Paard schud en kantelt na bezoek aan tandarts..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Keesface

Paard schud en kantelt na bezoek aan tandarts..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 15:14

Hoi,

Mijn paard is nu bijna 2 weken geleden bij de tandarts geweest. De tandarts heeft toen 3 ''doppen'' van zijn kiezen verwijderd. Daarna heb ik heb een 3tal dagen rust gegeven en de 4e dag gelongeerd zonder bit. Ruim een week na het bezoek van de tandarts begon ik weer met rijden.
Mijn paard is 3 maanden onder het zadel en sinds het bezoek aan de tandarts schud hij met zijn hoofd en kantelt hij zijn hoofd en hals..

Hoe komt dit? Is het een toevalligheid dat hij er nu mee begint? Of heeft dit te maken met het tandartsbezoek?
Heb ik mijn paard te weinig herstel tijd gegeven?
En hoe kan ik ervoor zorgen dat hij zijn hoofd en hals weer netjes recht houdt tijdens het rijden?
Ik zie jullie tips graag komen!

Groetjes Mandy & Jackson

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 10:42

Niemand die informatie hierover heeft voor me?
:(:)

fjordjes

Re: Paard schud en kantelt na bezoek aan tandarts..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:44

Hoe doet hij het zonder bit, met longeren?
Bij het verwijderen, moest erin gesneden/getrokken worden? Want dan vind ik het herstel erg kort.

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 11:28

Nee er hoefde niet gesneden te worden. De tandarts zei ook dat dit een hele simpele pijnloze handeling in de mond van het paard was en dat ik na 3 dagen weer met bit kon rijden.
Omdat ik dat zelf ook wel kort vond, heb ik mijn paard iets langer de tijd gegeven.

Zonder bit, aan de longe loopt mijn paard niet aan de teugel en kantelt hij ook niet.

Ik ben bijna altijd van mening dat de oorzaken van rijtechnische problemen aan de ruiter en in dit geval aan mij liggen. Maar gezien het feit dat ik niets veranderd heb aan mij rijstijl of houding, denk ik aan het tandartsbezoek als oorzaak aangewezen kan worden.
Alleen; hoe komen we er nu weer vanaf?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 11:30

kun je niet even bitloos gaan rijden om het de tijd te geven?
Waarschijnlijk komen er wat kiezen door.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 21:14

Ik lees in je profiel dat hij 3 is: wisselen?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 22:34

Myrna_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:50

Ja, terug naar de/een andere tandarts of dierenarts!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 08:59

Als die het echt alleen met bit doet, zou je denken dat het in zijn mond nog niet helemaal lekker zit.

Het zou ook kunnen dat hij in een rare houding heeft gestaan op het moment dat de doppen van de kiezen zijn gehaald en wel een spiertje ofzo heeft verrekt. Misschien wel een wervel scheef, geen idee of er een beetje kracht moet worden gezet als die doppen eraf worden gehaald hoor!? Ik bedenk ook maar wat...

Mijn paard kantelde en schudde ook met zijn hoofd en toen bleek er een wervel scheef te zitten. Hij had daardoor de hele tijd "hoofdpijn". na een behandeling is het over gegaan en nooit meer last van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 09:04

Je paard is volop aan 't wisselen, wat een vervelend tot pijnlijk gevoel kan geven in de mond, met name wanneer daar een ijzeren ding in ligt.
Het is raadzaam om voorlopig zonder bit te rijden, tot hij uitgewisseld is (zo tegen/rond z'n 5e jaar).

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-10 10:38

Zelf heb ik het idee dat voor heel veel ruiters (dus niet ALLE ruiters) het bitloos rijden echt een trend is. Een paar jaar geleden had niemand het over bitloos rijden op reguliere stallen en sportstallen.
Paarden worden al honderden jaren met bitten gereden. Ik ben van mening dat je als ruiter absoluut bewust moet zijn van de werking van een bit en daar dan ook naar dient te handelen.
Ik wil jullie bedanken voor jullie suggesties, echter vind ik bitloos gaan rijden in mijn geval geen oplossing.

Uiteraard heb ik met mijn tandarts gesproken over het wisselen van zijn tanden, de tandarts vertelde me dat Jackson op 1 voortand en de doppen na, uitgewisseld is en dat hij daarom de los zittende doppen verwijderd had.

Het schudden en kantelen was gisteren vrijwel over trouwens. Waar ik uiteraard heel erg blij om ben! *D

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-10 11:59

Hallo Iedereen,

voor wie het interesseert even een update over Jackson. De tandarts is vanochtend weer terug op stal geweest.
Hij gaf aan dat de kiezen onder de verwijderde doppen zo snel gegroeid zijn dat hij er dus last van had.
Jackson is verdoofd en zijn kiesjes zijn netjes geveild.

Bedankt voor jullie tips, ik hoop dat het nu weer goed met hem zal gaan!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 13:18

Ik hoop het ook!