Pony trekt steeds met overgangen en strakke teugel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Samsa11

Pony trekt steeds met overgangen en strakke teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 18:15

Hallo allemaal.

Ik heb een pony (Springpony) En met overgangen van Galop naar draf of van draf naar stap of van stap naar Ho.
Gaat meneer zitten trekken omdat hij persee losse teugels wilt ook gewoon met draven of galoperen trekt hij als we strakke teugels nemen.
En hij is zo sterk dat hij ons helemaal naar voren trekt vooral lastig voor m'n berijdstertje van 8 die is niet zo sterk natuurlijk.
Wat kan ik hier het beste aan doen?

M.V.G Samantha

trustHim

Re: Pony trekt steeds met overgangen en strakke teugel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:17

hoe rijd je je overgang? want als je die alleen op je handen doet kan ik me voorstellen dat hij gaat trekken.

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 18:19

ik doe het gewoon zoals de meeste het doen ;) Achteruit zitten zwaar maken door zitten en klijn kneepje aan de teugels maar dan trekt ie je weer naar voor.

trustHim schreef:
hoe rijd je je overgang? want als je die alleen op je handen doet kan ik me voorstellen dat hij gaat trekken.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:21

Als ik dit zo hoor moet je inderdaad even de teugels vergeten en de overgang alleen op je zit gaan rijden!
Probeer anders eens met het paardje aan de longe.
Iemand houd de longe vast terwijl jij er opzit. Je doet de teugels in een knoop, en gaat alleen op je zit en je been terugrijden en vooruitrijden. Dan kan ze niet trekken als dit eenmaal soepel gaat ga je kijken wat ze daarna doet als je teugels er weer bij neemt. uiteraard is dat niet te verwachten in een uurtje
Succes!

trustHim

heeft ie geen last van zijn gebit? anders heel veel overgangen rijden. Wat soms helpt is je teugels in een teugelbrug te nemen (dus de uiteinden van de teugels nogmaals door je handen)

Juuul

misschien is het dan (tijdelijk) niet zo handig als je bijrijdstertje er op rijdt, straks trekt hij haar eraf! Zodra hij wil gaan trekken een kleine ophouding maken, en weer ontspannen. Zorg dat hij niet de kans krijgt om te trekken!
wel lekker door blijven gaan met overgangen rijden hoor, niet opgeven als hij blijft trekken!

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 18:23

Oke dankjullie wel ik ga der aan proberen werken :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:29

Geen strakke teugel nemen... Eerst de overgangen op je zit oefenen en de teugels los. Maakt even niet uit als je totaal geen contact hebt. Pas als de overgangen zonder contact met de mond goed gaan kun je weer contact nemen. Dit is iets anders dan strakke teugels!
Je pony probeert nu namelijk of jij zijn hoofd wil dragen of hij vind de druk die je neemt teveel en probeert daardoor om er maar doorheen te trekken. Wat hem nog lukt ook.

Wanneer de overgangen op je zit goed lukken kun je de teugels op contact nemen en als hij dan probeert de teugels uit je handen te trekken geef je been zodat hij voorwaarts moet blijven. Dit kun je pas doen als de rest goed verloopt en daar is geduld voor nodig. Gaat wel tijd in zitten en duurt wel enkele weken voordat het lukt mits je consequent bent.

Heb je les?

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 18:34

Ik heb les ja maar niet op een manege.
Gewoon een adres hier in de buurt waar door ik wel beter ben gaan rijden reed eerst op manege maar dat is niks vind ik.
Je leert op de manege waar ik reed alleen figuren.
En dat is niet leuk :)

Ineke2 schreef:
Geen strakke teugel nemen... Eerst de overgangen op je zit oefenen en de teugels los. Maakt even niet uit als je totaal geen contact hebt. Pas als de overgangen zonder contact met de mond goed gaan kun je weer contact nemen. Dit is iets anders dan strakke teugels!
Je pony probeert nu namelijk of jij zijn hoofd wil dragen of hij vind de druk die je neemt teveel en probeert daardoor om er maar doorheen te trekken. Wat hem nog lukt ook.

Wanneer de overgangen op je zit goed lukken kun je de teugels op contact nemen en als hij dan probeert de teugels uit je handen te trekken geef je been zodat hij voorwaarts moet blijven. Dit kun je pas doen als de rest goed verloopt en daar is geduld voor nodig. Gaat wel tijd in zitten en duurt wel enkele weken voordat het lukt mits je consequent bent.

Heb je les?

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-10 18:57

Je kunt ook proberen het probleem aan te pakken met schijnovergangen. Dus de overgang heel ver inzetten en er heel lang overdoen en dan pas een half ronde verder de overgang werkelijk maken.
En veel op je zit zou ook moeten helpen.
Veel verzamelen lijkt me te helpen, maar als hij het al doet als je gaat verzamelen, dan lijkt het probleem me ergens anders te zitten...
Hoe is ie verder in z'n rug?
Het kan ook zijn dat ie reageerd omdat je dieper gaat zitten...

Samsa11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:06

Ja echt verzamelen enz. is ook een probleem het zit em volgensmij niet in de rug dat is allemaal goed maar verder verzamelen aan de teugel lukt niet wegens hij onregelmatig loopt linker galop is ook een probleem ben der nu een tijdje mee bezig maar 't is echt moeilijk bij hem.
11AFotograaf schreef:
Je kunt ook proberen het probleem aan te pakken met schijnovergangen. Dus de overgang heel ver inzetten en er heel lang overdoen en dan pas een half ronde verder de overgang werkelijk maken.
En veel op je zit zou ook moeten helpen.
Veel verzamelen lijkt me te helpen, maar als hij het al doet als je gaat verzamelen, dan lijkt het probleem me ergens anders te zitten...
Hoe is ie verder in z'n rug?
Het kan ook zijn dat ie reageerd omdat je dieper gaat zitten...