Ik heb een vraagje, die ik ook zeker aan mijn instructeur zal stellen, maar ben ook wel benieuwd naar jullie mening

Wij (hubbie en ik) hebben 2 paarden, beiden Fries. De merrie hebben we al wat langer, de ruin (3 jaar) sinds kort.
Nu ben ik zeer zeker geen goede ruiter ofzo, dus als deze vraag dom overkomt: sorry!
Ik heb toen ik haar kocht voor de merrie (Nynke) meteen een nieuw hoofdstel gekocht, met daarin een enkelgebroken (holle dus lichtgewicht)bustrens. Even moest ze daar aan wennen want ze werd eerder met een zwaarder bit gereden, maar dat gaat hartstikke goed nu, eigenlijk al na een week).
Bij Tjalle (de drie jarige ruin) hebben we een soortgelijk hoofdstel gekocht, en hetzelfde bit. Nu valt het mij op dat Tjalle heel stug is in de mond. Nynke reageert veel gevoeliger op de teugels.
Nou kan dat volgens mij verscchillende redenen hebben: Tjalle is veel meer doorgereden dan Nynke was toen ik haar kocht (Tjalle komt uit het opfokprogramma van het FPC), dus is misschien een hardere aanpak gewend. Maar ik vraag me af of het aan het bit zou kunnen liggen?
Kan iemand mij uitleggen wat de voor- en nadelen zijn van de verchillende paardvriendelijke bitten?
Vast bedankt!!
Meira