hoi, mijn pony Star is soms heel irritant. Als ik erop rijd dan gaat het goed, maar soms niet. Vandaag ging het weer niet goed, als ik ging stappen en de bocht door, gaat ze bokken en achteruit lopen. Ik doe vanalles met mijn beenhulpen, maar ze luistert niet. Naar de zweep luistert ze al helemáál niet, dan gaat ze nog meer bokken en achteruit lopen. Vaak moet ik afstappen en haar door de hoek meenemen, en dan weer opstijgen. Hoe leert ze dit af? Soms heeft ze dit niet en kan ik een buitenrit maken, maar als ik er dan 3 weken niet op heb gereden doet ze dit. komt het omdat ze het rijden niet meer gewend is? groetjes
ik was 3 weken op vakantie en iemand anders zorgde voor mijn paard
doei
Geplaatst: 31-08-10 19:09
Gaat ze de hoek niet in omdat het "eng" is?
Freechoice
Geplaatst: 31-08-10 19:09
Misschien eens met iemand ernaast proberen en dan consequent dezelfde hulpen blijven geven met ondersteuning van degene op de grond?
Ponymeisje97
Geplaatst: 31-08-10 21:09
vraag jezelf af of het paard er niet doorgaat omdat hij het eng vindt, of omdat hij ondeugend is. Als hij het eng vindt stel je hem gerust en geef je hem vertrouwen. Als hij ondeugend aan het doen is ben je duidelijk en geef je hem niet zijn zin. Desnoods geef je hem een tik, maar niet toegeven en dus afstappen. Als hij bang is kun je wel afstappen, en hem eventjes laten snuffelen.
Is het niet stijfheid en dat hij scherp moet draaien door de bocht? Dat hij dan wat pijn voelt ofzo?
Tilmar
Geplaatst: 31-08-10 21:15
En als je die hoek nou eens niet in rijdt? Gewoon de bak rondrijden en de hoek afsnijden. Goed stelling naar binnen houden en je binnenbeen erbij en dan ga je elk rondje wat verder naar buiten. Dan ga je de strijd niet aan en kan je toch winnen.
as90
Geplaatst: 31-08-10 21:17
Probeer eens af te wenden voor de bocht en steeds iets dichter naar de bocht toe te rijden. Begin bijv met een halve volte bij E/B en rijd elk rondje iets verder richting de bocht. Ik ken een paard waarbij dit heel goed hielp, hoop dat het voor jou ook werkt.
as90
Geplaatst: 31-08-10 21:18
oeps, tegelijk hetzelfde antwoord
Tilmar
Geplaatst: 31-08-10 21:21
Nou, dan zal het misschien wel werken!
doei
Geplaatst: 31-08-10 21:24
Er zijn een paar opties waardoor het paard het niet doet...
Als het angst is kan je het paard naar het enge laten kijken maar wel rechtdoor rijden (begrens met binnenbeen).
Als het stijfheid/ geen recht paard is trainen trainen trainen! Grote voltes, slange voltes. Een beetje stelling vragen en dit opbouwen. Uiteindelijk kom je de bochten door! Neem is een kijkje op http://www.paardenbegrijpen.nl
Bedankt iedereen! het is zeker niet omdat ze bang is, als ik de teugels helemaal lang laat gaat ze juist de hoek in en gaat daar stilstaan. Daar is de poort.
Ik ga eens wat meer figuren rijden, dat heeft ze bijna nooit gedaan...
ik doe dit altijd als mijn pony niet door een hoek wilt: eerst een volte maken en die gaan sluiten tot een hele klein volte en dan weer gaan vergroten en als ze weer raar doet weer verkleinen net zo lang tot dat ze er normaal langs gaat. meestal duurt het bij mij 4 keer ofzo tot dat ze de hoek door gaat
Ik weet wel waarom je pony er klaar mee is; je bent gewoon te groot voor je pony! Het word tijd dat je afstapt en andere dingen met dit paardje gaat doen!!!
Akecheta
Geplaatst: 01-09-10 17:42
Opmerking van Brendaaaa deed mij meteen in jouw profiel spieken. Is dat inderdaad de pony in je profiel, en ben jij degene die erop zit??? Ehhh.... daar schrik ik wel een beetje van.
Wat betreft je vraag: Mijn ervaring is dat het het beste werkt om gewoon het gedrag te negeren. Of het nou angst is of dwarsheid maakt niet uit. Want je geeft aan dat de zweep gebruiken niet werkt, dus je moet een andere manier gebruiken. Dus gewoon op de hoefslag rijden, gaat je pony voor die hoek van de hoefslag af, beetje binnenstelling vragen, met de binnenbeen drijven, en daarna gewoon verder rijden alsof er niets aan de hand is. Veel voltes, slangevoltes, veel afleiding in de vorm van figuren, en uiteindelijk gaat het gedrag wel stoppen.
Als het angst is maak je de situatie alleen maar erger door de zweep te gebruiken.
Als het stout-gedrag is, geef je er steeds aandacht aan. En doordat je toch niet door de hoek heen komt met hem bijtikken met de zweep, wint je pony steeds.
Hoe minder aandacht je eraan geeft, hoe sneller de lol over is, of de angst over is.
Het zou kunnen zijn dat je paard last van haar rug heeft, maar dan is het raar dat het alleen in die hoek is. ik denk dat het misschien een beetje uitproberen is. probeer gewoon met extra stelling naar binnen, goed met je binnenbeen eraan de hoek door te gaan, probeer je pony bezig te houden zodat ze aan andere dingen denkt dan aan de dingen die er in die hoek zijn!