Djoeke Jelle @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphneM

Djoeke Jelle @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 21:45

HoiHoi

Ik rij een friese ruin, genaamd Djoeke Jelle, Jelle is 9 jaar oud, en start hem momenteel in de L1+16 winst.

Over mijn schoenen: Mijn laarzen liggen bij de hakkenbar, wou 2 nieuwe hakken er onder

Ik rij Jelle nu vanaf dec, 2009, en moet zeggen dat wij langzaam vooruit gaan.
Vooral nu ik les heb van Kristel van Duren-Bodewes
Jelle wou in het begin heel moeilijk zakken, wij zijn maanden bezig geweest om lang en laag te trainen!, nu hij dat vlekkenloos kan, zijn wij verder gegaan om nu opgericht te trainen.

Ik rij 15 min in, lekker lang en laag, en dan ga ik opgericht rijden, en dan rij ik 15 min uit, weer lang en laag.

Het wijken blijft een beetje hangen dat vind hij erg moeilijk, we pakken het elke keer wel mee, en proberen een weg te vinden waar het fout gaat. hij is zo vel op mijn been dat hij er elke keer onder uit wilt rennen+ dat hij daardoor met zijn buiten schouder de boel er uit gooit, als ik mijn buiten been aan leg, gaat hij stil staan, omdat hij denkt dat hij de andere kant op moet wijken. :Y)

We zijn met de galop al voorzichtig bezig om kracht op te bouwen om verzameld te galopperen.

Ik heb erg aan mijn houding gewerkt maar zit nu in plaats van voorover, iets achter over, daarom zijn foto's+ filmpjes altijd handig. ;)

Waar wij aan werken zijn:

** houding
** Galop
** Wijken
** oprichten.

Ik wil graag opbouwende kritiek, duidelijke uitleg & advies. :o

Mijn houding eerst:

Afbeelding

Afbeelding

mijn houding nu, en het lijkt net of ik hang maar dat is niet zo, ik ga met mijn handen naar voren,

Handen iets lager, en schouderbladen iets naar voren.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook is mijn doorzitten erg veranderd. toen
http://www.youtube.com/user/DaphneMu?fe ... roYwd9x9U0

nu:

Draf+uitgestrekt, had iets meer gemogen
http://www.youtube.com/watch?v=6pXRJnipRo4

Galop
http://www.youtube.com/watch?v=2Q9XSXb7flY

wijken
http://www.youtube.com/watch?v=TAtKAMi6W1Y

Bedankt voor het kijken
Laatst bijgewerkt door daphneM op 30-08-10 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:51

Hallo,

Ik heb de filmpjes niet bekeken, mijn computer is niet zo snel en dat kost me zoveel tijd.

Je hebt wel een ongelofelijk gaaf paard onder je kont!

Valt me inderdaad op dat je nu wat teveel naar achteren zit. Ik denk dat als je je schouders iets meer naar voren doet je een prachtige houding hebt. Op deze manier belast je de paardenrug net teveel aan de achterzijde van je zadel. Verder lijkt je rug op een aantal foto's gespannen, alsof je hem wat hol trekt. Ook dit geeft weer extra spanning en het is echt niet nodig, je zit is mooi.

Veel rijplezier verder!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 21:53

Gooya: Dankje wel, :D

ja ik heb een overdreven hollerug, en nu ik "Leer om recht te zitten"zie ik op de foto's hangerig overkomen, ik moet daar gewoon even een tussen weg in zien te vinden.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 22:04

Inderdaad een heeeel leuk paardje!

Over je houding, je benen zijn niet slecht. Je bovenlichaam mag inderdaad iets minder hangerig zijn. Dus midden tussen voor en nu in.
Je borstkas, de lijn tussen je schouders vanvoor moet je meer proberen te ontspannen, en je nek.

In galop mogen je armen ook iets 'soepeler' zijn. Iets zachter naar gevoel, maar met dezelfde druk.

Het wijken vind ik niet slecht uitzien. Als hij wil doordrammen op je binnenbeen een keertje extra sluiten met je buitenhand, die zorgt er ook voor dat de achterhand meekomt. Dus dan kan je je binnenbeen ook iets minder ver naar achter leggen.

Tes82

Re: Djoeke Jelle @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 10:16

Hoi Daphne, mooie foto's. Jullie blijven vooruit gaan, ik vind je galop ook een stuk beter geworden. Je zit al een stuk rechter op, probeer wel idd ontspannen te blijven zitten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:36

De galop is idd een stuk verbeterd.
Je zit is nu wat meer gespannen inderdaad, ik vind dat je dat in de galop ook iets terug ziet. Hij kan meer op eigen benen daar.
Vooral je schouders en je armen zijn meer gespannen.

Op de foto met het gele dekje, als je daar naar voren had gekeken, zat je naar mijn mening goed.

Ik hoorde eens iemand zeggen, je moet doen of je een marionet ben, met een touwtje aan zn hoofd. vanuit dat losse idee rechtop gaan zitten.

Met wijken kan je idd de tip van Suzzy gebruiken.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:56

t'Ziet er leuk uit! Ook wel ontspannen.
maar houd je handen laag, en volgens mij ben je soms
aan het geld zoeken :P

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:46

Wat een verschil zeg in die galop! Hij begint echt goed kracht te krijgen en zo te zien wordt het voor hem ook steeds makkelijker! Je zat eerst wat naar voren, nu wat naar achteren.. Probeer daar een middenweg in te vinden :) Succes met de wedstrijden, komt vast helemaal goed!

Sukana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:44

Je rijstijl ziet er nog steeds vriendelijk uit! Maar net zoals Deniece heel mooi zei een tussenweg vinden voor het rechtop zitten. Hoe gaat het op de wedstrijden verder? :)

Dunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:05

Je zei, hy smijt hoog op kun je wel merken aan jou.
Tenminste ik vind mezelf daar wel in, reed ook eens
op iemand anders der paard en die smeet ook heel erg
op, volgens mij zat ik ook er zo op..
Maar je bent goed vooruit gegaan ziet er goed uit :D

CKR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:26

Ik zie duidelijke verbetering hoor Daphne! Echt een positief verschil in de galop! :D
Ik vind je houding nu wat gespannen ogen, heel beeld van de foto in het gele setje vind ik fijner om te zien. Probeer er ook op te letten om je handen gelijk te houden, op sommige foto's houd je ze wat scheef.

Zoals ik in het TollerTopic al zei, ik vind jullie een leuke combi!

Shaartje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 10:05

Ik heb ook allen maar de foto's bekeken, allereerst vind ik het een prachtig paard! Als je wat minder met je bovenlichaam naar achteren zit komt het helemaal goed met jullie ;) Over je onderlichaam heb ik niks te zeggen netjes ;)

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-10 17:11

Bedankt allemaal

Suz: ik ga het inderdaad proberen om mijn buitenhand een keertje bij te sluiten.

Tes: Dankje wel.

Angeliekje: Waar is je berichtje in een keer? :D

Def: dat gespannen beeld geeft misschien omdat ik nu overdreven recht op wil zetten, en daarom juist ietsjes naar achteren ga, ik heb op foto's gezien dat ik voor over zat, en daar aangewerkt, nu zie ik dat ik te veel achterover zit en ga ik weer aan werken.
En dan komt het vanzelf wel goed, :D

Layco: Geld zoeken doe ik altijd, Jelle is erg mooi om na te kijken <3

Deniece: Dankje wel.

Sukana: We hebben een helepoos geen wedstrijden meer gereden, en heb momenteel nog niks staan, we hebben alle tijd. :D

Dunky: Hij gooit inderdaad hoog op!.

CKR: Dankje, mijn handen is echt om te schamen! haha ik vergeet die altijd als ik ergens mee bezig ben haha :D

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 21:50

We hebben al weer les gehad, en er extra opgelet hoop met mijn volgende topic een RECHTE houding te hebben :D

bobobo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 09:58

Je houding is in elk geval al verbeterd, jij kijkt veel minder naar beneden! +:)+
Het wijken gewoon blijven oefenen, het begin is er al. :D

MowSuz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:38

Hee, heeft die DJoeke ooit op manege de blijde ruiters te zaandam gestaan?
Foto's zien der goed uit!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 19:25

MOwSuz: Nee dat is Jelle niet, Jelle is daar ook geen type voor, hij is erg druk en vaak schrikkerig, ze hebben hem vanaf 1.5 jaar.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 08:45

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 10:26

Het is een superleuk paard, alleen je houding verstoord het plaatje en dat is zonde want jullie zijn goed bezig!
Er heeft geloof ik ooit een filmpje op bokt gestaan over hoe de klassieke houding te vinden in een paar stappen, ik zal wel eens voor je gaan zoeken. Probeer anders eens zitlessen, een goede instructeur kan je echt helpen te leren voelen wat goed is en wat niet, en dan kan je daar zelf verder mee. (Spreek uit ervaring.)

Over dat wijken, probeer het niet als wijken te zien, maar als gewoon een hulp en een reactie. Je kunt ook op de grond oefenen met wijken voor de druk, en dan met rijden af en toe heel sneaky op de volte bijvoorbeeld een pasje opzijgaan meepakken. Net zolang tot het voor jou en je paard een normale oefening word, en dan pas pak je het op een rechte lijn mee.

Succes samen! ;)

Cavalry

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 11:46

Wat heb jij een leuk paardje zeg! Ik vind het opzich er goed uitzien. Alleen wat Def ookal zei, als je op de foto met het gele dekje naar voren had gekeken had je een nette houding. Voorderest is het maar een momentopname ( behalve de filmpjes dan, maar die heb ik niet gezien ), maar het ziet eruit als een veelbelovend paard!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-10 16:37

Miss: Ja klopt, ik ben beetje aan het kijken en op de foto's zie je pas hoe het er echt uit ziet!(nu dus naar achteren)

Cava: Dankje.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 20:08

Echt een mooi paard.
Maar ik kan niet zo goed commentaar geven, maar volgens mij ziet het er wel goed uit ! :D

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 15:02

Marissa: Dankje wel.

MrBojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:39

bobobo89 schreef:
Je houding is in elk geval al verbeterd, jij kijkt veel minder naar beneden! +:)+
Het wijken gewoon blijven oefenen, het begin is er al. :D

idd, kijken waar je heen rijdt. dat doet ontzettend veel met jullie het beeld dat je dan krijgt :) veel plezier verder!!

Iv_Oebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 15:43

Je ziet duidelijk verschil van houding, maar indd nu zit je iets te ver achterover. Het valt ook niet mee! Leuk paard trouwens. En zag in je profiel dat je zelf een afstammeling van Bente hebt. Leuk :D Ik heb zelf ook een afstammeling van Bente, een friese merrie (BentexJurjen). Succes verder met trainen.