Probleem bij halthouden!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veerle_88

Probleem bij halthouden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:39

Als ik dressuur rij met mijn verzorgpony ga ik wel eens
vanuit draf/galop naar halthouden, alleen het probleem is bij haar
dat als ik dat doe dat ze haar hals helemaal naar voren strekt.
Normaal rij ik altijd aan de teugel met haar dus het ziet er zo lelijk uit... :+

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:43

Benen er aan houden in de overgang. Verder regelmatig schijnovergangen maken. Dus je rijdt een overgang alsof je gaat halthouden, maar voordat je halthoud, rijd je weer weg. Als dit goed gaat dan echte overgangen tussendoor maken naar 't halthouden en let erop dat je je been niet afsteekt, maar aan je paard houdt.

xxchantiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:45

contact houden in de overgang en je been eraan houden!

evelien11

Re: Probleem bij halthouden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:21

lukt het je wel om vanuit stap naar halthouden te gaan waarbij je pony nageeflijk blijft lopen?
Wat je kan doen om dit te oefenen is het hoofd nog wat lager instellen en dan de overgang terug rijden, maar zodra je pony zijn hoofd langer maakt weer doorrijden (dus niet overgang terug rijden) net zolang het je lukt dat het hoofd op dezelfde positie blijft.

sandravra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 16:25

Ach ja, idd ook herkenbaar.
Trucje, bij het halthouden even richting omheining sturen als hij niet stopt, dat kan heel lichtjes.
Kun natuurlijk niet in een wedstrijd, maar je pony zal het met oefenen sneller opgeven om niet te stoppen.
Harder trekken helpt niet. Even een paar zo doen en hij zal zien dat het niet loont en gewoon stoppen. Als je in het midden van de bak rijdt, sterk stelling van zijn hoofd naar je knie vragen en hem daarmee dwingen te stoppen. Het gaat om slimmer zijn, en niet sterker.
Succes

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 17:50

Zorgen dat je paard op de achterhand terug komt :) Als hij op de voorhand duikt in de overgang terug valt ie uit elkaar. Dus vanachter actief houden, door been te geven. Als je al voelt dat hij uit elkaar gaat vallen, kun je een schijnovergang doen en weer naar voren rijden en daarna nog eens proberen. En verder gewoon licht contact houden, dus niet helemaal losgooien en ook niet meer druk nemen.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 09:32

Hou je handen en benen eraan. Dus een actieve overgang maken.
Geef haar niet die kans om zichzelf uit te strekken.
Gewoon het hoofd houden waar jij het hebben wilt.
Dus handen terug maar je benen eraan.
En als ze het wel doet dan rij je weer terug naar de oorspronkelijke overgang.
En probeer je het weer.

Veel succes!

Veerle_88

Re: Probleem bij halthouden!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-10 19:27

Okee, ik zal eens wat uitproberen
Bedankt allemaal!:D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 19:38

Je paard vind het moeilijk, en daarom trekt ie zich uit elkaar. Oefenen met wat pasjes terug wil wel eens helpen. Vanuit terug onmiddelijk voorwaartse draf en als je paard weer lekker loopt weer terug naar halt en paar pasjes terug. Denk dat het paard nog wat sterker moet worden.

Verder inderdaad wat hier boven gezegd wordt. Actief terugrijden. Desnoods doe je er de halve bak over, maar je moet denken aan voorwaarts halthouden. Goed je been eraan houden, terugrijden, voel je dat je paard weer uitelkaar gaat vallen, rustig been eraan en weer terugrijden etc. Vooral ook terug"denken", dit helpt ook wel erg goed. Hulpen proberen zo minimaal mogelijk te houden.

Succes ermee!