heel goed kan en mij dat met een paard wil leren dat daar ook
ervaren in is.... ik hoop dat dit onze wedstrijdjes vasthouden kan doorbreken.

heeft iemand nog oeffeningen behalve voltes en stelling aan de lange zijde en gebroken
lijnen met vlauwe wendingen die zouden kunnen helpen??

mvg

LSpijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:27

Probeer je paard soepeler te maken op de linkerhand door te gymastiseren. Probeer voltes te openen en te sluiten, wijken, probeer wat schouderbinnenwaarts. Tevens kun je een volte op de rechterhand maken met wat contrastelling.

Houd wel de afwisseling er in, want blijkbaar vind je paard het gewoon echt moeilijk. Veel 8-jes rijden wil ook helpen (het omstellen).

andereas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:46

nou ik heb eigenlijk het zelfde probleem maar bij mij pony is het zo hij doet het wel maar als ik linksom rij buigt hij heel erg en rechts niet die moet eigenlijk wat meer
ik weet niet of ik mijn vraag ook hier op mag stellen maar ik weet niet hoe ik het anders moet doen ????

andereas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:51

bij mij pony is het zo hij doet het wel maar als ik linksom rij buigt hij heel erg en rechts niet die moet eigenlijk wat meer
zeg maar de rest gaat super want mijn instructeur zegt van als jij nog zo door blijft rijden want ik heb 10 okt wedstrijd clubkampioenschappen dan word jij dressuur kampioen en dan als je foutloos springt ook nog clubkampioen dus maar ik ga er niet van uit dus ik zie het wel maar het zou wel leuk zijn :D

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:09

Allemaal herkendbare vehalen. Ik rij ook friezen, kom het dus ook tegen. In het begin even aftasten hoe ze zijn, wat ze wel en niet kunnen. Merk ik dat ze op 1 kant vast zitten dan ga ik ook veel buigen, voltes, overgangen e.d rijden.
Na een bepaalde periode van hard werken merk ik verschil. Dit doe ik trouwens op beide handen maar de kant waar hij/zij het meest vastzit oefen ik het wat meer.

andereas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:12

jah maar doet hij al heel lang maar zullen ze er veel op kijken met de wedstrijd ???

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:16

Ligt er aan hoe de jury is. Kan per jurylid verschillend zijn. Probeer de buiging aan de moeilijke kant juist extra te oefenen. Heb hier ook wel oefeningen voor maar die zijn wat moeilijk uit te leggen vanachter een computer.

andereas19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:18

mischien als je het onderwerp zegt hoe jij het noemt dat ik het dan wel weet mischen kan ik het dan op internet vinden zou je dat mischien kunnen doen ???

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:29

Ik zal een poging doen.
In het midden van de bak gaan rijden (iig van de hoefslag van)
Hier steeds links en rechtsom rondjes gaan rijden over de hele lengte van de bak. Feitelijk zijn het gewoon kleine voltes die je dan rijdt op beide handen, steeds om en om. Eerst links 2 of 3 rondjes en dan rechtsom hetzelfde en zo steeds afwisselen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:12

andereas19 schreef:
bij mij pony is het zo hij doet het wel maar als ik linksom rij buigt hij heel erg en rechts niet die moet eigenlijk wat meer
zeg maar de rest gaat super want mijn instructeur zegt van als jij nog zo door blijft rijden want ik heb 10 okt wedstrijd clubkampioenschappen dan word jij dressuur kampioen en dan als je foutloos springt ook nog clubkampioen dus maar ik ga er niet van uit dus ik zie het wel maar het zou wel leuk zijn :D
\

Dan heb je geen goede instructeur maar een die alleen maar geweldig goed zo roept en denkt ik moet mijn klanten vasthouden!
Als jou paard niet los laat aan 1 kant, is hij scheef!
Daar zal je vast de B wel mee door komen, maar naarmate je verder komt zal dat problemen gaan geven!