Ik heb een bijrijdpaardje die op rechts erg moeilijk loopt, nu snap ik dat elk paard een makkelijke en een moeilijke kant heeft maar rechts is bij haar toch wel erg lastig. Ze heeft verder geen medische aandoening, dit is nagekeken.
Linksom loopt ze recht en netjes ingebogen tijdens voltes e.d. Ook loopt ze vwnw en kom ze aan de teugel. Stelling kan je op deze hand ook goed vragen.
Maar als ze op de rechterkant moet lopen dan is haar lichaam wel recht maar haar hoofd houdt ze naar de buitenkant. Ook als ik haar goed begrens met buitenteugel en been. In stap wordt het wel iets beter maar draf en galop is nog knudde. Het probleem is dat ze geen stelling aanneemt en met bochtenwerk valt ze ten hoogte van haar voorste binnenbeen naar binnnen toe en als je dan goed begrenst met je buitenbeen en teugel begint ze bijna te struikelen omdat het lijkt alsof ze helemaal haar evenwicht kwijt is.
Nu heb ik het advies gekregen van mijn instructrice om haar regelmatig te longeren met bijzet zodat ze leert op eigen benen te lopen en op de rechterkant het hoofd naar binnen houdt. Dit gaat redelijk maar zodra je er weer op zit dan blijft het probleem, ook kreeg ik de tip om veel voltes te rijden, van die 8tjes.
Nu heb ik gisteren hulp gehad van degene die er mee springt (die tegen hetzelfde probleem aanliep) en die liep er dan naast mee in stap en draf ten hoogte van haar binnenbeen en toen liep ze na enkele voltes wel lekker rond en nageefelijk en kwam ze ook niet naar binnen vallen. Ze heeft dus schijnbaar een soort tegenhanger nodig ten hoogte van haar been. Alleen als je dan weer rechtuit gaat en de hoeken goed door wil rijden dan is de hele stelling weg en gaat ze weer met haar hoofd naar buiten lopen. Nu willen we dit wat vaker gaan oefenen maar hoe leer ik het haar aan dat ze mooi gebogen en met stelling gaat lopen met voltes e.d. zonder dat hij er constant naast moet blijven? Wordt dit vanzelf beter of gaat ze daar dan aan wennen? Hebben jullie nog tips hoe ik dit kan oefenen?
Het is een beetje een lang verhaal geworden maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en mij advies kunnen geven. Ik ben er ook met mijn instructrice mee bezig maar ben benieuwd naar jullie manieren. Misschien werkt dat wat beter.