Paard hangt erg aan de teugels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vevina

Paard hangt erg aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:21

Ik heb nog een vrij jong paard, ze hangt alleen erg aan de teugels en haar achterhand wil ze er maar niet goed actief onder zetten.
Wat moet ik daar aan doen?
Wegens een prive reden heb ik tijdelijk geen les gehad, maar ik ben al weer op zoek naar een instructrise, maar kan nu helaas op geen andere manier hulp vragen dus.

Rooooomz

Re: Paard hangt erg aan de teugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:25

de pony van een vriendin van mij doet dat ook en zij moet (na wat ik er van begrepen heb) haar pony vooral geen steun geven om te gaan hangen zegmaar. als ze begint te hangen moet ze haar in een hoek stilzetten. buigen en verder draven/galoperen. het helpt echt, ik zie gewoon verbetering!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:29

Nee, je moet inderdaad niet de kans geven te gaan hangen, aan een touw dat niet vast zit kun je ook niet trekken. Probeer je paard toch aan het werk te zetten, door van achteren naar je hand toe te rijden. Daarbij, een jong paard (hoe jong eigenlijk?) heeft waarschijnlijk nog een heleboel onbalans, en zoekt steun op je hand. Is niet goed, maar wel begrijpelijk!

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:33

kleinvosje schreef:
Nee, je moet inderdaad niet de kans geven te gaan hangen, aan een touw dat niet vast zit kun je ook niet trekken. Probeer je paard toch aan het werk te zetten, door van achteren naar je hand toe te rijden. Daarbij, een jong paard (hoe jong eigenlijk?) heeft waarschijnlijk nog een heleboel onbalans, en zoekt steun op je hand. Is niet goed, maar wel begrijpelijk!

Het paard is 4 jaar, hoe kun je zorgen dat je paard een beter balans krijgt?

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:36

Veel overgangen rijden, veel figuren, en vooral haar de kans niet geven aan je hand te hangen. doet ze het wel, kuit aansluiten en van voren niets doen. Ze zal dan wel even hard gaan, maar doordat ze tegen het bit oploopt, waarschijnlijk ook snel doorhebben dat hangen op de teugel alleen maar meer druk geeft. Lukt dat ook niet, dan zou je kunnen proberen de teugels in 1 keer helemaal los te gooien als ze hangt. Dan duikelt ze voorover en dat vinden ze ook niet zo fijn...

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:36

ik moet als ze erg gaat hangen (paard is 3) voorwaarts rijden.. Al het rijden is gebaseerd op voorwaarts. Eerst zorgen dat ze goed voorwaarts lopen en dan teugels aannemen. Veel bochtenwerk doen(lees:voltes). En veel van stap naar draf en terug en weer naar draf.
Ze krijgt nu meer balans en gaat nu ook minder hangen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-10 17:42

Erg bedankt voor de reacties hier heb ik erg veel aan nu ik nog geen instrucrise heb.
Ga morgen meteen oefenen en kijken hoe het gaat.

wendy1987: kleine verbetering paard is 4 jaar.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:50

Jah, mijne is nu 3, die doet het ook nog beetje.. Gaat nu stukken vooruit met voorwaarts en volte werk

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 17:52

Ik heb 2 weken geleden hetzelfde gehad met de ruin die ik nu rijd. Ik heb wekelijks les btw dus het was snel verholpen. Mijn instructrice zei tegen mij dat ik moest voorkomen dat mij paard zijn hoofd teveel laat zakken omdat er dan teveel gewicht op de voorhand komt en hij zich dan als het ware ingraaft. Ik moest dan een ophouding geven op 2 teugels zodat hij zijn hoofd weer omhoog doet, de ophouding aanvullen met been om het tempo te herstellen en vervolgens moest ik hem weer iets naar binnen laten kijken om hem weer te laten nageven. Dus mijn eerste tip is, zorg ervoor dat het hoofd niet teveel zakt.

Belangrijk is om je te realiseren dat de motor van het paard echt achter zit, het eerste been dat hij verzet is een van zijn achterbenen. Daarna helt je paard als het ware naar voren en om niet om te vallen verzet hij dan zijn voorbenen. Als er veel gewicht op de voorbenen staat dan is het moeilijk om ze te verplaatsen.

Mijn tweede en net zo belangrijke tip is (het staat hier boven al) veel tempowisselingen rijden. Bijv, schijnovergangen dwz net niet terug naar stap en dan voor hij terugvalt wegdraven in middendraf. Vooruitrijden op zowel de lange zijde als in de bochten. Soms ook 1 keer versnellen en daarna nog een keer versnellen en veel overgangen rijden.

Succes

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 21:14

ze is jong,en kan zich niet goed van achter al dragen,daarom zoekt ze dat nog wat op van voren ws, probeer daar lekker sterk te maken van achter,schakelen,schijnoverogangen,ws helpt dat al veel!

Daaphh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:29

als mijn paard dit doet moet ik vooruit rijden , Overgangen maken en ook schijnovergangen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:33

Een paard kan alleen gaan hangen als jij het ook doet. Bij een jong paard is het belangrijk dat het op eigen benen leert te lopen. Vergeet de verzameling, die komt later wel; bovendien moet hij daarvoor eerst spieren kweken. Rijd dus eerst voorwaartsneerwaarts en houd het contact licht.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 18:34

Vooruit rijden, met je been naar je hand toe. Vooral niet terug gaan hangen.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:12

En zorgen dat je zo snbel mogelijk goed les krijgt, zo'n jong paard rijden en dan niet eens weten hoe je zo'n basis ding op moet lossen, sorry, maar niet echt handig. Zorg dus voor deskundige hulp.

Veel succes! ;)

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-10 21:18

Lante schreef:
En zorgen dat je zo snbel mogelijk goed les krijgt, zo'n jong paard rijden en dan niet eens weten hoe je zo'n basis ding op moet lossen, sorry, maar niet echt handig. Zorg dus voor deskundige hulp.

Veel succes! ;)

Hier heb ik niet echt veel aan, er staat al dat ik op zoek ben naar goed les alleen het is niet zo makkelijk iemand te vinden die ook echt goed les geeft.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:19

Er zijn er heel veel te vinden hoor.. En die kunnen je in ieder geval helpen met de basis dingen terwijl jij verder zoekt naar wat jij dan graag wilt in een instructeur/instructrice

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:21

Misschien eerst goed les zoeken en dan aan zo'n jong paard beginnen? ;) En eigenlijk vind ik het een beetje een flauwe smoes, sorry. Ik sluit me dan ook aan bij Wendy hierboven, er zij er genoeg die je hierbij goed kunnen helpen. Verder zijn hier al heel wat tips gegeven en met de zoekfunctie vind je nog heel veel meer.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 21:22

Mee eens wendy! TS, plaats een oproep hier op Bokt, vertel waar je woont en wie weet kennen wij iemand die je wil en kan helpen!