Wainonia @ training niv. L1

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Muronia

Wainonia @ training niv. L1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 12:22

Hier zijn wainonia (kwpn-merrie, 7 jaar, L1 dressuur) en ik eens weer om onze training even met jullie te delen. We zijn vooral bezig met wat basis (rug los, rechtrichten en gehoorzaam aan de hulpen staan) in onze voorbereiding op onze eerste binnenwedstrijd in de L1 komende maand (15/16 oktober). Wainonia is een dame met karakter en voor haar zijn gehoorzaamheidsoefeningen belangrijk in de training. (tempowisselen, zijgangen, overgangen, oefeningen en afwisselen in het laag en wat hoger instellen, buigen links/rechts). Verder zijn we bezig om de buiging linksom iets soepeler te krijgen en rechtsom juist iets rechter te houden, omdat ze daar snel te veel doorbuigt. In de galop is vooral het aanspringen, het sprong bewaren zonder uit elkaar te vallen en het loslaten in de rug deel van de training.

Hier de fotootjes, helaas is de kwaliteit niet super, maar mn pa (niet zo technisch) heeft er zn best mee gedaan haha

Losstappen, over de rug, contact houden maar wel veel lengte geven. Ze mag de hand nog iets meer volgen en het neusje er meer uit laten gaan, maar gezien ze eerder erg achter de teugel dook, is dit al een behoorlijke vooruitgang.
Afbeelding

losdraven. Het zelfde verhaal als in de stap, maar daarbij hou ik het tempo vrij laag in het begin in de draf, omdat ze hierop goed reageert. Wainonia is echt een merrie in haar karakter en kan daarbij heel boos (trappen) reageren wanneer ze aan het werk wordt gezet, hoe genuanceerd de hulp ook is. Eerder liet ik haar dan juist voorwaarts draven, met als gevolg dat ze boos bleef en nu ik haar heel lekker rustig en losjes laat warmdraven is de hele boosheid weg. Voor ons dus een goede oplossing, als ze warm is kan ik rustig wat meer vragen. Oh en niet dat half bokt meteen denkt dat ze wat mankeert, wainonia is vanaf haar geboorte een paardje met gebruiksaanwijzing (we hebben haar zelf gefokt en als veulen mepte ze je de stal al uit, ze is heeeeel éénkennig, de hoefsmid bekapt haar enkel onder verdoving, maar ik kan met haar lezen en schrijven)
Afbeelding
Afbeelding

Hier zijn we beide op temperatuur (vestje is al uit haha) en nu aan het werk. Ik heb even alle draf-foto's bij elkaar en galop ook voor het overzicht, de volgorde waarin we reden was ietsie anders.

De draf:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

galop:
Afbeelding
Afbeelding

Eigen commentaar algemeen:
- ik moet meer voor me uit kijken. Valt me tijdens het rijden niet op, maar nu ik de foto's zie..oepsss!! Werkpunt dus.
- ik moet mijn ellebogen meer langs mijn lichaam houden, ik zie dat ik ze soms wat afsteek.
- blijven controleren om los te blijven vanuit de schouder/elleboog/pols
- ik reed een tijdje terug teveel met platte hand en ben daar druk mee aan het werk.. vaak lukt dat alweer goed, maar af en toe vergeet ik het nog even.

- blijven werken aan het neusje die er uit moet met losrijden (lengte/hand volgen)
- iets meer zitten in de galop/soms iets voorover
- na het losrijden handen misschien iets hoger dragen, ik blijf ze nu vaak wat te laag-breed houden.

Laten jullie wat van ons heel aub? :)
Laatst bijgewerkt door Muronia op 18-09-10 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

https://www.facebook.com/Stal-Muronia-110051990786770/
Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 4 voor 2021 drachtig van Ecksteins Eminenz
Florentino (v. Florencio) - Aik (v. Highline) - Wainonia (v. Oliver)

_Sofie

Re: Wainonia @ training niv. L1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:25

Wat een super leuk paardje zeg!
Ik vind het er heel ontspannen uitzien.
Probeer alleen niet je benen af te steken want dat doe je op sommige foto's
en op de laatste galopfoto heb je een beetje een strenge binnenhand.
Leuke combinatie hoor!

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:28

Leuk dier! En wat een gespetter! :D Sommige paarden hebben daar de grootste lol in!

Wel zit je af en toe wat naar achter / duw je je benen naar voren.

*We zijn bijna vergeten hoe vreemd het is dat zo'n groot, machtig en intilligent dier als een paard, een ander, veel zwakker dier, op zijn rug laat rijden* Peter Gray - 1928
Ben ik blij dat mijn paard dit niet kan lezen...

Karen1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 12:29

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik het eens ben met wat je zelf aangeeft. Je hebt een mooie houding, maar je mag je handen nog wat meer dragen. Vooral op de laatste foto's staan ze bijna op je bovenbenen.
Je merrie loopt lekker ontspannen! Fijn dat jij met deze merrie kunt lezen en schrijven, als ik het zo hoor zou ze bij menig ander ruiter een draak zijn!

Victoire d'Alani B+12/ L1+ 11/L2+11/M1
Désa L1 + 2 Dag lieverd, het ga je goed!

0kki

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 13:56

super netjes hoor!
ga vooral zo door!
succes!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-10 17:03

Bedankt voor de adviezen tot dusverre!

Het afsteken van mijn onderbeen..tja dat is eigenlijk ook een verhaaltje dat te maken heeft met haar karakter. Ik kan mijn been er al steeds beter aan houden en het is ook zeker een punt, maar in het begin hoefde mijn been niet bij haar buik in de buurt te komen, dan werd ze al boos. Ik had haar nu ook even gelongeerd in mijn zwemparadijs (bak dus), maar het is echt zo'n mutsie, van het gespetter tegen haar lijf wordt ze zelfs al heel boos..

Karen, haar bijnaam is niet voor niets Zwelgje (ik weet niet of je Tom Poes kent? Zwelgje is een heel lief klein baby-draakje, maar als z'n koppie verkeerd staat een groot vuurspuwend monster) hahaha.

Maar serieus, ik vind haar echt geweldig. Misschien wel juist omdat ze juist niet haar kleur en bouw mee heeft, zoals jury's een dressuurpaard graag zien (al hoort het misschien niet zo, toch hebben jury's absoluut een voorkeur) en vanwege haar karakter. Ik had hiervoor een echt dressuurpaard, zoals men graag ziet zeg maar, en dat was wel leuk, maar ik kreeg soms onterecht te veel punten enzo. Ik vecht er liever voor dan dat ik het in de schoot geworpen krijg. Haar moeder heeft dezelfde kleur en is nog klassieker qua bouw en toch heb ik haar Z2 gekregen, dus ik ga hiermee die uitdaging nog eens aan :)

Veronia (v. Macho Polo) B + 11 / L1 + 4 voor 2021 drachtig van Ecksteins Eminenz

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 09:52

één vraag speelt nog wel in mijn hoofd, en dat gaat over ons als combinatie. Ik had in de openingspost niet verteld hoe groot wainonia is. Hoe is jullie mening over mijn lengte en haar maat? Ik ben zelf namelijk 1.80 lang.. en noon is maar 1.61. Mijn vorige paard was 1.76 en een behoorlijke kast van een ruin. Ik voel me nu met wainonia zo groot omdat zij maar klein is. Vinden jullie dat "het wel kan" als combinatie of ben ik eigenlijk te groot voor dr? Ik kan er helaas niks bij aan timmeren, maar ik voel me daar vaak wel onzeker over.

Even fotootje ter vergelijking van mijn vorige paard:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Muronia op 19-09-10 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

marritpiebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 09:54

leuk paardje!
ik heb het idee dat ze op de 8e en 9e foto te veel stelling naar buiten heeft.
Verder netjes hoor

Lisa M1+4 D'himmen Z1+4 Zozobalia L2+15 Bright Isa M2+2 Tis-Silke L1+5

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-09-10 09:59

dank je marritpiebe, klopt inderdaad dat ze daar buitenstelling heeft. Ik deed dat bewust, omdat ze rechts snel te veel binnenstelling neemt en links te weinig, dus ik rijd op de rechterhand vaak een stukje buitenstelling op de lange zijde om haar wat rechter te richten daarin.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 10:05

Ik vind het qua maat nog prima kunnen hoor!
Mijn Appaloosa merrie is ong. 1.54 en ik ben ook 1.80.

Zou toch op de grond gaan werken aan druk op je plek waar je je benen normaal hoort te hebben. Ga je wat verder in het werk dan vormt deze beenligging wel een belemmering voor verzameling en moeilijkere oefeningen.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:14

Ik vind je lengte ook niet storend op het paard hoor.
Maar wat een karakterpaardje zeg! Af en toe een echte Zwelbast begrijp ik wel hihi.
Haar kleur en haar bouw storen mij ook niet. Ik vind dat een mooie nek altijd veel doet als je dressuur rijdt.
Het neusje mag er iets meer uit en hou je handen goed op hun plek dan komt t helemaal goed.

❤Steff❤
Steff: B + 14 ~ L1 + 10 ~ L2 + 0

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:25

Ziet er goed uit, maar let wel op dat ze niet te diep gaat en het hoofd als hoogste punt houdt.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:41

He claudia! zo wainonia is veranderd zeg!
je bent natuurlijk groter ogend op je ukkie, maar storend is het niet vind ik!

Een nieuwe dag betekend nieuwe kansen, een nieuw begin, nieuwe kracht en een nieuwe weg.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-10 17:02

Livetime: hoe bedoel je dat op de grond werken aan je beenligging? Ik zie dat mn onderbeen op sommige foto's inderdaad te ver naar voren ligt, op andere valt het mee. Ik zal er zeker een punt van maken om daar bewuster op te letten, maar ik weet niet hoe je zoiets op de grond moet oefenen?

Searcher: Je hebt helemaal gelijk, en daar wil ik naartoe werken.

Elise: dat diep gaan doe ik nu bewust, bovenin wil ze wel lopen, maar ik wil haar juist meer haar hele lijf laten gebruiken en zet haar daarom diep. Haar neus moet er nog wel meer uit, dat zeker! :)

Winxz_Bas: Ik heb eerst even in je profiel geneust om te kijken wie je was, maar goh wat leuk om je hier te treffen. Fijn dat je zelf ook nog lekker bezig bent. Ja, ze begint steeds meer "paard" te worden, dat iele is er nu wel een beetje vanaf gelukkig :)

verraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 15:20

Leuk paard zeg!!
Probeer je teugels wat korter te nemen en dan je handen wat meer naar voren, je zou hem voor de L2 wel wat hoger in mogen stellen!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 15:28

Ze loopt net L1 ;) maar ik begrijp wat je bedoelt :)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 16:52

Op de grond werken met druk bedoel ik. Dus paard vertrouwd maken met het druk geven op de plaats waar je je benen hebt.
Kan dmv paard pasjes opzij leren zetten en uitgebreid belonen.. alles wat je maar kunt verzinnen waardoor je paard de druk beter gaat accepteren. Hij moet leren dat het geven van druk niet eng is, maar er juist beloning volgt als hij er ontspannen op reageert. En die beloning betekend: na druk volgt ontspanning.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-10 16:56

Okey, bedankt dat is duidelijk. Dat is ook inderdaad iets waar ik met de les ook mee bezig ben, maar het is wel een proces dat enige tijd in beslag neemt. Ze is gewoon errrrrg moeilijk wat dat betreft en heeft een ijzeren karakter, maar met geduld en doorzetten gaat het vast beter worden. :). Het is overigens geen paard die moeilijk op het been is of traag reageert op het been, ze reageert in principe precies goed als ik een hulp geef, maar blijvende lichte druk irriteert haar en daar wordt ze dan boos op. Maar idd, duidelijk blijven en belonen.

pien80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:32

Ik vind het er leuk uitzien en je bent niet te groot voor haar. Vooral als je je been meer op zijn plek houd vind ik je lengte niet storend.
Ik vind dat je je handen niet hoger hoeft te houden, ze zijn nu mooi in 1 lijn met de teugels. Als je ze hoger houdt krijg je er een knik in denk ik.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 17:43

Sta ervan te kijken dat jij met je lengte nog zo netjes op een vrij klein paard past, ziet er niet storend uit en zolang jij je benen niet teveel hoeft op te trekken lijkt me dit geen probleem.
Vind wel dat je de neus er echt uit mag gaan rijden zoals je zelf ook al aangeeft, en probeer haar maar eens meer op de achterhand te krijgen want ze heeft erg de neiging om op de voorhand te vallen.
Zou vooral tempowisselingen etc gaan rijden om de achterhand wat sterker te gaan maken.
Leuk paard, waarom zou ze de kleur niet meehebben? Mooie vos toch :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-09-10 10:40

Bedankt! Ach het verhaal van de bouw en de kleur komt eigenlijk uit mijn ervaringen van eerder, toen ik met de moeder van deze merrie in de wedstrijden reed. toendertijd was het helemaal "uit" om met een vos met veel wit mee te doen en dat was vaak te merken in de beoordelingen ook. Maakt mij verder niet uit hoor, ik heb wel een zwak voor vossen en helemaal voor blessen. Krijgen ze een lekker eigenwijze toet van vind ik, dat wit op het hoofd.

16 oktober hebben we onze eerste wedstrijd in het L1 dus we zijn er hard voor bezig en ik ben heel benieuwd hoe het gaat.

elsbeth1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 16:01

ach ik ken een z jury en die vind hoe meer vos met wit hoe beter dus het is maar net wat ze mooier vinden...

ik vind je lengte niet storend..je houd je been mooi lang al zou je hem er wat meer aan mogen houden maar hier ben je al mee bezig las ik...

wat meer het neusje er uit en wat meer op het achterbeen...
netjes rechtop blijven zitten en jullie worden een Topcombinatie!

Lovesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:54

Misschien je handen meer rechtop?
ik weet het het is moeilijk heb het zelf ook altijd nog dat mijn handen plat zijn. met een zweepje in je hand is het helemaal moeilijk!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie