Jong paard voor het eerst alleen op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Jong paard voor het eerst alleen op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:19

Nromaal rijd ik met mijn 5-jarige paard en mijn vriendin op mijn oudere paard buiten. Nu het toch tijd wordt, dat mijn jonge aarabier ook buiten alleen leert lopen. Vanochtend heb ik een 2-urige buitenrit gemaakt in een rustig tempo. Eigenlijk ging het heel goed. Maar een stuk heeft ie alleen maar lopen hinneken en was zeer onrustig, waardoor hij ook van meer dingen schrok. Ik heb veel gestapt en an een uur was de onrust pas over. Als ik veel meer buien alleen ofen, neem ik aan, dat dit ooit over gaat? Wiie heeft hier ervaring mee?

Dussss

Re: Jong paard voor het eerst alleen op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:22

Ja als je het vaker doet dan gaat het denk ik wel over hoor! Gewoon oefenen! Die van mij is ook 5, nou als ik ergens anders ging rijden was ze altijd erg onrustig en nu went ze er echt aan!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:28

inderdaad, gewoon oefenen.
wat ook helpt is ze bezig te houden, op de stukken waar die onrustig wordt wat vooruit rijden (een goede vlotte draf erin) wat nageeflijkheid en stelling vragen, als die er in de piste niet te heet van wordt, wat overgangen rijden.
dit hangt wat af van paard tot paard, sommige worden rustiger als ze goed moeten werken (overgangen, stelling en buiging, eventueel wat zijgangen)
andere (zoals de mijne) worden daar alleen maar gek van, en helpt het beter om gewoon lange stukken goed voorruit te draven...

Ikkx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:03

Ik moet eerlijk zeggen dat mijn paard al op zijn derde mee naar buiten ging. Meteen alleen. Ik wilde voorkomen dat hij ging hangen aan andere paarden. En zodat hij zich op mij kon concentreren. Met succes, hij was meteen bomproof.

TOTdat hij dus ongeveer vijf werd... Het was zo'n beetje levensgevaarlijk om hem nog mee te nemen, vooral als het een beetje waaide. Hij stuiterde rustig zo 2 uur door! Geen idee waar het aan lag. Ik denk de puberteit? Dus in die periode niet meer meegenomen om ongelukken te voorkomen. Tot dit voorjaar. Na de training af en toe over de weg uitstappen en zo iedere keer een stukje verder. Nu is het weer als vanouds! (Lees: als driejarige) Fietsers, auto's, tractoren, combines etc.. geen probleem meer.
Maar ik denk dat je met een jong schrikachtig heet paard naar buiten gaat, je het beste een cool en braaf paard mee kunt nemen!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:05

Die van mij moest ook meteen alleen gaan.
Ik weet uit ervaring dat hij zich nerveuzer gedraagt in het bijzijn van andere paarden en bovendien voelt hij zich heel erg verantwoordlijk voor de rest van de groep (een geboren leider) :')
En ik begon met korte rondjes, zodat hij weet dat hij zodra weer terug aan huis is. Dat breid ik uit naar grotere wandelingen.
Het zenuwachtige gaat volgens mij zeker overgaan

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 00:40

Ja hoor, ik heb een vijfjarige met groot vertoon maar een piepklein hartje ;)
Als hij met andere paarden is loopt hij het liefste voorop, ook in spannende situaties, en kan hij een behoorlijke macho zijn, maar zijn we alleen op weg is alles toch ineens een stuk spannender.
Ik ben ook begonnen met kleine rondjes die ik uitbouwde. Het is een kwestie van tijd. Ik vind werken vanuit vertrouwen zelf heel belangrijk, onrust kun je voorkomen door heel langzaam de grenzen te verleggen. Eerst zorgen dat een klein rondje goed gaat, dan heel langzaam uitbouwen en daarbij zoveel mogelijk proberen het punt van echte onrust te voorkomen (lukt niet altijd, je weet niet altijd wat je tegenkomt, maar da's dan een leuke uitdaging ;)). Ik zie in even afstappen trouwens geen enkel probleem als je daarmee je paard makkelijk kunt kalmeren en toch verder gaan.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 01:16

Het paard dat ik begon te rijden 3 jaar geleden kon alleen getraind worden in het bos. Omdat ik verder niks tot mijn beschikking had.

Zodra ze zadelmak was, ben ik er mee in het bos gaan trainen. Ik merkte vooral dat ze angstig werd op momenten dat ik begon te twijfelen.
Nu 3 jaar verder, kan ik met haar rijden waar ik wil, en bijna met de teugels los.
Ik heb van haar geleerd dat je net moet doen alsof je gek bent, langs een enge plek bijvoorbeeld?
Net doen alsof je gek bent en niet doorhebt dat ze angstig is.

En wat ik vooral van haar heb geleerd is:
vertrouwen geven, is vertrouwen terug krijgen.

Ik kan nu werkelijk alles met haar doen, mensen staan er soms versteld van.
Rijdt met haar geen dressuurwedstrijden, omdat ze in de zomer seizoenen door anderen gereden wordt en ik alleen wedstrijden wil rijden als ik haar volledig volgens mij eigen ideeen kan trainen.
Maar zoals laatst als er iemand staat te kijken, die vraagt of ik bijvoorbeeld een piaffe kan laten zien, dan denk ik gewoon van nou hup
vertrouwen geven is vertrouwen krijgen, en dan doet ze het voor me.

Wat ik daarmee bedoel te zeggen is, gewoon rustig uitbouwen en jezelf niet te druk maken.
Vertrouw het paard toe om zich eraan te wennen en dat hij sommige situaties zelf wel kan oplossen.
Sommige enge dingen, je hoeft niet altijd te laten zien dat iets niks voorstelt, soms is het ook goed als ze zelf dingen uit vinden.
De kunst is om voor jezelf uit te vinden welke momenten dat zijn, want je eigen veiligheid moet je natuurlijk niet vergeten.

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:25

Vanmorgen dacht ik, ga het gewoon doen, mijn jonge arab ruintje (Summie) nu 4, is nu een jaar onder het zadel, 2 x er week, maar ging wel als handpaard mee met mijn oudere merrie langs de weg. Hij is heel verkeersmak en samen met merrie is hij heel zeker buiten.
Dus vandaag voor t eerst alleen onder het zadel naar buiten, hij vond het heel erg leuk. En ik dacht, lekker vroeg, 9 uur dan zijn er weinig mensen......fout.

Aangezien ik alleen polder heb en langs de weg moet, vandaag alleen maar skeelers, wielrenners in grote groepen, koeien die elkaar dekken, een aanspanning >;) , kortom hij werd een beetje nerveus, niet eens zozeer daarvan maar meer van dat ìk dacht, oh god wat doen die mensen allemaal hier, ga uitslapen, zien jullie niet dat ik hier met een jong paard loop???? waardoor hij weer nerveus werd....dus op een moment dat hij weer een beetje ontspande, ben ik omgedraaid en rustig terug gereden en toen kwam de ontspanning erin, kon ik nog wat oefeningetjes doen, halthouden, draf, terug in stap, hij voelde heel ontspannen. Heb niet het hele rondje gereden dat ik in gedachte had maar ik heb het wel goed afgesloten en ben heel trots op hem.

Overigens heeft hij er totaal geen moeite mee om van de kudde weg te gaan, sterker nog we moeten eerst nog een stuk langs het weiland waar zijn vriend staat en hij kijkt niet op of om!

Om op jouw vraag terug te komen; ja ik denk dat als je begint met kleinere stukjes en het goed afsluit en steeds een stukje verder denk ik dat het steeds beter zal gaan.
Belangrijk is dat je zelf geen angst heb en vooral niet zoals ik vanmorgen teveel nadenk tijdens de rit wat er allemaal fout KAN gaan. Rustig blijven en de leiding blijven houden.
Succes!!!

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:24

Ik heb het vandaag ook maar gewoon gedaan. Mijn 6jarige was al vaker meegeweest met andere paarden, naar het bos en de polder in. Maar vandaag is ze voor het eerst helemaal alleen met mij geweest. Had wel mijn vader meegenomen op de fiets, voor het geval er toch iets zou gebeuren. Maar ze was super braaf, heeft geen stap verkeerd gezet en we hebben allebei erg genoten van het ritje. Het bruggetje waar ze vorige keer (toen er een ander paard bij was) pas na veel aandringen overheen wilde, liep ze nu in een keer in een vlotte draf overheen. Heb heel het rondje wat ik in gedachten had gereden, veel gestapt maar ook flinke stukken gedraafd en zelfs 2 kleine stukjes gegaloppeerd. Ben erg tevreden en we gaan dit zeker vaker doen :D

Excellent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:28

Inderdaad iemand op de fiets meenemen kan ook helpen. Dan is de overgang niet zo groot van eerst met een ander paard en erna alleen. Kilometers maken. Komt vanzelf goed :-)

__Carmen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 16:42

Vader op de fiets was toch vooral voor mijn eigen gemoedsrust :+ Als ze er echt vandoor gaat, kan hij natuurlijk ook niks beginnen. Maar mocht ik (ongelukkig) op de grond terecht komen dan heb ik zelf in elk geval nog iemand bij die me kan helpen. Indirect heeft dit haar misschien ook wel geholpen, want voor mij gaat er hierdoor een stukje spanning af en dus bij haar ook.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:26

gewoon doen zoals je nu bezig bent..paarden zijn kudde beesten. nu staat het paard er helemaal alleen voor. lekker rijden en veel op haar gemak stellen. komt goed.

Excellent

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 19:51

Iemand op de fiets is handig voor ongevallen, maar ik bedoelde om het paard steun te geven. Als het paard ergens niet langs durft, lukt dit wel als hij achter de fietser aan gaat. Hetzelfde principe als jij er naast loopt, dan volgt het paard beter dan wanneer je er op zit.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-10 10:44

Bedankt voor al jullie tips. Zaterdag ben ik weer een uur alleen met hem buiten geweest en het ging hartstikke goed. HIj schrikt wel wat vaken ales we alleen zijn, en springt dan opzij, maar als ik hem overtuig, gaat hij er altijd voorbij en heeft veel vertrouwen. Het is inderdaad vertrouwen geven en nemen. Ik vind het echt een dappere dodo, want hij loopt heel erg te hinneken, dat zo alleen is, maar doet wel alles braaf. Geloof dat het voor zijn zelfvertrouwen ook erg goed is. Ga dit gewoon rustig verder uitbouwen. Graag wil ik een bomproof paard van hem maken, dus dat vraagt wat oefening. Hij loopt al vanaf zijhn derde mee aan de hand en met mijn oudere paard. Maar alleen op weg met mij erop hebben we hiervoor nog niet gedaan. Eeen keer moet de eerste keer zijn. Vind het wel nog steeds spannend, maar het is waarschijnlijk oefenen oefenen oefenen.

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 14:48

Ja hoor het moet gewoon over gaan over een tijdje, probeer anders in het begin niet al te lang alleen weg te gaan.
Bouw dit steeds op om langer samen alleen weg te gaan, succes in elk geval!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:24

Ik heb gemerkt, zoals ik al beschreef in mijn post hierboven, dat je idd niet te ver moet gaan toen ik omkeerde om weer naar huis te gaan werd ie ineens heel ontspannen en kun je dus steeds verder uitbouwen!
gr Claudia