Dit is Sjouke, 5 jaar en 12 weekjes onder het zadel. Ik durf nu wel een HAW topic te plaatsen..
Maar, we zijn er nog LANG niet! Ik heb Sjouke zelf zadelmak gemaakt en ingereden, en weet hoe hij was, dus dit is een onwijze vooruitgang voor mij. En ben onwijs trots op hem. Maar ik zie vast niet alles, want ik zit nu uiteraard op een roze wolk! Dus tips zijn altijd welkom, daar plaats ik het voor!
Ik ben zelf geen topruiter, heb wel veel paarden (in)gereden, puur door lef eigenlijk. Ik heb bijvoorbeeld pianohanden, soms neig ik naar stoelzit, ben soms wat streng met mijn binnenhand(hier baal ik ONwijs van!) en kan soms slecht mijn benen stilhouden. Dit is bekend en er word aan gewerkt

Nu Sjouke, Sjouke is een paard dat 2 jaar lang voor een marathonwagen heeft gelopen; hard en hoofd in de lucht. Zo heb ik dus ook de eerste 5 weken rondgereden, het leek wel alsof hij het noooit zou snappen!
Maar toch moest Sjouke mee naar huis (moest hem inrijden op stage) want ik heb altijd in hem geloofd en er was een onwijze klik. Heb er nog geen moment spijt van gehad!
Ik heb lang lopen sjumelen met Sjouke, tot 2 weken geleden nog, dat we eindelijk vooruit gingen, maar dan weer keihard naar beneden donderde. Geen stapje terug, maar gewoon terug bij af. Een week geleden kon hij niet eens galopperen, en nu sta ik ervan voorstelt. Hij is plots sprongen vooruit gegaan en ik heb weer hoop!
Mijn houding is helaas niet alles, ik heb door pijn een verkeerde houding aangenomen, en nu blijkt dat ik een vorm van artrose in mijn lichaam heb (zie knieen, onderrug e.d). Het leek in eerste instantie een lichte kraakbeenafwijking, maar helaas.
Dit is natuurlijk geen reden om hier geen tips voor te krijgen, want ik wil het dolgraag veranderen, maar dit kost mij wel wat meer moeite! Paardrijden is mij afgeraden (weet het pas een paar dagen..), maar dat kunnen ze mij uiteraard niet wijsmaken, heb Sjouke net 3 maanden..
Sjouk heeft nog is een wat valse knik, ik probeer hem zo lang en laag mogelijk te rijden, maar aangezien hij onwijs veel looplust heeft gaat dit mij nog niet altijd makkelijk af. Vooral in het begin in het filmpje met draven zul je zien dat ik hem erg kort houd, dit puur omdat ik de eerste 5 minuten zo door de bak moet, omdat ik anders een uur lang ellende heb. Hij moet even op zijn plek worden gezet, en daarna kan ik rustig rijden en is hij onwijs braaf.
Verder rijd ik veel overgangen en voltes, omdat hij juist bezig moet worden gehouden, anders gaat die lopen vervelen. Ook doe ik veel afwisseling (minimaal 1 keer in de week een buitenrit), en moet zeggen dat dat hem tot nu toe erg veel goed doet!
Dus; hier het filmpje! (Liedje vond ik er goed bij passen, tekst klopt precies bij de situatie tussen ons haha!)
En nog wat foto's;

Hier probeert hij al wat lager te zoeken, is wel een fijner beeld, maar nog niet helemaal. En hier dus weer mn balende binnenhand..

En vandaag voor de afwisseling voor het eerst naar het strand geweest, hij was onwijs braaf!

Ik ben benieuwd naar eventuele tips en commentaar, en ik hoop dat iedereen uiteraard eerst even het verhaaltje leest en zijn reactie zich hierop aanpast!

En wees een beeetje aardig voor ons, we doen ons best..! Ik heb al genoeg lef moeten verzamelen om dit hier te plaatsen, omdat ik weet dat meer ogen ook meer zien, dus ik zou onwijs graag tips willen!