Ambro (v. Jazz) @ work

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Emma0705

Ambro (v. Jazz) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 19:33

Het komt normaal niet snel in me op om een topic in HAW te plaatsen, maar ik ben eigenlijk toch wel heel benieuwd naar jullie mening! :D

Ik heb Ambro nu 2 maanden. Het begon heel goed, maar ik merkte dat ze héél gevoelig was en niet zo goed tegen verandering kon (een beetje autistisch :o ) Ze werd steeds gestrester, begon heel snel te bokken en stijgeren (omdat ze zich opgesloten voelde als je haar iets terugnam). Ik zag natuurlijk snel in dat ik beter les moest nemen, eerst vooral grondwerk. Ze krijgt een overvloed aan prikkels binnen en ze is ook ingereden om snel te verkopen bij haar vorige eigenaren, dus dat is haar allemaal wat te snel gegaan. Ik heb 3 weken geleden mijn eerste les gehad, en ik moest telkens haar hoofd naar beneden brengen, héél rustig doen en vooral zelf die rust voelen en met rijden elke dag 10 minuten stappen en heel lang en laag rijden. Ook met opzadelen kon ze niet vaststaan, dan voelde ze zich opgesloten en ze heeft dan ook al het een en ander aan halstertouwen verslonden.. Ik zadel dus in de bak op terwijl ik het touw vasthou. Het gaat al stukken beter en ik kan ook al langere stukken draven. Nu wil ik graag jullie mening weten.

Afbeelding

Ik zit nogal voorover, maar dat is vooral omdat ik mee moet gaan als ze haar hoofd naar beneden brengt. (Ja, ik vind zelf ook dat het een beetje verkrampt lijkt, maar zo voelt het met rijden absoluut niet). En ik moet mijn hakken naar binnen draaien en mijn handen meer dragen en niet pianospelen.

Chaps had ik niet aan omdat ik die niet kon vinden.

Nog even een paspoortje van mijn mooierd:
Andromache B (Ambro dus)
5 jaar (ong 3 maanden onder het zadel)
1.68 m.
Jazz x Belisar

Mooi hoofd :o
Afbeelding

Afbeelding

Nu even serieus:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wees een beetje aardig, we willen er wel wat van kunnen leren! ;)
Laatst bijgewerkt door Emma0705 op 03-09-10 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Megan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:36

aangezien jullie t niet al te makkelijk hebben (wat ik dan lees) vind ik er goed uitzien!
commentaar geef je zelf al, veel succes samen!

ikke1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:38

ik vindt het er vrij goed uitzien punten geef je zelf aan waar aan gewerkt moet worden...Komt allemaal goed met jullie 2 :)

Never let the fear of striking out keep you from playing the game.
sometimes my head stops going and all the rest start groing
f*ck all the people who let me sorrow

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:39

Als ik jullie verhaal lees lijken jullie heel goed bezig te zijn!
Ziet er ook ontspannen uit
Hopelijk blijft het in stijgende lijn gaan

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:39

Dat ziet er heel goed uit! Petje af met wat je al bereikt hebt en je geduld :) Nu zelf nog iets meer ontspannen in je houding, maar ik denk dat dat helemaal goed komt! Nog een tipje: je knikt je polsen verkeerd in. Ze knikken op de foto's naar beneden ipv fier rechtop.

Life is like a box of chocolates, you never know what you're gonna get

Emma0705

Re: Ambro (v. Jazz) @ work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 20:24

Bedankt voor de leuke reacties!:)
@olympus, dat van die knik in mijn polsen klopt helemaal, ik ga erop letten!

Rosanna1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 20:37

Mooi beestje, niet het meest gemakkelijke bloed aan de afstamming te zien.
Ik zou zeggen vooral zou doorgaan en gewoon proberen elke keer een stapje verder te gaan, vooral ik je houding, dat ze straks vanzelf leert dat het niet eng of vervelend is al jij gewoon rechtop zit, maar dat het juist prettig is.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:26

Leuk paard heb je en vooral leuke fokcombinatie: Jazz X Belisar. I love Belisar! <3
Ik wil je vooral mijn complimenten geven voor je geduld, het meedenken met je paard, het rekening houden met het eventueel te snel opgeleid zijnde paard. Je begeleiding voor het grondwerk vind ik al super dat je daar begint. Een goede basis is plezier voor de rest van het rijden in de toekomst. Hopelijk geniet je ook van het grondwerk en koester je de tips van je instructrice die je nu krijgt voor het grondwerk.

Jammer dat je paard paniekerig is met vaststaan. Het klinkt misschien bruut (ik heb ook "hangers" gehad) maar de eerste beste die nu gaat hangen loop ik direct bij vandaan zonder ook maar iets op het paard te reageren en zorg ik ook echt dat ik uit beeld ben van het zicht van het paard. Het werkt en stoppen met hangen! :j
Misschien dat het voor jouw paard ook werkt? Laat haar hier geen misbruik van maken. De lol gaat er gauw vanaf als ze ziet dat ze geen reactie krijgt op haar hang-fratsen.

Het voorover zitten zou te maken kunnen hebben met je zadel. Je onderbeen ligt ook wat te ver naar achter. Is geen enkel probleem, zeker niet in deze fase.
Wat je zou kunnen doen is in plaats van voorover zitten, alleen je handen naar voren brengen. :-)
Probeer van de momenten te genieten, van de bewegingen van je paard te genieten en DURF TE RIJDEN. Ook in het voorwaarts gaan. Hoe meer actief voorwaarts gereden, hoe mooier de bewegingen worden mits ze wel ook weer correct gereden wordt.

Grappig dat je Ambro nu in de bak moet opzadelen maar zie het ook positief. Ze zal hierdoor dus ook GOED stil moeten staan, iets wat velen nog niet doen tijdens vaststaan. Waaronder mijn 3-jarige. :P

Ik heb er het volste vertrouwen in dat jij je merrie de tijd geeft die het nodig heeft. Zorg er wel voor dat ze geen misbruik gaat maken van deze situatie (haar niet al te fijne opleiding in het begin)
Paarden leren van veel herhalen, zeker als ze het als "goed" ervaren is er dus geen reden om na de 22e keer te gaan mekkeren. Gevoelige paarden hebben ook regels nodig. :-)
Je hebt een leuk paard, met een hele leuke afstamming, je hebt geduld waardoor je veel voor elkaar gaat krijgen.

Veel mensen zijn niet zo'n fan van Belisar maar zodra je een beetje gaat googlen en de Rankinglists gaat bekijken hoe hoog deze hengst in de dressuurindex heeft gestaan en ook hoelang, zal het jou toch stof geven om over na te denken dat Belisar in de tweede generatie nog zo gek niet is ;)
Ook voor de dressuursport.
Straks ben je alle "nare fratsen" van haar vergeten ;)

Sorry voor mijn lange verhaal maar ik vind het een leuk paard en ik vind dat je leuk bezig bent. :j
En ben vooral benieuwd hoe jullie over een jaar aan het werk zijn.

Het geheim van geluk ligt niet in doen wat je graag doet, maar plezier hebben in wat je moet doen. :j

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 08:12

Bedankt! @ VDB: dankjewel, ik heb veel aan je reacties, ik ga veel dingen zeker toepassen. Ik merk inderdaad nu ze wat meer zelfvertrouwen krijgt dat ze af en toe een beetje misbruik van deze situatie maakt.

Nikita66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:54

Gezien de geschiedenis, het ziet er toppie uit hoor, denk idd alleen aan je houding, maar ik denk dat dat naarmate het steeds beter gaat ook vanzelf beter gaat worden .
Succes, en ik zie een mooie toekomst hoor

bobobo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:59

Ziet er super uit! Leuk paardje ook. :D
Persoonlijk zou ik zo af en toe wat meer oppakken, want dat zie ik niet echt terug in de foto's. Een stukje wat korter maken in 't lijf en dan evt. weer wat langer. :)

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 20:15

@bobobo89: bedankt voor je reactie! Met het oppakken wacht ik nog even. Toen ik haar een maand had pakte ik haar steeds wat meer op, maar ik moet haar nu vooral ontspannen houden, en weinig tegelijk doen. Ik kan nu nog niet eens galloperen, dus ik wacht nog een maandje met het oppakken.
Ik zou het ook zeggen hoor als ik iemand anders zo zag rijden, maar dit is een beetje een uitzonderlijk geval, haha :D

As_LoveYou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:22

Hallo meisje!

Wauw dat ziet er wel heel lekker uit! en wat een achterhand :O
en aangezien het HTW is, gewoon lekker trots zitten, je hebt ook wat om trots op te zijn! en uiteindelijk kan je hier alleen maar om lachen, vergeet dat niet!
:)

kevin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 07:50

Ik vind het er netjes uitzien hoor voor die korte tijd. Ik zou alleen wel iets minder krampachtig en meer rechtop proberen te zitten.

M_erell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:11

Ziet er goed uit hoor! Ik heb erg veel waardering voor je geduld, ik kan dat niet altijd opbrengen hoor.

Goed dat je bezig bent met grondoefeningen, ik ben dit nu ook aan het doen vanwege trailerlaadproblemen.

Ik rijd ook een merrie die heel erg druk bezig is in haar koppie altijd en eigenlijk alleen maar gek wordt van zichzelf. Ik kan soms ook zo zijn maar wat ik geleerd heb is om zelf te ontspannen en dat ontspannen gevoel over te brengen op mijn paard, vaak helpt praten ook. Ik ontspan als ik praat en mijn paard ook.

Longeer je je paard ook? Ik heb met longeren namelijk heel veel vooruitgang geboekt, omdat ze aan de longe veel minder gestrest is dan als iemand erop zit. Zo kan je ook aan haar techniek werken wat weer een positieve invloed heeft op het rijden.

Jeanneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:16

Knap dat je zo rustig met haar bezig bent, ziet er goed uit.
Probeer nog meer mee te zijn met je handen als ze naar beneden gaat, dus je handen verder van je lichaam houden.
veel succes met je knappe paardje

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:22

Ziet er heel netjes uit, er zitten mooie plaatjes tussen! Leuk paard heb je trouwens.
Goed dat je bezig bent met grondwerk en het werk langzaam opbouwt en dat je zoveel geduld hebt.

En goed dat je zelf ook inzag dat je beter les kon gaan nemen als zelf blijven aanmodderen. ;)

Commentaar heb je zelf ook al gegeven, probeer je handen/je polsen rechtop te houden, nu heb je er een rare knik in naar beneden, die moet naar binnen zodat je je paard iets ruimte kan geven als ze dat nodig heeft of als beloning. ;)

Boston-R (v. Verdi) - Z1+0

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 11:04

Oke, dankjulliewel!
@As_LoveYou : Ghehe.. dat je me herkende }>
Als er meer reacties zijn, ik hoor ze graag!

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 12:46

ziet er goed uit! puntjes waar aan gewerkt moet worden zeg je zelf ook,
dus probeer inderdaad ook je hand recht op en wat meer te dragen.

even off-topic: zit jij ook op korfbal?? ik zag op een paar foto's een korf staan :o

"Wisdom is learning to let go when you want to hang on. Courage is learning to hang on when you want to let go." -Mark Amend

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 13:03

@Frodo: Bedankt voor je reactie! haha, nee ik zit niet op korfbal, de rest van het dorp wel en mijn broertjes ook, vandaar dat ie er staat:P

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 09:42

Hey Emma!

Wat leuk dat je topic hebt :D Ziet er goed uit hoor, heerlijk ontspannen. En laat dat oppakken inderdaad nog maar even, we weten dat ze dat kan, maar leer haar eerst maar goed te ontspannen en op eigen benen te lopen. Vooral omdat ze het geestelijk dan ook bij kan houden.
Denk wel om je handen, die mogen nog wel iets naar voren, je hebt ze weer bijna op schoot liggen ;) Daardoor lijkt jou houding op de foto's ook wat verkrampt, terwijl ik weet dat dat niet zo is!
Succes!!
Oh en off-topic, hoe vond je de hoefsmid ? Hij is goed he :D

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Emma0705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 16:08

@Sanne (Monster_tos): Haha, dankje! Ik doe zoiets normaal niet zo snel, maar ik dacht, ik kan alle tips gebruiken toch? Jaa, mijn handen zijn nog steeds een drama!
En ik vond de hoefsmid goed! Hij was wel mooi rustig en ik kon zelf ook wel met hem lachen :D Vooral bij Igor :')

CCindyY

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:55

Ziet er heel goed uit, probeer alleen wel wat meer rechtop te zitten.:)

:¨·.·¨:
`·.
Tristan

B+0-->bijna starten!

Uriana_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:41

Laat dat oppakken maar even zitten.. wees blij dat het nu lekker ontspannen is.. Ziet er erg goed uit.. Probeer wel je hakken uit te drukken.. Verder veel succes

No hour of life is lost that's spend in the saddle of a horse

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:59

Hey wat goed dat jij met geduld je probleem aan 't oplossen bent. Ik wil je alleen even meegeven dat jou handen zich naar beneden knikken, je kunt beter je teugels iets korter pakken omdat jij waarschijnlijk naar contact zoekt door je handen zover naar jezelf toe te halen. Als je de teugels iets korter pakt heb je hetzelfde contact en zul je je handen makkelijker kunnen dragen en mee naar voren kunnen geven. Veel succes met je mooie dier!

edit; typfoutjes

Instagram: Padier.art --> https://www.instagram.com/padier.art/
Je paard laten scheren? Stuur mij een pb!
https://www.facebook.com/paardenscheerservice/