ik ben ermee naar de ostheopaat geweest, die vond een wervel die verkeerd zit, plus een verhoogde spanning op een kant van mijn rug. misschien dat ik die spanning wou ontwijken en daarmee een verkeerde zit ontwikkelde. natuurlijk ben ik daar op manege nooit op gewezen!
waar ik nu erg kwaad om ben, natuurlijk. de wervel zat goed en de pijn in mijn rug nam af. maar ging niet weg. sinds kort heb ik steeds pijn als ik rechtsta vanuit een stoel,... dit komt vast mijn houding te paard niet ten goede. ik heb het idee dat ik normaal te paard zit, op video is er niks te zien (is ook hoofdzakelijk springen maar ook op dressuurvideo's kan je niks zien) en ik heb niet het gevoel dat ik het paard hinder. ik hinder wel ijslanders, maar dat is iets anders...
ik kan een paard normaal rijden. indien ze mij recht op een paard zetten, zit ik met een groot ("...") functie-probleem.
hoe kan ik dit oplossen? de ostheopaat stelde na mijn 2e bezoek nog een verhoogde spanning vast op 1 kant vd rug, en bovendien een sluimerende hoe-noemt-het, waarschijnlijk door veel paardrijden gecombineerd met breakdancen en acrobatie. niet bepaald de gezondsste sporten. bovendie hef ik wel vaker zware dingen, die mijn rug niet aankunnen. ok, nu doseer ik, nu let ik op. ik corrigeer mijn houding zo vaak mogelijk (niet alleen te paard).
maar wat kan ik daar nog aan doen? heeft iemand een soortgelijk probleem en een oplossing? alternatief ben ik niet gek op, maar mag ook genomd worden.
het is te laat voor een grondige recontructie in mijn botten. ik bedoel ik loop al mijn hele leven zo. als ik normaal loop is er niks te zien, gewoon niks. alleen de ostheopaat voelde het, en een instructrice ijslands zag het aan hoe de paarden liepen. andere paarden dan die ijslander reageerden er evenwel niet op. maar er is toch íets.
)
*try try*