Oplossing voor rijden/longeren zónder druk achter oren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Oplossing voor rijden/longeren zónder druk achter oren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:42

Hallo!

Ten eerste; ik heb heel erg getwijfeld over het plaatsen op RT-D of MD, mocht het niet goed staan, mijn excuses.

De titel is een beetje vreemd maar het zit namelijk als volgt. Ik zit met mijn paard al een tijd in de lappenmand, ze heeft flink vastgelegen en heeft veel last gehad van haar rug. Ze is behandeld door een ostheopaat en in principe mochten we weer therapeutisch aan de gang en is het rugprobleem grotendeels verholpen. Ze zal nog steeds enkele behandelingen ondergaan en ik sta nog steeds onder begeleiding van de ostheopaat.

Mijn paard is altijd al gevoelig geweest rondom haar oren. Een aantal maanden terug kreeg ze tijdens het rijden soms last van haar 'oren'. Ze ging schudden. Verder niet heel veel aandacht aan besteed, het is gewoon een ontzettend gevoelig paard, wat al reageert als er een haartje verkeerd in haar oor kriebelt. Dit kwam echter steeds vaker voor en haar reacties werden steeds heftiger.

Nu ben ik dus na het groene licht van de ostheo weer zachtjes aan gaan rijden. Ze kreeg echter steeds meer last van haar 'oren' en de reactie was nu zo extreem dat ik toch eens verder ben gaan kijken. Nu blijken er twee bulten achter haar oren te zitten (geen vocht, niet gestoten). Mijn DA/ostheo is momenteel op vakantie. Na zijn vakantie gaan we foto's maken en kijken wat we hier mee kunnen behandelen.

Nu ben ik op zoek naar een manier om haar tóch te kunnen rijden/longeren met bijzet oid zonder dat er druk zit op de plek achter haar oren. Het is thv de atlas. Het is niet zo dat ik ten kosten van alles weer wil rijden, maar omdat het nog wel even duurt voor we meer weten ben ik eigenlijk op zoek naar een manier om toch een beetje met haar aan de gang te blijven zónder dat het onprettig voor haar is. Een kopstuk achter haar oren is op dit moment geen optie.

Ik hoop dat er iemand hier is die een idee heeft.. Ik weet dat het waarschijnlijk onmogelijk is, maar wie weet heeft iemand toch een tijdelijke oplossing.

Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:44

Hmm.. misschien een touwtje als bit, zonder verder vast te maken? Soort bitloosmanier, ga even kijken voor een foto.
Zoiets:
Afbeelding

Afbeelding

Maar je hebt dan een touwtje dat vastgemaakt is als een rondje, hier zitten weer 2 'teugels' aan. Het 'bit' gaat dan in de mond, maar zit verder niet vast aan het hoofd.
Laatst bijgewerkt door Juangi op 26-08-10 18:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:46

Zou een rambo micklem bridle of zo'n aparte (weet niet meer welk merk) niet werken? Die laten de atlas vrij in het kopstuk omdat er met een Svorm omheen gegaan wordt.
Misschien niet voor nu, maar voor in de toekomst om problemen te voorkomen?

*edit; deze bedoel ik;
Afbeelding
[HAR] Dy'on Difference

Behoorlijk aan de prijs, maar wie weet werkt het :)

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:47

in de western heb je geloof ik kinriempjes, dan heb je dus alleen het bit met een kinriempje

En je zou eens een leren bitje kunnen proberen, érg zacht en die hebben er al een kinriempje aanzitten. Moet je paard wel een beetje kin hebben.

Afbeelding

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:54

Denk dat deze longeerhulp wel een oplossing kan zijn. De druk of aanleuning komt van tussen de voorbenen, dus de oren blijven volledig vrij.

Afbeelding

In de western heb je ook one ear hoofdstel. Misschien dat dat wel kan. Sorry, edit, te laat gelezen dat ook een hoofdstel geen optie is. :+
Laatst bijgewerkt door vancky2005 op 26-08-10 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Re: Oplossing voor rijden/longeren zónder druk achter oren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:56

Waarom ga je trouwens geen grondwerk doen? Daar heb je geen halster voor nodig. Bovendien ontspant je paard prima als je het goed doet. Alleen bijzetten is hierbij niet echt een optie. Maar beweging krijgt ze dan wel en het is nog leuk en goed voor de onderlinge communicatie ook.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:57

Jeetje wat zijn jullie snel! Super bedankt!

Wbt dat touwtje, lijkt me erg scherp in de mond, weet niet of dat erg fijn is voor het paard..

Wbt het hoofdstel: zou inderdaad wellicht een oplossing kunnen zijn in de toekomst. Eerst wel even kijken wat er uit de onderzoeken komt inderdaad. Bedankt!

@ Abeltje: is dit dan het enige wat ze om hun hoofd hebben? Zoiets heb ik nog nooit gezien. Heb je er zelf ervaring mee?

@Vancky2005: Longeerhulp heb ik inderdaad ook aan gedacht. Maar het punt is dat ze dan nog steeds een hoofdstel aan moet en er dus in die zin nog steeds druk achter de oren is. Bovendien als ze hiermee zo gaat gooien en schudden als ze heeft gedaan komt al die druk op de rug en tussen de voorbenen te liggen. Ben bang dat ze haar rug dan volledig de vernieling in helpt.

Echt super bedankt allemaal voor het meedenken!

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:58

Het leren bit kun je inderdaad zonder hoofdstel gebruiken. Ik rij mijn pony ook met een leren bit, maar omdat hij een best platte kin heeft heb ik gewoon het hoofdstel eraan hangen.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:59

Ik heb zelf heel lang gereden met leren bit, maar wel gewoon met bakstukken ed.

Maar ik weet dat er veel mensen zijn die gewoon alleen met het bit rijden, dus alleen met het kinriempje vast. Dat kan dus gewoon.

Leren bitten zijn wel vrij duur, ik heb er nog 2 liggen geloof ik, als je interesse hebt mag je er wel eentje overnemen.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 18:59

BrittKitt schreef:
Waarom ga je trouwens geen grondwerk doen? Daar heb je geen halster voor nodig. Bovendien ontspant je paard prima als je het goed doet. Alleen bijzetten is hierbij niet echt een optie. Maar beweging krijgt ze dan wel en het is nog leuk en goed voor de onderlinge communicatie ook.

Grondwerk e.d. is allemaal wel leuk maar beweging krijgt ze toch wel. Een halster kan ze wel om, daar zit geen druk op. Ik ben nog steeds aan het longeren, weliswaar met halster maar toch. Ik wil juist weer echt weer aan de gang, weer spieren op gaan bouwen en weer met 'r gaan trainen om die rug weer sterker en soepeler te gaan maken.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:00

Wat je ook kunt proberen, maar ik weet niet of je dan van serieuze training kunt spreken.... probeer haar eens te rijden met alleen een halsring/halstouw?

Je zou nog staan te kijken hoe goed dat kan gaan qua sturen en tempocontrole.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:02

Zou echt bang zijn dat zoiets uit valt ofzo :=

Ga eens even wat googlen er over. Alvast bedankt voor het aanbod abeltje, ga er even over nadenken.

Halsring en halstertouw.. Tja, ik geloof best dat dat vrij goed zal gaan qua sturen en tempocontrole, maar dan kan ik haar net zo goed longeren. Het gaat er mij niet om dat ik er perse op hoef te zitten ofzo, ik wil haar gewoon kunnen helpen met d'r lichaam.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:02

Misschien rijden met neckrope? :)

Edit; zelfde reactie als de gene voor mij :)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:05

En hoe reageert ze op bontjes onder het hoofdstel?

Kwa scherpheid hangt het van het touwtje af en de dikte. Als je een katoenen dikkere touw pakt is hetvriendelijker dan een strotouwtje of synthetisch dun touwtje.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:05

En tóch, als je wat verder komt in het grondwerk, kan je je paard laten verzamelen, zakken van voor en achter en zelfs passageren en piafferen op je houding en beweging :P
Maar ik snap wat je bedoelt :j

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:07

@Juangi: Dan is het inderdaad wel zachter achter het oor, maar het neemt de druk niet weg.

@Brittkitt: Ik geloof je meteen, maar of je dat binnen twee weken voor elkaar krijgt..... :D Indien dit wel zo is begin ik vandaag nog! ;)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:13

Ik zou ook eens kijken voor het leren bitje, dat hang je er zo in en met het kinriempje vast blijft het goed zitten. Ik zou er alleen niet mee gaan longeren denk ik.
Voor de lange termijn is dat hoofdstel ook het proberen waard.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:17

Waarom zou je er niet mee longeren kelly_Ann?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:19

Weet je... je mag het bitje ook wel lenen als je wilt. Als je bij terugsturen maar zelf de verzendkosten betaalt ;)

Je woont in Heesch, kom je wel eens in Ehv?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:23

DL_ schreef:
Waarom zou je er niet mee longeren kelly_Ann?

Ik heb er enkel mee gereden, nooit gelongeerd. Maar heb het idee dat het bitje teveel zal schuiven (of af/uit gaat) omdat de druk van de longeerlijn van de zijkant komt en niet van achter. Als je een braaf paard hebt en een afgesloten longercirkel zou je natuurlijk een poging kunnen wagen....

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 19:47

Wat een ontzettend lief aanbod! Ik ga je even pb'en.

@Kelly_Ann: Longeerbak is afgesloten, dus in principe kan ik ook zonder longeerlijn longeren dan.