"groen" paard en niet recht lopen soms.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SnowY4you

"groen" paard en niet recht lopen soms.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 19:49

Ik rij een 6 jaar oude ( word deze maand 6 ) pony ( hij is 1.51, oogt ponyachtig maar heeft alles in paardenmaat ). Ik heb vorig jaar zomer 2 a 3 keer op hem gezeten en in stap en draf gereden. En sinds dit jaar in Maart ben ik begonnen met het "echte" rijden.

Nu ben ik dus ons rijden aan het verfijnen, teminste ik ben aan het proberen. We hebben een aantal lesses gehad van een proffecioneel persoon. Echter nu heeft zij vrij weinig tijd in de zomer/herfst maanden. En ik merk dat ik wat hulp nodig heb met wat vraagjes.
Was aan het hopen om hetzelf op te lossen, voordat ik haar ga lastig vallen.

In stap gaat hij echt mooi voorwaarts neerwaarts en ook mooi stelling in bochten en voltes. Alleen in draf, vooral nadat ik in galop ben geweest zoned hij in in zijn eigen wereldje en wil alleen maar racen en crossen. Op de lange lijn loop hij dat lichtelijk omhoog met zijn hoofd en ook scheef naar buiten met zijn nek/hoofd. En in bochten gaat hij dan ipv mooi in een stelling juiste de andere kant ingebogen. Hij kan het wel in stap en hij deed het voorheen ook in draf, maar sinds kort is hij dat "vergeten".
Hij is ook extreem sterk in zijn mond en heb soms moeite om hem in drap te houden, als ik ook maar alleen mijn handen open springt hij al in galop. Ik moet dan echt trekken of bijna gaan hangen in de teugel om hem langzaam te houden en ben zo bang dat hij hierdoor ongevoelig in zijn mond word. Ik zeg wel hierbij dat hij een kruising is tussen een Arabier en een Noord Zweeds paard en hij heeft de kracht van de koudbloed en het temperament van een Arabier. Hij doet zijn hele leven all lichtelijk kribbenbijten en heeft hierdoor een flinke borst ontwikkeld.

Nou is mijn vraag of iemand hier tips voor mij heeft of misschien moet ik wel een extra lichte hulpteugel gebruiken of ipv een aachen neusriem een mexicaanse neusriem? Tips zijn altijd welkom :)

En dit is voor tijdelijk, zodra mijn lesgever meer tijd heeft drilt zij ons hier wel doorheen :)

Alvast bedankt :)

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:54

Als ik dit lees, denk ik erg aan een onervaren dier, die nog totaal geen evenwicht heeft onder de ruiter. Je zegt dat het in stap wel goed gaat. Dan kun je dit uitbouwen met af en toe een paar passen draven, en dan weer terug nemen. Dit uitbreiden, tot het in draf ook goed gaat. Daarna bouw je pas verder aan de galop. En ook weer, paar passen galop, en weer terugrijden.
Ik zou verder echt hard werken, om op zit te rijden en hem op zit leren terug te komen, en dan vooral van de mond af te blijven want zoals je het nu omschrijft, met trekken en hangen, dat werkt averechts. En het heeft niet met het ras te maken.
Als jouw lesgever jullie hier over een tijd doorheen moet gaan drillen, moet je ook op zoek naar een andere lesgever. Drillen is geen manier van doen. En echt niet met dieren.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 20:11

Dank je, ga dit morgen maar een proberen. Hij is zeker onervaren, hij mag wel 6 zijn, maar we zijn pas aan het rijden sinds maart.
Was al aan het oefenen met draf en dan op de lange baan wat sneller in draf. En dat is al een goede oefening aangezien hij de hele tijd in galop wil dan. Maar dit lijkt me alvast een goede tip :)

En met drillen bedoel ik niet negatief :) Ze wil dat je als zei jou iets vraagt dat je het ook voor 100% doet en niet voor 80% zoals je er bij normale manegelessen afkomt.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:48

Meer tips zijn altijd welkom :)

aeolusnr1

Re: "groen" paard en niet recht lopen soms.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 11:34

Ik heb hier niet echt een goed gevoel bij, zoals je nu bezig bent, en zeker als je dat zo in je ééntje (zonder goede lesgever erbij ) , dan komt dit echt niet goed.
Je bent bezig dingen aan te leren die je niet wil, en met trekken en hangen ook al denk je op dat moment dat je hem niet kan houden , daar maak je het probleem alleen maar groter mee, en is het nadien werk voor een professional die het daar dan ook heel lastig mee zal hebben om de verkeerd aangeleerde dingen weer te corrigeren.
Dus niet mee werken zonder goede begeleiding.
Een paard is nooit hard in zijn mond, die is hard geworden door toedoen van de mens.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 12:07

Aangezien ik weet dat met het trekken het niet beter word ben ik nu rond aan het vragen voor een oplossing, totdat mijn eigen lesgever tijd heeft weer. Want ik wil alles behalve dat mijn paard dadelijk "gevoelloos" in zijn mond word.
En hij is niet altijd "hard" in zijn mond. Het is meestal na springen of galloperen, want hij wil dan meer en meer. Als ik dan weer in stap ga, is alles weer perfect. Weet ook niet echt of het echt "hard" in de mond is of trekken, hij is gewoon best sterk op dat moment. En ik kan niet echt zeggen dat ik dat gedaan heb, ben altijd vrij rustig en voorzichtig geweest met teugels, had ze zelfs altijd te kort volgens mijn lesgever. Het is iets wat hij van de laatste paar weken heeft, zijn energie dat is wat hij kwijt wil. En ik rij 4 a 5 weken in de week met veel afwisseling.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 17:24

Hee wat leuk een kruising Noord Zweed! Ik heb ook een Noord Zweed ;)
Ik zou veel grondwerk gaan doen, zo kun je hem goed de overgangen leren. Ikzelf wil binnenkort aan de slag met dubbele lijnen longeren, op die manier kun je het rijden helemaal nabootsen zonder dat je erop zit. Misschien kun je hem zo leren netjes de overgangen te maken.
Ze kunnen ook gaan rennen omdat ze iets heel moeilijk vinden, misschien nog even geen galop onder het zadel en hem eerst rechtgaan richten in stap en draf. Als hij dan weer netjes in stap en draf gaat met de juiste buiging en stelling dan eens een klein galopje proberen......
In ieder geval niet de teugels strak nemen of er meer druk op gaan zetten, want dan worden ze alleen maar sterker.
Ik zou gewoon even een stapje terugdoen...
Succes!

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 20:54

Ja nordsvensk paarden zijn berensterk :) maar wel lief.
Meisje dat voorheen de wedstrijdpaarden reed heeft een opleiding gedaan voor jonge paarden bij de Zweedse Deurne school Flyinge. Zij heeft veel rijervaring. En zal hem zondag voor mij rijden en kijken wat er aan de hand is en me verder helpen :)

pomelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:22

bijdehandje1 schreef:
Als ik dit lees, denk ik erg aan een onervaren dier, die nog totaal geen evenwicht heeft onder de ruiter. Je zegt dat het in stap wel goed gaat. Dan kun je dit uitbouwen met af en toe een paar passen draven, en dan weer terug nemen. Dit uitbreiden, tot het in draf ook goed gaat. Daarna bouw je pas verder aan de galop. En ook weer, paar passen galop, en weer terugrijden.
Ik zou verder echt hard werken, om op zit te rijden en hem op zit leren terug te komen, en dan vooral van de mond af te blijven want zoals je het nu omschrijft, met trekken en hangen, dat werkt averechts. En het heeft niet met het ras te maken.
Als jouw lesgever jullie hier over een tijd doorheen moet gaan drillen, moet je ook op zoek naar een andere lesgever. Drillen is geen manier van doen. En echt niet met dieren.

ik heb hetzelfde probleem gehad en soms nog met mijn paard. Het is een dominante ruin met een zeer gevoelige mond. Hij is met mij en mijn dochter al een paar keer serieus gaan lopen en wou van geen stoppen weten. Toen hebben we professionele hulp gezocht en sindsdien gaat het stukken beter.
In eerste instantie zijn we het paard gaan recht richten en in balans leren lopen. Opbouwen in stap en draf.
Een consequente hand is wel nodig. Ook eenmaal per week met de pessoa werken om de achterhand te stimuleren en het onderkomen te bevorderen. Het vastzetten van het bit of het eventueel weglopen onderdrukken door in stap de oefening te doen waarbij je steeds als het paard een kant op wil je hem consequent de andere kant uitstuurt. eerst in stap daarna in draf. als stap en draf bevestigd is daarna pas met galop beginnen, op de volte en steeds met korte stukjes

succes

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 21:54

SnowY4you schreef:
Meisje dat voorheen de wedstrijdpaarden reed heeft een opleiding gedaan voor jonge paarden bij de Zweedse Deurne school Flyinge. Zij heeft veel rijervaring. En zal hem zondag voor mij rijden en kijken wat er aan de hand is en me verder helpen :)

Superlief <3, wat fijn dat zij je kan helpen.
Gaat vast helemaal goedkomen!
Soms is het even een stapje terug om er vervolgens weer twee voooruit te doen ;)

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 22:38

Paperboy schreef:
SnowY4you schreef:

Superlief <3, wat fijn dat zij je kan helpen.
Gaat vast helemaal goedkomen!
Soms is het even een stapje terug om er vervolgens weer twee voooruit te doen ;)

Ja inderdaad, en och hij is pas een half jaar ingeleerd en daarvoor had hij als 5 jarige nog niks anders gezien dan alleen bos en andere paarden :) Hij stond echt 15/20km het bos in en was daar ook geboren. Dus nu in een half jaar heeft hij zoveel geleerd. Zelfs zijn eerste keer en voet zetten op een asvalt weg :) Dus vind dat hij het al echt goed gedaan heeft :)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 22:44

Niet meer galopperen tot de draf weer bevestigd is. Beginnen et een half uur stappen, stelling en buiging bevestigen en eventueel wat draven. Dat bouw je langzaamaan weer uit, tot je weer een stukje galop mee neemt. Kan je paard niet volledig buiten staan, zodat het kribbebijten stopt? Want die spieren gebruikt hij tegen je, daarom voelt hij zo sterk in de mond.
Verder, wat je vaak ziet bij paarden die té voorwaarts zijn is dat men volledig op de hand gaat rijden en de beenhulpen vergeet. Probeer er op te letten dat je hem vooral op je benen rijdt, stelling, buiging, wendig komt allemaal uit een beenhulp. Handen zo min mogelijk gebruiken, dan houd je hem licht in de mond. Probeer op het moment dat hij zich sterk maakt dan maar eens stelling of een wending te vragen.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 23:19

Lotte1990 schreef:
Niet meer galopperen tot de draf weer bevestigd is. Beginnen et een half uur stappen, stelling en buiging bevestigen en eventueel wat draven. Dat bouw je langzaamaan weer uit, tot je weer een stukje galop mee neemt. Kan je paard niet volledig buiten staan, zodat het kribbebijten stopt? Want die spieren gebruikt hij tegen je, daarom voelt hij zo sterk in de mond.
Verder, wat je vaak ziet bij paarden die té voorwaarts zijn is dat men volledig op de hand gaat rijden en de beenhulpen vergeet. Probeer er op te letten dat je hem vooral op je benen rijdt, stelling, buiging, wendig komt allemaal uit een beenhulp. Handen zo min mogelijk gebruiken, dan houd je hem licht in de mond. Probeer op het moment dat hij zich sterk maakt dan maar eens stelling of een wending te vragen.

Volgens zijn vorige eigenaar is hij met 4mnd van zijn moeder weggehaald aangezien die verkocht was als springpony. En zei hebben hem alles gewoon toegestaan. Hij doet alleen kribbebijten na het eten. En ook af en toen eens buiten op een paaltje na wat gras eten.

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:26

neem een ander instructrice die wel tijd voor je heeft. Paard moet je behandelen als of hij groen is. Onder begleiding komen julie samen een heel end. Ga geen toeters en bellen er aan hangen. eerst de bassis onder controle en dan komt er pas hulpteugels.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 21:26

Heb ook nooit iets gezegd over hulpteugels :)

Maar meisje heeft hem gereden vandaag en zegt dat hij niet "hard" in de mond is. Maar gewoon nog zijn balans aan het zoeken is.
Wat ik nu ga doen met hem is veel oefenen met overgangen en figuren en dan zou het vanzelf na een tijd beter gaan. Hij is ook pas een half jaartje in gereden, dus kan ook niet verwachten dat hij gelijk perfect is :)
Dus ben blij nu :)