Een ander blijft niet zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirrrriii

Een ander blijft niet zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 16:45

Hallo,

Ik open niet snel een topic omdat mij iets niet wil lukken met de paarden.
Maar nu ben ik echt ten einde raad.

Heb wel gezocht naar andere topics maar niet gevonden wat daadwerkelijk ook iets op mijn situatie lijkt.

Bij mijn vriend thuis hebben ze een pony staan.
Zijn zusje reed hiermee, om het duidelijk uit te leggen.
Dit is haar eerste pony en hier moest ze dus ook nog alles van leren.

Het is alleen een enorm karaktervol paardje, die weet wat ze kan en vooral hoe ze haar te grazen kan nemen.
Ze blijft er niet op zitten en is in werkelijkheid naar mijn idee gewoon bang voor haar.
De laatste keer ( ruim 3 maand geleden ) is ze eraf gevallen en heeft daar een hersen schudding aan over gehouden. Ze wil er niks meer van weten.

Ik kwam daar om te hoek kijken toen ze met die pony aan het rijden was, en nog hulp kreeg van een andere amazone.
Deze kreeg het ook niet voor elkaar om op deze pony te blijven zitten, en kreeg het zelfs niet voor elkaar om de pony te longeren. De pony was te druk en tijdens het rijden ging hij volop tegen haar in de strijd.
Wat deed ze, ze zette het hoofd vast met 2 touwtjes van het hoofdstel naar het zadel, uiteindelijk heeft dit geleidt tot niks en is ze er mee gestopt.

Nou is het lastige punt, dat de pony wel enorm druk is, maar ik kan ermee doen wat ik wil.
Nadat dat meisje is weggegaan ben ik met de pony aan de slag gegaan, ze heeft me uitgetest en heeft het verloren.
Als iemand anders erop rijdt als ik er bij ben, is er niks aan de hand. Af en toe moet ik een beetje bijspringen maar dat gaat verder prima.
Er kan alleen niemand met die pony gaan rijden als ik er niet bij ben, en dat is dus mijn probleem.

2 weken geleden diende zich er een meisje aan die dacht dat ze het wel zou kunnen. Vandaag kreeg ik weer bericht dat ze eraf is gevallen en een hersenschudding en gekneusde ribben heeft.
Hoe krijg ik deze pony zover dat ze andere mensen op haar rug gaat accepteren?
Ik zie er liever even geen andere mensen meer op, omdat het steeds fout gaat.
Helaas heb ik zelf geen tijd om elke keer naar mijn vriend zn huis te rijden om de pony te gaan rijden, al is dat nu wel de enige oplossing omdat de pony alleen bij mij niks doet.

Heeft iemand een idee of zelf een ervaring en wie wil dat delen, zodat ik hopelijk snel een oplossing ga vinden.
De pony mankeerd overigens verder helemaal niks. Is al nagekeken op alles.

Alvast bedankt!

Duhelo

Re: Een ander blijft niet zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:16

waarom vind je het erg dat er niemand mee kan rijden?

de belg die ik rij is ook een eenkennig paard, loopt de sterren van de hemel bij mij, maar iemand anders kan er niet veel mee aanvangen als ik er niet bij ben.

vind ik persoonlijk niet zo erg, stiekem, en als paardlief wat minder gereden wordt vind ze het alleen maar leuk.

een paard hoeft niet perse gereden te worden om gelukkig te zijn he, kun je niet, dan heeft ponylief vakantie :)

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:20

En ik neem aan dat medische oorzaken uitgesloten zijn?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:23

nouja voor zo'n pony is het natuurlijk niet goed als hij niet bereden kan worden, want dat is toch hetgeen waarvoor ze gehouden worden in de meeste gevallen.

ik denk dat het iets met respect te maken heeft, pony met een sterk karakter.
iemand zoeken zoals jij - met een houding en karakter wat bij de pony past dus, en die met de pony aan de gang laten gaan, tot ze hetzelfde bereikt als jij, dat lijkt mij het beste.
en hopen dat de pony milder wordt met de tijd?
gaan ze de pony wel houden dan nu de dochter niet meer wil rijden.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:33

Duhelo schreef:
waarom vind je het erg dat er niemand mee kan rijden?

de belg die ik rij is ook een eenkennig paard, loopt de sterren van de hemel bij mij, maar iemand anders kan er niet veel mee aanvangen als ik er niet bij ben.

vind ik persoonlijk niet zo erg, stiekem, en als paardlief wat minder gereden wordt vind ze het alleen maar leuk.

een paard hoeft niet perse gereden te worden om gelukkig te zijn he, kun je niet, dan heeft ponylief vakantie :)

Nouja ten eerste, Het is mijn pony niet. Ik rijdt hem voor mijn schoonvader op het moment omdat zijn dochter niet meer durft, maar ik heb mijn eigen paarden om te trainen dus kan dit er gewoon niet bij doen.
Het is een pony met heel veel aanleg en verschrikkelijk goede gangen, het is gewoon zonde als hij stil blijft staan en een beetje in de wei staat.

Heb het wel over een al langere tijd nu, 2 weken stil staan vind ik voor die pony ook niet erg..
Het probleem is gewoon dat die pony te gevaarlijk is naar anderen toe, en dat mag in mijn ogen gewoon nooit zo zijn.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 17:36

Marigold schreef:
nouja voor zo'n pony is het natuurlijk niet goed als hij niet bereden kan worden, want dat is toch hetgeen waarvoor ze gehouden worden in de meeste gevallen.

iemand zoeken zoals jij - met een houding en karakter wat bij de pony past dus, en die met de pony aan de gang laten gaan, tot ze hetzelfde bereikt als jij, dat lijkt mij het beste.

De pony is er inderdaad gekomen omdat de dochter wou paardrijden.
Ik denk ook dat het met respect te maken heeft, maar vind ik nu zo'n persoon?
Er zijn er immers al 5 geweest bij wie deze poging mislukt is..

De vader heeft zoiets van, als niemand er mee bezig gaat, gaat hij weg.
Maar elke keer als ik zusje lief naar die pony zie kijken, zie ik gewoon verdriet in haar ogen omdat ze wel wil maar niet meer durft.
Ik wil de pony zover krijgen dat zij er weer mee aan de gang kan, ze heeft ondertussen namelijk wel leren rijden.

Medische redenen zijn inderdaad uitgesloten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:31

Mirrrriii schreef:

Respect moet je verdienen, dat kan je niet afdwingen.
Is vader wel bereid om er geld aan uit te geven? Dan zou ik nl aanraden om pony naar Balingehof te sturen en meisje daar tijdje les te laten nemen met pony.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 18:43

Vader geeft zat uit aan de paarden, als dat een oplossing zou zijn is dat in overleg helemaal niet zo'n probleem naar mijn idee.

Meisje had ook al les met de pony, maar zelfs tijdens die lessen ging het fout.

Respect moet je verdienen inderdaad, maar het lijkt me sterk dat ik de enige ben die dat kan met die pony.
Stuk voor stuk zijn het ervaren amazones die erop gezeten hebben, op het zusje na.

Pony loopt ook super bij mij onder het zadel. De pony hoeft dat dus verder niet te leren, als er iemand op komt te zitten die lekker gaat rijden en les neemt dan is dit een super pony.
Het gaat fout bij de amazones, Maar het lijkt me zo sterk dat iedereen bang wordt bij het aangezicht van die pony?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 18:44

Je kan zo'n paardje in training plaatsen bij een ervaren trainer, die zal er zeker voor kunnen zorgen dat er meerdere mensen mee aan de slag kunnen, maar dit kost uiteraard centen.
En over de rijervaring van de dochter, tjaaaaa je zegt dat ze ondertussen al heeft leren paardrijden.
Wel dat kan echt niet op die tijd, daar gaan echt vele jaren overheen voor die dochter zo een net iets moeilijker paardje ook zal kunnen rijden, wat wel een optie zou zijn is dat die dochter dan ook bij die trainer privééélesjes gaat nemen eventueel zelfs al tijdens het hertrainen van het paardje, uiteraard niet de eerste weken.

Mirrrriii schreef:
Marigold schreef:

De vader heeft zoiets van, als niemand er mee bezig gaat, gaat hij weg.
Maar elke keer als ik zusje lief naar die pony zie kijken, zie ik gewoon verdriet in haar ogen omdat ze wel wil maar niet meer durft.
Ik wil de pony zover krijgen dat zij er weer mee aan de gang kan, ze heeft ondertussen namelijk wel leren rijden.

Medische redenen zijn inderdaad uitgesloten.

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 18:59

@aeolusnr1,
Ik zeg ook niet dat ze nu een ervaren top ruiter is.
Ze heeft al aardig leren rijden in vergelijking met hoe ze eerder reed.

Toen kon ze nog niet eens fatsoenlijk licht rijden, en dat kan ze nu wel. Dit maakt zo'n meisje natuurlijk wel een stuk zekerder.

Overigens ga ik er natuurlijk niet over of dit paardje naar een ervaren trainer gaat.
Aangeven kan ik altijd, maar daar blijft het bij. Dus bedankt voor deze tip.

Ik vroeg naar tips en eventueel ervaringen van mensen die hetzelfde hebben meegemaakt.
Zijn er mensen die dit ook hebben meegemaakt of een oplossing hebben waar ik in ieder geval zelf mee aan de slag kan?

Ik denk namelijk zelf dat het probleem is, dat mensen bang voor de pony zijn.
Als een van de meiden haar kwam helpen, hoorden ze natuurlijk al de verhalen van haar en zijn ze al iets schuchter omdat ze al over die gekkigheid hebben gehoord.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:26

Dit is duidelijk een paard niet wat bij haar past, en dat zal haar in de toekomst misschien alleen nog meer pijn doen.
In feite zou ze eerst veel meer ervaring moeten opdoen voor zo'n pittig paard, want wat ik heb begrepen is dit een onzekere ruiter die het paard de leiding niet kan geven wat hij nodig heeft.
Ik denk persoonlijk dat ze beter af is het paard aan een passend persoon te verkopen voor er ergere ongevallen van komen. Of op z'n minst het paard op trainingsstal zetten. Of misschien grondwerk en opbouwen aan de longe?
Weet je heel zeker dat alles past en het paard geen pijn overvindt tijdens het rijden?

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:35

ja, weet ik heel zeker.

Ik denk ook dat het even duurt voordat ze zo'n pittig paard als deze aan kan.
Maar haar zekerheid is er door aangetast en daardoor blijft ze bang voor de wat dominantere paarden, ze heeft zelf al eens aangegeven bij me dat het een droom voor haar is om ooit op zo'n pony te kunnen rijden.

Ik kan wel aan het werk met de pony, ik kan haar immers trainen zoals ik wil. De pony kan onder het zadel super lopen en kent zeker al de nodige dingen. Maar ik red het niet om dat er zolang bij te doen.
Het meisje wat er vandaag afgevallen is, wil wel weer verder zodra dat weer mogelijk is, en ik heb al met haar afgesproken om daar samen aan te gaan werken.
Zal daar binnenkort even met haar over kletsen, over hoe we dat het beste kunnen aanpakken.

Ik denk dat het een stukje overwicht is, wat er mist bij de amazones.
En wat ik dus inderdaad ook denk unicorn, opbouwen weer aan de longe en grondwerken. Vertrouwen kweken.

Dit is dus wel een lange termijn oplossing.

bedankt!

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:41

misschien kan je zusje de pony al vast wat poetsen, wandelen grondwerken etc. om wat vertrouwen op te doen.
zo leren ze elkaar al wat kennen.
veel succes

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 21:01

hoi sandra,

Bedankt voor je tip!
Op het moment komt ze niet verder dan voeren af en toe, want hij staat op het moment in het land.

Maar ik neem het even mee tijdens het bedenken van de aanpak.

Lin1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:04

Ook als de pony in het land staat kun je vertrouwen opbouwen. Als het meisje elke dag heen gaat met bijvoorbeeld een snoepje, of gewoon om wat aandacht te geven, zal de pony dat waarderen. Na een tijdje zal de pony wel naar haar toe komen als ze eraan komt. Dit kun je meer uitbreiden door haar even met de pony te laten lopen, uitgebreid te laten poetsen etc.
Ze moet nu even níet bezig zijn met paardrijden, maar met het verdienen van respect en vertrouwen. Als dat, de basis, goed zit, dan kan ze langzaam beginnen met het rijden. 1e keer alleen stappen, volgende keer eventueel drafje erbij, en zo verder uitbeiden...
Het meisje moet er veel aandacht en tijd in steken. Kan ze dat niet, of is ze daar niet toe bereid, dan lijkt mij het beter om iemand te zoeken die geschikter is. In iedergeval iemand met doorzettingsvermorgen, want 5 verschillende mensen met verschillende manieren op m'n rug lijkt mij ook geen pretje.....

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 09:18

he lin,

bedankt voor je reactie.
Op het moment kan ze dat inderdaad nog niet.
ze trekt wel steeds meer richting wei en bak op het moment dat ze ziet dat een ander met die pony bezig is, en dan gaat ze er wel over nadenken.

Daarom is het zeg maar zo van belang dat er een ruiter is die die pony voor lief neemt zodat zij de rust en tijd krijgt weer een fatsoenlijke band te krijgen met die pony.
Ze kan het niet alleen.

Nou die 5 mensen hebben er ook niet allemaal achter elkaar op gezeten he, we hebben het nu over een tijdsbestek van anderhalf jaar.
En dan inclusief mezelf, het meisje wat er nu op rijdt en het zusje.
Dus dat valt allemaal nog wel mee.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:48

Op ieder potje past een deksel.............er is heus nog wel iemand die er mee over weg kan, alleen hoe vind je die.
Probleem is, je moet het uitproberen met het risico dat ze eraf gegooit worden.....zonde van zo`n pony vaak worden ze verkocht en komen in de handel terecht...........

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 10:09

inderdaad.

Terwijl ik ervan overtuigd ben dat als hier een goede amazone op komt te zitten, die pony heel ver kan komen.
Ik vertik het daarom ook te denken dat hij maar beter weg kan...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:19

Maar de kans is natuurlijk groot dat ze de pony met de tijd gaan verkopen, hoop dat er voor de pony een geschikte ruiter gevonden word.
We hebben zelf zoiets mee gemaakt, mijn dochter kreeg een verzorg pony aangeboden, die er al voor mijn dochter meerdere afgegooid had, ook met botbreuken. Gelukkig kon mijn dochter er wel mee overweg, (en die valt er ook niet zo makkelijk vanaf) ze heeft meerdere jaren veel plezier gehad met deze pony.