scheef zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gaabje

scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 21:12

Heey bokt,
sinds een tijdje is mij opgevallen dat ik behoorlijk scheef zit. Niet alleen op het paard maar ook op een stoel of op de bank, maar vooral op het paard is dit vervelend. Het belast het paard te veel aan een kant en daardoor wordt het paard ook weer scheef. Ik zag laatst foto's waarop ik echt héél scheef zat. De beugels waren gewoon gelijk, maar tóch zat ik echt heel scheef op mijn paard, het zadel hing zelfs een beetje scheef, waardoor de beugels ook weer scheef hingen.
Het probleem is dat ik dit op het paard niet goed voel, wanneer ik scheef zit en wanneer niet, omdat het een gewoonte is geworden. Mijn instructrice heeft het volgens mij ook nog nooit opgemerkt, want die zegt dat niet zo vaak en je ziet het natuurlijk het beste vanaf de voor- of achterkant.
Ik heb ook een verzorgpaardje, maar daar heb ik geen les mee en vaak ben ik in mijn eentje, zodat er niemand is die mij daarop kan wijzen.
Nu is mijn vraag, hoe kan ik het beste leren recht te zitten en hoe kan ik het beste mezelf corrigeren?
groetjes gabriella

toewine

Re: scheef zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 23:22

Je moet proberen je zelf er elke pas bewust van te zijn om echt recht in het zadel te zitten op allebei je zit been knobbels.
Maar jezelf corrigeren is heel erg moeilijk omdat vaak voor je het merkt het al heel erg is.
Het beste kun je hulp vragen van iemand die jou er elke x op wijst

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:18

Hallo,

Goed dat je om hulp vraagt, want van scheefzitten kan je paard echt heel veel last hebben.
Ik vind het heel vreemd dat je instructrice dit niet opmerkt. Recht op je paard zitten is toch echt de basis van paardrijden, en dat zou ze gewoon moeten zien Ik zou je willen adviseren een andere instructrice te gaan nemen

Je moet je eigenlijk meer bewust zien te worden van je lijf, niet alleen op het paard maar vooral naast het paard.
Jezelf eigenlijk de hele dag controleren: ben ik recht of ben ik scheef.

Oefening voor op het paard:
Paard stil laten staan en je bovenbenen optillen en je knieen voor het zadel leggen. Als het goed is voel je nu heel duidelijk je zitbotjes in het zadel. Vervolgens maak je jezelf zolang mogelijk, dus je armen/handen/vingers zover mogelijk naar boven strekken. En nu heel goed voelen of je aan één kant van je heupen meer spanning voelt dan aan de ander kant. Als je paard braaf is kan je dit ook in draf proberen.

Voor scheefheid af te leren is het echt heeeeeel belangrijk! dat er iemand met je meekijkt en je continue kan corrigeren en helpen als het nodig is. Je zou eens kunnen denken aan Centered Riding, maar iedere GOEDE instructeur moet je hierbij kunnen helpen.

Succes ermee!

saar0203

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:22

recht zitten is idd heel erg belangrijk en zoals hierboven gezegd word het beste aan te leren adv je zitbeenknobbels, maar de eerste vraag die bij mij naar boven komt is: ben je zelf wel recht?? ik namelijk niet, want heb een beenlengteverschil. hierdoor kan je recht op de zitbeenknobbels gaat zitten, maar zodra je druk op je beugels uitoefend zal je direct weer scheef gaan zitten. ik heb dit opgelosd door een breder blokje in mij rechterbeugel te doen (mijn korte kant). sindsdien zit ik weer recht.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 07:26

Laat jezelf anders eens controleren door een chiropractor. Ik heb een x aantal jaar geleden een gekneusd heupbeen opgelopen, waardoor ik onbewust scheef ben gaan lopen. De chiropractor is daar nu al zo'n 3 jaar mee bezig om het recht te zetten en het gaat steeds beter :j Je moet nml. niet alleen de symptomen aanpakken, maar ook de oorzaak ;)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 08:50

Bedankt allemaal voor de reacties,
Ik heb les op een manege en over het algemeen ben ik heel tevreden over de lessen en misschien zie ik zelf wel spoken, maar daar weg gaan is geen optie. Ik rijd daar al 14 jaar en ik ben er kind aan huis. Ik mag daar alles en help veel mee. Misschien omdat het groepslessen zijn dat mijn instructrice dat nog niet is opgevallen. Ik zal het in ieder geval aan haar vragen, als zij het dan ook ziet kan ze me misschien goede tips geven.
Met mijn verzorgpaard zal ik die oefening gaan doen voor de zitbeenknobbels! En ik zal proberen zo vaak mogelijk iemand mee te krijgen die me erop kan wijzen dat ik recht moet zitten.
Om les te krijgen van een centered riding, heb je daar een eigen paard voor nodig? En kost dat veel?
Dezelfde vraag ook weer voor de chiropractor, kost dat veel?
Het zou inderdaad ook kunnen dat ik ongelijke benen heb, maar hoe kan ik daar achter komen?
nogmaals bedankt voor alle reacties!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:21

Hallo,

Snap dat je niet weg wilt bij de manege. Is priveles daar een optie voor je?
Lees in je beginpost dat het zadel soms scheef ligt, en ja, dan wordt het wel heel lastig om recht te zitten. Ben bang dat het zadel niet goed past op het paard.
Ik denk dat je instructrice wel meekijkt als je haar dit vraagt.
Er zijn maar weinig gediplomeerde centered-riding instructeurs in NL. Je zou er eigenlijk in de buurt moeten wonen om het betaalbaar te houden. Je betaalt denk ik gewoon de prijs van een prive-rijles. Misschien een keer op googlen?

Ik denk dat je zelf kan zien of je benen ongelijk zijn door naakt voor een spiegel te gaan staan, benen naast elkaar en kijken of de bovenkant van je heupbotten, zeg maar net onder de taille, even hoog zijn. Ik ben geen fysiotherapeut ofzo, maar dit lijkt me wel een logische manier. Als je benen niet even lang zijn, moet je met je beugels daar rekening mee houden. Scheelt het bv 1 of 2 cm, dan moet je ook je beugels hierop aanpassen.

Verder zou zitlessen aan de longe ook wel een goeie voor je zijn.

Wens je veel rijplezier toe!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 09:25

als je aangeeft zelfs te merken dat je scheef zit op een stoel, zou je dan zelf niet eens naar een fysio ofzo gaan en daarna zitlessen ergens nemen.

ikzelf ga jaarlijks naar een chiropractor voor m'n rug en heupkolom. anders krijg ik niet alleen rug, schouder en heuppijn, maar ga ik ook gewoon scheef zitten omdat m'n benen dan ongelijk worden.

Kaisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:05

Gaabje schreef:
Dezelfde vraag ook weer voor de chiropractor, kost dat veel?
Allereerst: voor de gezondheid van je lichaam kan er (vind ik) niks te veel kosten ;) Mijn behandelingen worden ieder geval voor een groot gedeelte wel vergoed door het ziekenfonds :j

Controleren of je recht staat kan inderdaad het beste zoals Gooya aangeeft. Maar google anders eens naar een chiropractor bij je in de buurt, of neem contact op met je ziekenfonds. Mijn check was gratis omdat ik mij daarna gelijk heb laten behandelen, gezien het feit dat er genoeg mis was :+

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:16

Als iemand scheef zit (en dat doet eigenlijk iedereen wel eens) dan wordt een zadel daar ook scheef van...

Ik zit ook scheef, terwijl ik voor de rest recht loop enzo :P Ik rij zonder beugels, dan moet ik wel recht zitten, anders lig ik er zo naast :P

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 10:35

oehh ik volg ff ik heb hier ook last van :+
niet zo super meer maar ik zit nogwel scheef bij dingen als het paard bijv uitwijkt.

HoezoJuliaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 11:43

wat raar dat je instructrice dit niet ziet!

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 11:46

Het zadel wat op mijn verzorgpaard ligt zou wel eens scheef kunnen zijn, maar daar kan ik niks aan doen, want de eigenaar heeft nauwelijks geld om het paard te onderhouden, laat staan een nieuw zadel te kopen. Hij wil hem eigenlijk ook verkopen, maarja zoals vandaag ook al op de startpagina staat, is er niet echt vraag naar paarden, zeker geen kruisingen.
Ik zou wel eens om een zitles kunnen vragen op de manege, dan krijg je natuurlijk de volle aandacht en dan vallen veel meer dingen op.
Ik ben trouwens wel bezig om instructie te vinden voor mijn verzorgpaardje, maar dat staat een beetje op een laag pitje, omdat ik de laatste tijd veel buiten heb gereden.

Ik heb ook gekeken of mijn benen ongelijk zijn, ik dacht van wel maar mijn moeder dacht van niet, dus als het zo is is het misschien een heel klein beetje.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 19:04

Je kan niet zelf kijken of je benen gelijk zijn! Ik ben namelijk wel fysiotherapeut en je moet hier niet zelf mee gaan experimenteren. Je kan dit echt niet zelf zien!

LittleMiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 14:00

Zoals eerder genoemd zou ik ook Centered Riding adviseren, ik volg deze lessen ook sinds kort en ik moet zeggen dat er een wereld voor me open ging! :)* Zelfs van het goed (recht) zitten en oefeningen doen op een kruk tijdens deze lessen heb ik spierpijn de dag erna... :o Je volgt bij Centered Riding namelijk ook les náást het paard! Ik ben er erg enthousiast over! :j

Gaabje schreef:
Om les te krijgen van een centered riding, heb je daar een eigen paard voor nodig? En kost dat veel?

Ik betaal nu € 25 per uur, maar erg strikt wordt dat niet genomen, vaak gaan we langer door. Ik heb overigens ook geen eigen paard en we gebruiken het paard van mn instructrice voor de lessen.

san85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:46

Dit kan misschien helpen, E-book waarmee je met pilates speciaal ontwikkeld voor ruiters kunt werken en trainen aan een betere houding en zit.

san85

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 17:47

xriannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:01

Je zou als je les hebt eens aan je instructrice kunnen vragen wat ze van je houding vind, en aan haar tips vragen hoe je dat het beste kan verbeteren.
als je in de les rijd kan ze als het nodig is je er iedere keer op wijzen.
Als je alleen rijd kan je dan het beste een soort van ezelsbruggetje maken, want ik weet niet of je in een bak rijd?
dat je dan bijvoorbeeld iedere keer als je langs de letter a komt dat je denkt van ohja recht op gaan zitten!
na een tijdje moet dat helpen denk ik!

saartje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:16

Waarom laat je jezelf niet na kijken door een chiropractor? Ik had ook problemen met scheef zitten, later bleek het helemaal niet aant paard te liggen. En goeie instructrice is nooit overbodig. Of aan de longeerlijn aant werk, dan moet je de balans wel vinden en zit je van zelf recht.
Succes.