Chendo inrijden, 10e keer erop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Chendo inrijden, 10e keer erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:01

Chendo voor het eerst in een HAW topic. Heb er verder ook nog nooit eentje geopend ;).

Over Chendo:
Leeftijd: 3 jaar
Geslacht: Ruin
Ras: Tinker/Irish Cob
Word gereden: Max. 2 keer per week een kwartiertje per keer, heeft lange pauze gehad van 5 weken laatst i.v.m. bult op de singelplek.
Verder wandelen we lange stukken aan de hand en werken we aan de longe. (net begonnen met dubbele longe)
Werken op het moment aan: Stuur erop zetten en gas en rem. Galopperen doen we soms maar 1 lange zijde en soms helemaal niet. Hij vind dit heel erg moeilijk, dus eerst even langzaam sterker worden.

Over mij:
Heb al 2 jaar niet meer echt gereden, Chendo was na 2 jaar weer de eerste. Dit omdat ik alleen Chendo heb als paard en hem heb sinds dat hij 1 was.

Dit was de 10e keer onder het zadel in training, 14e keer met iemand op zijn rug.
Ik probeer hem zoveel mogelijk te leren op stem te reageren. En als ik een hulp geef, dan is deze heel erg klein. Ik wil een gevoelig goed luisterend paard creëren en niet eentje die ik straks vooruit moet schoppen ;). Dit gaat ontzettend goed. Chendo is ontzettend op mij gericht en luistert naar me als ik met hem rij. Ik praat dan ook aan een stuk door tegen hem en als ik GOED ZOOO zeg, dan word hij daar heel gemotiveerd van en doet hij het de volgende keer nog beter!
Hij hangt al minder op het bit, in het begin had ik zere handen maar hij begint nu een beetje op zichzelf te lopen. Op sommige foto's zie je dat heel goed, dan hangen de teugels in boogjes. (Ik rij expres zoveel mogelijk met wat langere teugels, zodat hij zekerder word en minder gaat hangen) Eerst zocht hij dan echt contact door flink te hangen. Hij word ook al een stuk zekerder!

Aan de teugel/nageeflijk lopen zijn we nog niet echt mee bezig. Eerst maar eens de hulpen goed onder de knie en het sturen. Dan mag hij zich daarna concentreren op mij goed leren dragen. We zijn wel aan de dubbele longe bezig om het hem te leren zonder iemand op zijn rug. Dat vind ik eerst het belangrijkste. Daarna pas met mij erop.
Hij had een handje vol van afsnijden, maar hij reageert al duidelijk op mijn been en gewicht nu, dus krijg hem mooi door de hoeken heen.
Hij word steeds gevoeliger voor de hulpen en probeert ontzettend goed zijn best te doen. Ik hoef soms alleen maar tegen hem te praten en beetje bij te sturen met mijn benen, soms wat opvangen met de teugels, maar het gaat echt super.

Nou genoeg gepraat. Hier dan de foto's! Heb er maar een paar.

Afbeelding
Even lachen naar het kiekje!

Afbeelding
Er kwam een mens uit de trailer, dat is raar??!

Afbeelding
Niet hangen en goed luisteren naar mijn gepraat.

Afbeelding
Gewicht verplaatsen om voor te bereiden op afwenden. (Anders liep ik mijn vriend omver)

Afbeelding

Afbeelding
Ik zat in de knoop met zijn haar

Afbeelding
Nog steeds in de knoop, hihi ;) Dikke bos!

Afbeelding
En de laatste: Een rustig drafje.

Ik ben trots op hem!!

Tips zijn welkom...

P.s. Neusriem hoort laag te zitten bij dit hoofdstel, kan niet versteld worden.
De band om zijn nek is een chip voor het voerstation (Hij staat op een hit-actief stal).

Edit: Borsttuig zat iets te los deze keer, maar leek staand goed te zijn, dus niet toen ik de foto's zag :D

Petpet

Re: Chendo inrijden, 10e keer erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:24

Leuk paardje, grappige kleur voor een Irish cob!
Je rijdt hem netjes en zit mooi rechtop. Je kan hem al proberen wat stelling te vragen door de hoeken, dat hij een beetje gaat buigen. En goed met een jong paard is de 2e hoefslag pakken, dan leren ze niet teveel tegen de bakrand aan te 'leunen'

Verder ziet het er goed uit en zijn jullie een leuke combi!!:)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:25

Lastig he al die manen. Als ik zoiets heb bij het rijden, zeker bij inrijden maak ik een paar vlechten. Dat is veel handiger zowel voor jou als voor je paard ;) succes!!!

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:28

Wilde al gaan zeuren over het borsttuig ;) Ziet er lekker uit hoor!! Lekker aan de gang gaan en idd stelling en buiging.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:36

Dank jullie wel!

Petpet: Zal inderdaad wat meer net stelling gaan werken.
Ik zit het liefst nu even wel op de hoefslag omdat het in het begin moeite kostte om hem erop te krijgen. Hij had een handje vol afsnijden, maar ik maak regelmatig even een grote ruime mislukte volte of even afwenden bij A of C.
Als hij helemaal braaf op de hoefslag loopt zonder dat ik hem er steeds op moet zetten zal ik op de binnenhoefslag ook gaan werken! Thnx voor de tip!

crazycactus: Hihi die manen zijn inderdaad lastig soms, meestal vlecht ik ook, maar was te lui die dag, tsja dan moet je het ontgelden :D haha!

jouke_h: Ja, ik dacht dat hij de keer daarvoor wat strak zat, dus expres wat losser gedaan, maar was iets te los := . Volgende keer er maar ergens een tussenweg in vinden ;) Is even gokken als je er naast staat!

lauraax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:08

Ziet er netjes uit!
Leuk kleurtje ook!
Probeer wat meer voor je te kijken,
Verder heb ik geen tips.

Succes verder met beleren!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:18

Hey stalgenoot, wat heb je een mooi tuig. :)

Volgens mij is hij aardig relaxed en je hebt een hele nette houding. Op een deel van de foto's kijk je naar je paard ipv vooruit, maar kunnen ook momentopnames zijn.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:23

Hey hey, thnx!

Ja klopt dat ik naar beneden keek, op de laatste twee foto's was ik met zijn haar bezig en ik kijk nogal vaak naar zijn hoofdje ;). Ga er op letten!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:42

Ik doe het zelf ook altijd hoor. :D

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 10:30

Isegrim schreef:
Ik doe het zelf ook altijd hoor. :D

Ik vind het ook veel leuker om mijn paard te bewonderen dan naar het hek aan de overkant te kijken :D
Maargoed, voor het nette, he? :D

nutella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:20

Wat leuk om hem onder het zadel te zien. Ziet er netjes uit!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 22:16

nutella schreef:
Wat leuk om hem onder het zadel te zien. Ziet er netjes uit!

Dankjewel!!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 23:04

Oooh wat een heerlijk gaaf paard heb je daar :D Ben benieuwd hoe hij eruit ziet als hij wat bespiering krijgt en hij echt volwassen is! :j
Je rijdt zo te zien erg vriendelijk en rustig met hem.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-10 11:32

thnxx! Dat waardeer ik :D haha
Ben er ook wel benieuwd naar hoe hij nog meer tank-paard gaat worden. Ik heb hem al van net een jaarling tot nu meegemaakt, dat was al erg leuk om te zien, maar ben wel benieuwd hoe hij is op zijn 7e :D

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 14:22

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.