dressuur met Kevin

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

dressuur met Kevin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-10 17:53

Hee

Ik had afgelopen 2 dagen clubkampioenschappen, vrijdagavond springen en zaterdagochtend dressuur. Over het springen zal ik maar niet te veel vertellen. Het paard waarop ik moest, moest voor mij al met iemand anders. Diegene durfde eigenlijk niet en trok hard aan de teugels als het paard sprong. Paard in de war natuurlijk en het resultaat was dat het meisje er tijdens het parcours afknalde. En toen moest ik erop. Heel dat paard was dol. Er was echt geen houden aan. Zo kalm als hij anders was, zo hard racete hij door het parcours. Het enige goede eraan is dat ik erop ben blijven zitten... Na mij moest er nog iemand op en die is ook gelanceerd... Nee, dat was geen leuke avond. |(

En zaterdagochtend de dressuur proef, f6. Gelukkig was het paard zichzelf weer en het ging prima. Hieronder een video van de proef.

http://www.youtube.com/watch?v=6mOHZAeJgiA

Het resultaat was 239 punten en nog mooier: een 2e prijs (van de 73 deelnemers). Dus eigenlijk ook nog best wel trots ook! :D

Ik wilde toch nog even mijn verhaal kwijt, en aan het filmpje kun je ook beter zien wat mijn rijproblemen zijn, we blijven trainen en verbeteren en we gaan vooral niet naast onze schoenen lopen :+

Eigen commentaar:

*Meer contact op teugels houden
*Benen stil
*Voeten minder ver in de beugels
*Strenger zijn met reactie op been

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:28

je rijd best netjes! :) leuk van je tweede plaats! heb verder geen verstand van de FNRS :+
ik zou een beetje aan de aanleuning/nagevelijkheid gaan werken, dan snap ik dat dat moeilijk is op een manege paard maar paardje drukt nu z'n rug weg! succes :)

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:35

gefeliciteerd met je 2e plaats.

Probeer niet zoveel met je zit te werken en meegaand te zijn met de bewegingen van je paard, wat losser in je bovenlijf en armen.
Idd teugels goed op maat houden (in je linkerteugel zit een dubbele draai)

Niet ergens om maar ik vind het paardje niet zo fijn lopen in draf :o erg kort in de achterhand en niet constant regelmatig...

Marlou_

Re: dressuur met Kevin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 21:47

Leuk paard, lijkt me wel echt irritant zo een kleine bak. ofja dat hij verdeelt is ;)

Verder kun je beter contact houden met het bit, er hangt veel een boogje in waardoor je geen contact hebt. Probeer je lijf ook wat meer te ontspannen, je stuitert echt heel erg en dan is het voor het paard moeilijk te ontspannen!
Het paard loopt op sommige stukken ook echt niet zuiver...

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 11:28

Marlou_ schreef:
Leuk paard, lijkt me wel echt irritant zo een kleine bak. ofja dat hij verdeelt is ;)

Verder kun je beter contact houden met het bit, er hangt veel een boogje in waardoor je geen contact hebt. Probeer je lijf ook wat meer te ontspannen, je stuitert echt heel erg en dan is het voor het paard moeilijk te ontspannen!
Het paard loopt op sommige stukken ook echt niet zuiver...

Je topic staat er 2 keer.
Maar wat Marlou ook al zegt, en ik in je andere topic ook heb geplaatst is dat het paard echt niet zuiver loopt achter.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-10 13:47

Bedankt voor jullie commentaar en tips!

Het paard is 17 jaar en heeft licht artrose. Daarom loopt hij niet zuiver. De eigenaar van de manege wil hem niet wegdoen omdat hij het rustigste en betrouwbaarste paard in de manege is en daarom erg geschikt voor beginners. In draf liep hij ook niet echt fijn, en het doorzitten ging ook niet lekker. In de lessen gaat het meestal wel een stuk beter, maar ik heb idd ook vaak moeite met doorzitten en Kevin gooit nog niet eens hoog op! Laat staan hoe ik erop zit als ik op m'n friesje van 4 zit :+

Maar ik werk er zeker aan. En wat het contact op de teugels betreft: als ik erop zit heb ik het gevoel dat ik in z'n mond zit te sjorren als ik ze korter neem. Ik ga ook daar aan werken en dan moet ik toch iets minder voorzichtig zijn met zijn mondje.

XX

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 16:53

En probeer je voor het doorzitten te onstpannen.
Laat je spieren mee gaan met het paard, en probeer je vooral niet met je benen vast te klammen om niet te gaan stuiteren.
Juist doordat je lekker ontspant ga je beter zitten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 07:14

Eerst het rijden...
Naar de gegeven omstandigheden rij je netjes. Je mogelijkheden zijn beperkt en dat je de teugels niet korter pakt, vind ik erg terecht.

Toch moet ook ik opmerken dat ik meteen zag dat het paard niet goed liep, met weg
gedrukte rug loopt en dat blijkbaar al lang doet, gezien de spierontwikkeling.

Een paard is een vluchtdier en laat niet merken als het pijn heeft, omdat het instictief weet dat hem dat het leven kost (Als een groep wolven bv in het wild levende paarden aanvallen, pikken ze feilloos het paard eruit wat minder goed loopt en datzelfde geldt voor ieder prooidier. Een prooidier zal dus alles op alles zetten om niet te laten merken dat er iets niet goed is)
Als een paard laat zien dat het pijn heeft, is het dus al heel erg ernstig en kan het niet anders meer (en paarden zijn ongelooflijk hard voor zichzelf) En dan nog zal een braverik zijn last dragen, in plaats van de ruiter eraf keilen.
Als zo'n paard dat gaat doen, dan kun je ervan uitgaan dat de pijn ondraaglijk is.

Je geeft aan dat de manege-eigenaar het paard niet wil wegdoen omdat het zo'n fijn paard is. Maar de reden is puur financieel. Het paard brengt nog geld op, dus blijft het rondlopen totdat het instort. En de eigenaar kan dat gemakkelijk doen als de klanten het allemaal pikken en net zo vrolijk de rondjes erop gaan rijden.
Het is idd de verantwoordelijkheid van de eigenaar, maar nog veel meer van de klanten.
Op het moment dat manege-ruiters een dergelijke behandeling van paarden niet meer tolereren, komt er een verandering.
De eigenaar moet wel, anders verliest hij zijn klanten.
Zolang dat niet gebeurt, zijn de klanten even verantwoordelijk als hij.
Trouwens... je moet je afvragen of je geld wilt uitgeven om op een kreupel paard met pijn te willen zitten.

Ik weet niet of het paard meteen naar de slacht moet. Best mogelijk dat het beestje graag nog wat bezig is, maar waarom laat hij hem dan niet af en toe een kinderlesje lopen? Of gebruiken voor gehandicapten om mee rond te stappen
(ik heb gewerkt met paardrijden voor gehandicapten en dat bestond eruit dat wij de paarden aan de hand meenamen in stap, terwijl gehandicapten op de rug zaten en op die manier eindelijk hun spastische spieren wat konden ontspannen... heel mooi werk voor mens en dier en zo'n paard zou goud waard zijn als het dat wel nog aan zou kunnen)

Maar een dergelijk paard wedstrijden laten rijden, springen en vele lessen laten rijden...
Nee....
Dat zegt veel over de eigenaar van de manege en diens winstbejag .

Ik weet dat dit voor jou allemaal niet leuk is om te horen en dat je gewoon tips over het rijden wilt, maar bij het rijden hoort ook kennis en begrip voor het paard. Tuurlijk komt het commentaar hier rot aan, maar het is over het algemeen niet persoonlijk bedoeld, maar bedoeld om je ergens attent op te maken. Probeer ook dit te zien als iets waarvan je kunt leren en bekijk dit soort dingen eens kritisch.

Misschien ben je toe aan een leuk verzorgpaard. Je rijdt, vind ik, best leuk. Probeer begrip te krijgen voor de reacties hier en voor de paarden. Leer.

naambordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 07:20

liljebo heeft het zeer netjes verwoord en ben het er helemaal mee eens.

Je rijstijl is echt niet slecht, maar zou zich zoveel meer kunnen ontwikkelen op een paard wat wel over de rug loopt en goede spieren heeft en gebruikt.

Succes verder.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 09:31

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties uit dit topic verwijderd omdat deze niet volgens de regels van HAW zijn. Hoewel het zeker relevant is om de TS er op te wijzen dat het paard kreupel loopt, is een aansluitende discussie niet passend op HAW, waar feedback wordt gevraagd op de rijtechniek van de ruiter. De TS rijdt op een manegepaard, wat inhoudt dat ze zelf niets te zeggen heeft over het paard. Daar over doorgaan is dus niet relevant binnen een HAW topic.

verraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:15

hij drukt zijn rug erg weg probeer hem nagefelijk te rijden
leuk van de 2e prijs!

Likemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:44

Sorry maar ik vind dit niet 239 punten waardig eerst rij je op het verkeerde been dan een slordig figuuur daar moet je echt aan werken;

JustPaddOow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:58

Goed gedaan!
Ziet er goed uit, let inderdaad op je houding.

peerdenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:27

Leuk om Kevin weer eens te zien lopen. Even over het paard, hij loopt al jaren kort, en als ie wat meer over de rug wordt gereden prima zuiver. De eigenaar van de manege is erg goed voor de paarden (heb er 10 jaar gereden ;)) Kevin is 1 van de oudjes en al een tijd wat stijf en idd lichte atrose. Beestje wordt dus niet zoals liljebo zegt kapot gereden voor winstbejag!

TS: teugels wat meer erbij pakken en kevin wat meer aan elkaar en over de rug rijden, en idd oefenen met doorzitten!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:54

Likemaaike schreef:
Sorry maar ik vind dit niet 239 punten waardig eerst rij je op het verkeerde been dan een slordig figuuur daar moet je echt aan werken;

Sorry voor jou hoor, maar ik rij nergens op het verkeerde been (staat ook niet op het protocol en anderen hebben dat allemaal ook niet opgemerkt). Figuren zijn netjes op de letter gereden. Met andere woorden: dit is commentaar waaraan ik niets heb, wat ook niet terecht is en dat ik niet kan verbeteren. Volgende keer dus gewoon nuttig commentaar schrijven en niet lukraak mensen afkraken a.u.b.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 17:57

peerdenlover schreef:
Leuk om Kevin weer eens te zien lopen. Even over het paard, hij loopt al jaren kort, en als ie wat meer over de rug wordt gereden prima zuiver. De eigenaar van de manege is erg goed voor de paarden (heb er 10 jaar gereden ;)) Kevin is 1 van de oudjes en al een tijd wat stijf en idd lichte atrose. Beestje wordt dus niet zoals liljebo zegt kapot gereden voor winstbejag!

TS: teugels wat meer erbij pakken en kevin wat meer aan elkaar en over de rug rijden, en idd oefenen met doorzitten!

Wat leuk om iemand tegen te komen die Kevin kent! ;) Het is nog altijd een superlief paard, maar hij gaat idd wel achteruit. Ik rij voortaan op 2 anderen (Purdy en Joker, weet niet of je die ook kent?) Hij is ook niet meer aan de teugel te rijden, als je meer druk op de teugels zet gaat hij met zijn hoofd slaan en struikelt hij erg veel. Het duurt ook niet lang meer voordat mij met pensioen gaat. Misschien dat wij hem dan kopen (hoop het wel, anders gaat hij naar de slager...)

Maar hij wordt niet kapotgereden! Ookal loopt hij niet fijn & rond meer, hij heeft er lol in! Hij hééft géén pijn, hoeveel mensen dat ook beweren!

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 20:00

Het is 'grappig' om te zien hoe zeer de jury toch verschilt van de FNRS. Bij ons op de manege was er 2 weken geleden weer een FNRS wedstrijd. Momenteel rij ik ook de F6, dus het is voor mij echt vergelijkingsmateriaal ;). Bij jullie zijn ze toch heel wat minder streng geweest.
Het paardje loopt inderdaad niet lekker, maar daar is al genoeg over gezegt. Probeer wel goed mee te zitten met Kevin, zo kan Kevin zich ook wat sneller gaan ontspannen.
Probeer daarnaast je bochten niet te overhaast te nemen (vooral de eerste bocht na het wegrijden na het groeten).
Verder.. gefeliciteerd met je tweede prijs!