Boomloos zadel, stille benen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Boomloos zadel, stille benen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 16:13

Ik heb een BF London mijn pony loopt echt super onder dit zadel. Een engels zadel was jaren lang drama maar met dit zadel heeft ze haar voorbeen weer terug :). Zelf moest ik weer opnieuw leren paardrijden maar na 1,5 jaar ben ik wel aan dit zadel gewend. Het enige probleem waar ik tegen aan loop is dat ik ontzettende moeite heb met het stil houden van mijn been. Als ik ga staan schieten mijn voeten ietsje naar voren, als ik ga zitten weer naar achter. Het lijkt alsof ik continue heel zacht drijf, alleen raak ik mijn pony niet. Ik heb er al aangedacht om de beugel iets korter te doen waardoor ik meer druk op mijn beugel kan zetten om hem stil te houden. Maar dan is mijn hele ontspanning in mijn been natuurlijk ook onmiddelijk weg.

Zijn er meer mensen met dit probleem, juist boomloos maar misschien ook in het algemeen?
Mensen met tips :)?

Oja, nog even als toevoeging. Met een engels zadel had ik dit probleem niet. En de beweging zit vooral in mijn voeten, niet in mijn hele been.
Alvast bedankt

Alice95x

Re: Boomloos zadel, stille benen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:52

Ook ik lees even mee, ook last van dit probleem ;)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 19:54

Ook met een boomloos zadel?

Alice95x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:52

Jaa! ook met boomloos, Nog geen reacties hé?! : (

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:56

Ik meld me dan maar even!
Ik ken het probleem wel, zij het niet met boomloos zadel maar met een paard met een errug moeilijke draf.
De truuk is (bij mij helpt het-een beetje) beugels korter en tóch je been blijven ontspannen!
Succes!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 14:25

Misschien dat je met het lichtrijden juist te veel druk geeft in de beugels en dat je je juist omhoog duwt vanuit de beugels? Heb je het ook met de doorzitten in draf?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 07:53

Ik zou zeker niet de beugels korter doen eerder langer, ga proberen je balans te zoeken in je eigen zit en niet in je beugels,
Probeer eens niet te veel te gaan staan met het lichtrijden en doe dat niet vanuit je beugels maar vanuit je boven benen, probeer ook niet te ver uit het zadel te komen, lichtrijden is niet perse uit het zadel komen maar juist zo dicht mogelijk bij je paard blijven in de beweging, want anders raak je uit balans en ook je paard stoor je er mee, met een boomloos zadel word je even geconfronteerd dat je balans eigenlijk niet zo heel goed is, dus een mooie oefening om aan je onafhankelijke zit te gaan werken;-)

flower20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:11

ik heb ook last van dit probleeem ;(

NIV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:41

Ik heb ook een boomlooszadel en bewegende onderbenen. Heb mijn beugels ook een tijdje korter gehad maar had toen toch teveel spanning in mijn enkel. Kreeg ook last van mijn knieën. Heb nu dikkere kniewrongen die iets meer steun geven, maar ideaal is het nog niet. Ik ben van plan om over een jaar (als ik geld bij elkaar heb) een boomzadel te gaan kopen. De proefzadels van een vriendin deden al wonderen :)

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-10 16:15

Ja, ik vind dit wel een vervelend probleem, wat mij toch wel weer terug doet verlangen naar een boomzadel. Opvallend dat meer mensen die dressuur rijden met een bf er last van hebben. Ik heb nu mijn beugels ietsje korter, ik heb dan wel het gevoel mijn voet iets stiller te kunnen houden maar dan ga ik weer een beetje te groot lichtrijden. Even nog voor de duidelijkheid. Mijn been ligt eigenlijk wel stil. Het is eigenlijk alleen mijn voet die steeds een soort knikje maakt.