Ik probeer mijn lieve paardje de laastte tijd beetje in te rijden. Ze kon al rijden, dat deze op een gehandicapte manege maar daar is ze zekker gewend dat ze word begeleid op de grond. Dus als ik nu op der ga zitten,gaat ze geen kant op dan het hek bijv alleen draaft ze als er iemand voor haar gaat rennen. Hoe kan ik dat best oplossen? Ik wil niet als sommige ruiters lopen schoppen. Zelf doe ik Horsemanship & Parelli.
Hoe is ze met longeren? Zitten de stemcommando's er goed in? Het paard heeft alleen aan de hand gelopen, of is er ook vrij mee gereden? als dat niet is gebeurd dan zal het paard het vanaf het begin moeten leren. Dus aan de longeerlijn met een ruiter erop en later met een begeleider in het midden van de bak met een longeerzweep. Net zolang totdat het dier los kan lopen.
sanne_xxxx
Geplaatst: 21-09-10 16:37
duidelijk voor dr zijn, eerst bijvoorbeeld met iemand erbij die mee gaat rennen , maar dan niet dat diegene de teugels vasthoud. En dan steeds zegmaar dat diegene mee gaat rennen en dan ergens gaat staan waar je paard haar niet ziet. En zo oefenen. En inderdaad bij het longeren ook met stemcommando's oefenen.
Als ze niet wil dat de pony gelongeerd wordt, zet je toch gewoon iemand in het midden van de bak met longeerzweep, maar zonder longeer lijn?
Deze pony moet gewoon nog leren wat de hulpen zijn, die kent ze zeer waarschijnlijk niet.
Diesel2005
Geplaatst: 23-09-10 09:47
Onze shetland merrie was ook niet ingereden. Ze was wel gewend om als handpaard mee te gaan, ook met iemand op haar rug. Wij hebben haar eerst de commando's stap en halt aan de hand geleerd, gewoon op stem. Toen met iemand erop en dan het stemcommando en been/zithulp. Dan gaat nu ook heel goed, ook het draven. Het galoperen willen we aan de longe gaan leren of gewoon los in de bak. Ik hoop dat mijn dochter er volgend jaar lekker op kan hobbelen!