Andalusier blijft bokken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePaard

Andalusier blijft bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 15:59

HoiHoi,

Ik heb sins kort een Andalusier gekocht een ruin van 5 jaar,
Met proefrijden was hij erbraaf in de bak en buiten.
We hebben hem ook laten keuren er was niks aan de hand.
Dus we hebben hem gekocht! :o

Maar gister wou ik voor het eerst op hem rijden bij ons op stal
En hij begon in de stap al te trappen, we dachten eerst dat het een vliegjes was...
Na een tijdje ben ik gaan aandraven en zijn trappen werden bokken,
Ik ben toen afgestapt en heb hem gelongeerd, en aan de longe deed hij het ook.

We hebben iemand naar het zadel en hoofdstel laten kijken en er was niks aan de hand.
Ik ben benieuw of jullie misschien wat weten.
En zoals gewoonlijk ik weet niet of ik goed sta sorry,

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:04

Hoelang staat het paard bij jullie? Waarop hebben jullie hem laten keuren? Zijn de tanden in orde? Rug laten checken (wie weet is er iets op transport gebeurd of bij jullie op de wei/in de stal)?

Wanneer en hoe bokt het paard? Aan een stuk door of alleen af en toe (en wanneer dus!). Verschilt het bokken onder het zadel in een bepaald opzicht met het bokken aan de longe?

LiannePaard

Re: Andalusier blijft bokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 16:07

Hij staat nu ruim een week bij ons, we hebben hem klinisch laten keuren. En het paard geeft 2 bokken achterelkaar en dan gaat hij even een stuk rennen, ong een 20m... Me vriendin was zitten kijken en zij vond het het zelfde bokken, en aan de longe ging hij ook erna rennen.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:11

LiannePaard schreef:
Hij staat nu ruim een week bij ons, we hebben hem klinisch laten keuren. En het paard geeft 2 bokken achterelkaar en dan gaat hij even een stuk rennen, ong een 20m... Me vriendin was zitten kijken en zij vond het het zelfde bokken, en aan de longe ging hij ook erna rennen.

Waar denk je gevoelsmatig eerder aan: Kliergedrag of pijn? (zoals je het nu voor mij omschrijft neig ik eerder naar kliergedrag, maar zeker kun je nooit zijn...!

LiannePaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 16:14

Adil18 schreef:
LiannePaard schreef:

Waar denk je gevoelsmatig eerder aan: Kliergedrag of pijn? (zoals je het nu voor mij omschrijft neig ik eerder naar kliergedrag, maar zeker kun je nooit zijn...!

Ik ga vanavond het weer eens proberen en dan laat ik het je weten,
Want gister heb ik er niet lang opgezeten en eerlijk gezegt daar niet zo op gelet... :o

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:21

Het is wel zo dat sommige paarden erg 'in de war' raken van verwisseling van omgeving en dan heel erg kunnen gaan klieren. Van mijn pony weet ik ook dat toen ze jaren op één stal had gestaan en verplaatst werd de eerste maand heel veel steigerde en bokte. Wel is het belangrijk om natuurlijk uit te sluiten dat het iets medisch is.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:22

LiannePaard schreef:
Ik ga vanavond het weer eens proberen en dan laat ik het je weten,
Want gister heb ik er niet lang opgezeten en eerlijk gezegt daar niet zo op gelet... :o

Nou, dan doe dat eerst maar eens, het belangrijkste nu is de mogelijke oorzaken van het bokken onder de loep te nemen :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:23

Krips schreef:
Het is wel zo dat sommige paarden erg 'in de war' raken van verwisseling van omgeving en dan heel erg kunnen gaan klieren. Van mijn pony weet ik ook dat toen ze jaren op één stal had gestaan en verplaatst werd de eerste maand heel veel steigerde en bokte. Wel is het belangrijk om natuurlijk uit te sluiten dat het iets medisch is.

Inderdaad, daarom vroeg ik ook hoelang het paard inmiddels in de nieuwe omgeving staat, wat er destijds gecheckt is aan het paard en of er mogelijk nog eens gecheckt moet worden :j

labionics

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 16:31

Doet je paard het in beidde rijrichtingen (handen) of doet ie het maar op 1 hand
Want zou je paard vertikaal scheef kunnen zijn en op de schouder vallen, wat hem pijn in zijn rug geeft en dan begint te bokken en te rennen.
Een ondeugend paard bokt maar begint daarna denk ik niet te rennen, en hij doet het ook aan de longe toch?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 17:19

Aangezien het probleem zich voordoet onder het zadel verplaats ik dit topic van OPG naar RT-P

LiannePaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 20:49

Vandaag heb ik dus weer gereden met nog een pony in de bak, en dat ging prima, hij deed niks...
Dus ik denk dat hij het gewoon erg spannend vond, want de 1ste keer reed ik alleen.

Bedankt voor jullie reactie's
ik krijg nu ook les, dus het komt helemaal goed.
Dit topic mag een slotje op

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 20:52

fijn dat het nu goed gaat, gefeliciteerd met je aanwinst ;-)