Vaak vallen bij een weigering hoe voorkomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vaak vallen bij een weigering hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 06:40

Hoi bokkers,

Zoals de topic titel zegt. Heb ik een probleem. Als mijn paard weigert val ik er vaak af. Dat maakt dat ik er zeker 1 keer in de maand er langs lig. En dat vind ik toch iet wat veel. Vaak zit ik de weigeringen wel uit. Maar zodra mijn paard vol in de ankers gaat. En ik dat absoluut niet had verwacht. Dan val ik bijna altijd.

Dus hoe los je dit op? Verder heb ik best een redelijk houding denk ik. En heb ik iedere week springles. Het is alleen dat hij bij de springles bijna nooit weigert.

Een filmpje zodat je mijn houding goed kunt beoordelen.

Alvast bedankt

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:08

Ligt niet zozeer aan je houding, als wel aan je balans. Daarnaast lijk je een het filmpje een beetje de passagier van je pony, in plaats van de bestuurder. Dat wil niet zeggen dat je meer moet doen, maar wel dat je allerter moet zijn.

Oefen je wel eens het rijden in de verlichte zit? Gewoon in de bak, een paar rondes lang. Voel dan elke pas je voeten op de beugels drukken, en probeer een goede balans te vinden. Bovenlichaam iets naar voren uit het zadel, kont iets naar achter, en drukken/veren in de beugels.

In de eerste sprong van het filmpje spring je ook wat voor je pony uit. Als je dat doet en hij stopt, lig je er inderdaad naast. Wachten, wachten, wachten, en pas makkelijk meegaan als hij je meeneemt over de hindernis.

Blabla1980

Re: Vaak vallen bij een weigering hoe voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:30

Het lijkt alsof je niet heel stabiel zit. Mijn instructrice zou zeggen dat je in het zadel moet zitten en niet erop.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:33

Je moet wachten tot de sprong, recht op zitten en pas mee naar voren gaan als de pony afzet. Je zit nu al 2 passen voor de sprong naar voren en dan is het heel logisch dat je er bij een weigering er af ligt.

Ook vind ik dat je heel los op je pony zit, dus meer balans oefeningen en misschien je beugels wat korter doen, zodat je meer druk op je beugels kan zetten. Krijg je een betere balans van!

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:35

Nina, Kan je dit niet beter aan Rob vragen. Hij kent jou het beste en zal je vast kunnen vertellen waarom dit gebeurt, Rob kennende ;)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 07:39

Het stukje dat je galopeert bij 2.54
Je kiepert helemaal naarvoren iets wat je voor de hindernis ook doet.
IMO mogen de schouder ook meer naar achter .
En ik meende te zien dat je zadel ook kiept.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:35

Mootje schreef:
Nina, Kan je dit niet beter aan Rob vragen. Hij kent jou het beste en zal je vast kunnen vertellen waarom dit gebeurt, Rob kennende ;)

Rob zie ik pas 10 okt. weer en wil er eigenlijk nu al aan gaan werken. Maar ik zal het dan zeker er over hebben!

Tody:
Nee in de bak gewoon oefen ik nooit de verlichten zit. Wel als ik ga springen maar niet zo gewoon. Ik zal het deze week een keertje uit proberen. Het probleem bij mij is als ik te lang wacht dan springt mijn pony niet, Of kom ik enorm achter de beweging te zitten.

Quir: Beugels nog een gaatje korter? Ik vind mezelf al erg kort zitten. Maar ik zal het vrijdag bij mijn springles een keer proberen.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:37

ik heb ook het gevoel dat het aan je evenwicht ligt, en ook lijkt het alsof je je knieen loshoud van het zadel, zo word je ook snel uit evenwicht gebracht.
succes ermee!
als je drijft zie je je knieen ook bewegen, als paard dan stopt heb je eigenlijk niets aan het zadel dus vlieg je er snel voorover af!
Laatst bijgewerkt door Britt_Sisi op 20-09-10 16:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:39

Zeker voor springen, vind ik je lang zitten. :)
Daarnaast geven korte beugels je een betere balans, omdat je je eigen in het zadel kan duwen.

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:39

achterover, knieën los en been eraan :)
ohja en lang genoeg wachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:41

Quir schreef:
Zeker voor springen, vind ik je lang zitten. :)
Daarnaast geven korte beugels je een betere balans, omdat je je eigen in het zadel kan duwen.

Ik zal het gaan proberen. En even kijken of ik mijn volgende springles een stukje kan laten filmen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:42

nadjajump schreef:

knieen los? Ik zou zelf eerder denken knieen goed aangesloten houden. Los dan zit ik denk ik alleen maar onstabieler?

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:50

Anoniem schreef:
nadjajump schreef:

knieen los? Ik zou zelf eerder denken knieen goed aangesloten houden. Los dan zit ik denk ik alleen maar onstabieler?

Heb je goed gedacht, knieën moet je namelijk juist wel in het zadel houden.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:58

Met kortere beugels kun je je hakken ook beter naar beneden houden. Is het een springzadel wat je op hebt? kan het niet goed zien, maar dan zeker kunnen je beugels een paar gaten korter.

Veel oefenen op je balans. Die in uitjes bijvoorbeeld kun je ook goed springen met een knoop in de teugels en dan je handen los, je steunt nu aan de teugels tijdens het springen waardoor/doordat je gespannen bent en je je pony niet voldoende ruimte geeft. Je moet met je hand meer mee met de mond van je pony tijdens de sprong, en dat kan pas als je de balans hebt, nu zul je het idee hebben te ver naar voren te kiepen.

Bij de minste onverwachte beweging van je pony ben je uit balans, dat bedoel ik niet verkeerd, maar daar moet je aan werken als je beter wil blijven zitten. Met meer balans kun je ook meer gaan rijden ipv als passagier mee te liften.

wat de rest ook al zegt, wacht op de sprong, die komt vanzelf :)

denk dat de verwarring hierboven met de knieën is dat je ze zeker wel aan het zadel moet houden, maar losjes, niet klemmen als dat niet nodig is. Je belans haal je grotendeels uit je onderbenen, als die stevig liggen komt de rest vanzelf, maar dat kost best wat spierkracht. Ga maar eens rondjes draven/galopperen in verlichte zit, zoek je balans en laat iemand van de grond af je helpen of je houding goed is. je zult je bovenbenen vanzelf gaan voelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:17

Naranga schreef:
Met kortere beugels kun je je hakken ook beter naar beneden houden. Is het een springzadel wat je op hebt? kan het niet goed zien, maar dan zeker kunnen je beugels een paar gaten korter.

Veel oefenen op je balans. Die in uitjes bijvoorbeeld kun je ook goed springen met een knoop in de teugels en dan je handen los, je steunt nu aan de teugels tijdens het springen waardoor/doordat je gespannen bent en je je pony niet voldoende ruimte geeft. Je moet met je hand meer mee met de mond van je pony tijdens de sprong, en dat kan pas als je de balans hebt, nu zul je het idee hebben te ver naar voren te kiepen.

Bij de minste onverwachte beweging van je pony ben je uit balans, dat bedoel ik niet verkeerd, maar daar moet je aan werken als je beter wil blijven zitten. Met meer balans kun je ook meer gaan rijden ipv als passagier mee te liften.

wat de rest ook al zegt, wacht op de sprong, die komt vanzelf :)

denk dat de verwarring hierboven met de knieën is dat je ze zeker wel aan het zadel moet houden, maar losjes, niet klemmen als dat niet nodig is. Je belans haal je grotendeels uit je onderbenen, als die stevig liggen komt de rest vanzelf, maar dat kost best wat spierkracht. Ga maar eens rondjes draven/galopperen in verlichte zit, zoek je balans en laat iemand van de grond af je helpen of je houding goed is. je zult je bovenbenen vanzelf gaan voelen :)

Dankje :) Van de teugels is ook een probleem waar ik bewust van ben. Ook hier ben ik mee aan het werk. Maar ik heb steeds het idee dat ik in de mond zit als ik mijn teugel korter pak.

Ik ga er iig mee aan het werk!

bornie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 16:22

je zit een beetje stijf en je mag je handen wel wat meer uit elkaar doen.
probeer eens met handen op je cap te springen, goed voor je evenwicht.

en wat heb je een mooi paard <3 <3 <3

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:00

hakken meer uitdrukken

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:04

Heb hetzelfde probleem. Instructeur vertelde mij op een hele droge manier het volgende: als je het aan voelt komen teugels in 1 hand, andere hand de lepel van je zadel vastpakken en hopen dat je blijft zitten :Y) als hij dan nog naar achteren gaat rennen ben je helemaal nergens :D

Voel je het niet aankomen? probeer dan zo zacht mogelijk te vallen :D Sommige stops zijn gewoon echt niet uit te zitten! zelfs niet voor profs :)

Sussie85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:12

Wat ik zie is dat je niet helemaal in balans zit. Ik zou je beugels korter doen zodat je meer druk op je beugels kunt houden. Als je meer druk op de beugels houdt zit je vanzelf steviger. Verder heb je de neiging om voor de sprong uit te springen. Hierdoor heb je meer kans om er naast te gaan liggen mocht je paard op het laatste moment weigeren. Probeer te wachten tot je paard ook daadwerkelijk af gaat.

Ik zou je 'probleem' ook zeker met Rob bespreken. Hij kan je als geen ander helpen.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:15

bornie97 schreef:
je zit een beetje stijf en je mag je handen wel wat meer uit elkaar doen.
probeer eens met handen op je cap te springen, goed voor je evenwicht.

en wat heb je een mooi paard <3 <3 <3

stijf zitten is bijna onvermijdelijk met een bodyprotector ;) Handen op de cap ben ik niet zo'n voorstander van. Balkjes oke, maar ik vind dat je ten alle tijden je paard moet kunnen controleren/ corrigeren. Bij springen heb je daar soms (helaas) echt je handen bij nodig.

Het is al eerder gezegd en ik heb precies hetzelfde probleem: Wachten op de sprong!
Jullie hebben trouwens wel hele mooie hindernissen!

maysancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:26

Knieen heel goed aansluiten, en er niet altijd van uitgaan dat die springt.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:44

Ik zou idd. aan je balans werken, aan een goede onafhankelijke zit. Dan zal het veel makkelijker gaan.

Bij de in/uitjes lijk je heel fijn te zitten, maar zodra er een losse hindernis staat lijk je het helemaal kwijt te raken.

Ontzettend gave bak om springles in te krijgen!! :D
Succes!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:10

Bij de in-uitjes zit ze in het ritme, maar ook op het eerste in-uitje gaat het vaak niet helemaal lekker, maar daarna pakt ze het ritme op en gaat ze mooi mee. dat komt grotendeels omdat je de ene keer groot uitkomt en de andere keer te dicht zit.

Ook als ze goed uitkomt is het bij een losse hindernis vaak geen probleem (tenzij je te gespannen zit heb ik het idee), alleen kom je vaak niet goed uit en dan kom je niet mooi mee. Probeer aan je afstanden te werken, maar ook dat is een deel van meer leiden en minder passagieren en kost erg veel oefening :)

paardje redt zich prima op die lage hindernissen, zeker als je bedenkt dat t een draver is :) je kan prima wat lage hindernissen springen met je teugels in een knoop. al heb ik liever je handen opzij of los naar voor of in de manen dan op de cap.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:15

Misschien helpt het je ook om zonder zadel te gaan oefenen (niet meteen met springen dan hoor :+ ).
Op die manier moet je veel meer je balans zoeken.
Ik zag bv dat je je benen best ver naar achteren brengt en je bovenlijf naar voren, dan kukel je makkelijk om idd. Als je zonder zadel rijd zal je hopelijk eerder aanvoelen dat je voorover hangt zodat je jezelf een beter houding aan kan gaan leren.

Succes ermee!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 19:19

Anoniem schreef:
Mootje schreef:

Rob zie ik pas 10 okt. weer en wil er eigenlijk nu al aan gaan werken. Maar ik zal het dan zeker er over hebben!

Tody:
Nee in de bak gewoon oefen ik nooit de verlichten zit. Wel als ik ga springen maar niet zo gewoon. Ik zal het deze week een keertje uit proberen. Het probleem bij mij is als ik te lang wacht dan springt mijn pony niet, Of kom ik enorm achter de beweging te zitten.

Quir: Beugels nog een gaatje korter? Ik vind mezelf al erg kort zitten. Maar ik zal het vrijdag bij mijn springles een keer proberen.

Ik weet niet of je sgw wedstrijd aspiraties hebt, maar voor een cross zijn jou beugels veels te lang en dit zal je max. een 4 opleveren in de wedstrijd. Tenminste bij mij zou je zeker niet meer krijgen alleen al op d lengte van je beugels, ook voor het springen mogen ze korter, maar voor de cross wel een gat of 3.

Als je realistisch naar jezelf kijkt zie je dat je bij de eerste sprongen al constant op je tenen staat met een bijna gestrekt been.