Net beleerd, niet op rechts willen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

YvetteSenna

Net beleerd, niet op rechts willen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 20:44

Dit topic plaats ik om advies te vragen niet om tot de grond te worden afgebrand. Ik heb veel rijervaring ook met jonge paarden en dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

Mijn merrie van 3 (net onder het zadel) wil absoluut niet op rechts, dat wil zeggen stap wil nog net, maar als ik ga draven gaat ze stil staan, achterwaarts, of crossen, en dan zit er ook geen stuur meer op.
Lijkt net of ze dan het bit vast pakt en gaat.

Ik heb al een ander zadel geprobeert, maar deze ligt ook gewoon goed. klemt nergens of iets. Ook dr hele rug is nagekeken en gevoelt of het daar misschien aan lag maar kan niets vinden.

Gister voor elkaar gekregen dat ik een half rondje rechtsom gedraafd heb en toen uitbundig beloond onder het draven. toen zelf de oefening afgebroken en gelijk van hand veranderd zodat het niet weer verkeerd kon gaan zeg maar.

De rest wil allemaal wel gewoon goed en ook draf op links gaat super. maar rechtsom is een drama.

Iemand een idee hoe ik dit op zou kunnen lossen? Misschien wat tips? Verder ben ik ook van plan iemand anders die er nog meer ervaring in heeft in te schakelen maar hij kan niet op korte termijn.

Ik wil dit heel graag oplossen namelijk.

troi

Re: Net beleerd, niet op rechts willen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:47

Wat doet ze tijdens het longeren? En bij inbuigingsoefeningen aan de hand?

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:53

Heb je er zelf zadelmak gemaakt of het laten doen?
Als je het laat doen dan kan het zijn dat ze niet veel rechstsom gewerkt is. Wij ( ik werk op een africhtingsstal) zien dit wel vaker gebeuren, dan komen de paarden terug bij de eigenaar en durven ze niet rechtsom..
Wat wij iig altijd doen is ook rechts hangen en eventueel ook opstappen, alles wat je linksom doet met longeren ook rechstom, hangen enz. Veel hangen alleen aan de linkerkant kan je paard ook nog erg scheef maken. Dus als ze dan rechtsom gaat, rekt dat haar spieren op, als ze dat als pijnlijk ervaart dan wil ze natuurlijk niet meer rechtsom.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt en veel succes met het verder beleren!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 20:56

Ja wat doet ze b.v aan de dubbelen lijnen,
Je kan dat heel goed trainen door veel aan de hand te werken.
kijk eens op http://www.paardenbegrijpen.nl staan heel veel oefeningen om je paard recht te richten aan de hand.

3 jaar is nog heel erg jong en als er geen voorbereiden werk is gedaan zal het voor het dier niet gemakkelijk zijn met een last op de rug, dus ze gaat dus zoveel mogelijk in haar eigen balans lopen om jou te kunnen dragen, als je haar voor bereid en het achterbeen sterk en soepel traint zal dat echt veel makkelijker voor het dier zijn om jou te dragen.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-10 20:57

inbuigingsoefeningen aan de hand gaat zowel links als rechts goed. Longeren doet ze wel maar vind ze echt totaal niets aan,, naar een paar rondjes gaat ze lopen klieren en ze vind het gewoon niet leuk. Ook nooit leuk gevonden. maar daar doet ze wel links en rechtsom stap wel draf niet. En in het begin dat ik erop ging deed ze het altijd links en rechtsom wel, tis echt van de laatste tijd.

Heb niet het idee dat ze me uitprobeert want de rest doet ze echt heel braaf.

@willemieke: ik heb het laten doen en ben er zelf bij geweest. Ze is zowel links als rechtsom gereden en heb dit ook zelf een aantal keer wel met dr kunnen doen.

@midgie: Er is wel voorbereidend werk met haar gedaan. ze is gelongeerd (vind ze niet leuk maar is wel gebeurd) verder heb ik haar balkjes op de grond laten lopen en uitzichzelf draven eroverheen. En heb ook altijd van alles met haar gedaan aan gewoon grondwerk.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 06:58

Juist omdat ze longeren "niet leuk vind" zou ik zeggen dat je daar nog een hoop werk hebt liggen.

Maar dan moet het niet paard slingeren zijn maar echt aan het werk aan de longe! Hoe sta je zelf tegenover longe werk?
Want te vaak is het zo dat als je er zelf niet goed in bent dat je al snel je paard de schuld gaat geven en iets anders gaat doen...

Als dat niet het geval is en je bent een serieuze longeerder dan zou ik daar maar eens lekker mee doorgaan.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 07:19

Klinkt als een heel scheef paard. Observeer haar eens pal van voren en van achteren als je met haar stapt en draaft op het harde. Waarschijnlijk zie je dan dat haar voor- en achterbenen niet goed met elkaar sporen en dat ze aan een kant korter is dan aan de andere. In dat geval weet je genoeg: het verzet dat ze pleegt, komt voort uit onvermogen en daar moet je niet hard tegen op treden, maar een oplossing voor bieden.

Ik ga mee met de tip van Midgie: kijk eens op paardenbegrijpen.nl. Daar staat goed uitgelegd hoe je vanaf de grond kan gaan werken aan het oprekken van haar korte kant (dit zal ongetwijfeld links zijn) en het sterker maken van haar slappe kant.

Hou je twijfel, laat haar dan nakijken door een fysio- of manueel thrapeut of een osteopaat. Blokkade in bijvoorbeeld de wervels kunnen ook dit soort gedrag en scheefheden veroorzaken.

Er staat op paardenbegrijpen meen ik ook een filpmje over hoe je grote blokkades in de wervelkolom op kan speuren. Kan je het niet vinden, pb me dan even, dan zal ik je uitleggen hoe dat moet.

*edit* Ik zie hem er niet tussen staan. Moet nu echt naar mijn werk, probeer het vanavond even te posten.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 08:57

Ik heb hetzelfde gehad met het paard van een vriendin. Veel voorbereidend werk gedaan en daarna pas erop. De eerste zes keer ging probleemloos, daarna ook rechtsom volledig blokkeren. Ik geloof absoluut niet in paarden die uitproberen ofzo, dus ben eigenlijk direkt naar de veearts gegaan. Paard bleek op drie plekken ocd te hebben en beginnend spat! En ze heeft daarvoor nooit 1 pas kreupel gelopen, in tegendeel juist, beestje kon goed lopen. Mijn advies, laat d'r eerst nakijken door een veearts. Goed kreupelheidsonderzoek.

YvetteSenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 09:09

Bedankt voor de adviezen! ik ga er zeker mee aan de gang.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:57

Heel simpel testje: ga voor je paard staan en vraag zijn hoofd ongeveer op boeghoogte (onderhalsspieren moeten ontspannen zijn) kijk nu langs het paard naar zijn heupen en vraag je paard zijn hoofd naar 1 kant te buigen. Als het goed is, zie je nu de heup een klein beetje naar voren komen.

Als je paard opzij blijft stappen of heel moeilijk in wil buigen (als je het vriendelijk vraagt en een druk erop blijft houden) of de heup bij het buigen niet beweegt, dan zit hij vast in de spieren of de gewrichten.