Bang & Angst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BestHorse

Bang & Angst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 13:58

Hallo bokkers,

ik zit met een heel groot probleem!
mijn zusje en ik hebben samen een pony.
een tijdje geleden gingen we springen en toen is mijn zusje van de pony afgevallen, de pony liep bijna over haar heen maar kon haar nog net ontwijken, nu vind ze springen eng |(
hoe kan ik haar van haar angst afhelpen?

en ze word steeds banger,
bijvoorbeeld met de achterhoeven, nu met de vliegen.
in de winter maakte ze gewoon schoon, maar nu in de zomer moet ik ze vasthouden en zij krabt.

met uit de wei halen.
ze durft alleen als de andere paarden niet in de buurt zijn.

ze heeft wel nare ervaringen mee gemaakt.
onze vorige pony heeft haar bijna overlopen, naar ons getrapt, bokken, en trappen met achterhoeven met het krabben, allemaal hele nare dingen. |(

ik heb al hulp van mijn instructrice. met balansoefeningen voorspringen.

maar heeft iemand ook oefenen met haar zefvertrouwen terug te krijgen?
of met rijden, of wat dan ook alles is welkom!

(met galop enz heeft ze het niet alleen met de dingen die ik net allemaal heb genoemd, maar het moet natuurlijk niet erger worden!)

Bedankt allemaal voor jullie reacties! :D

tamary

Re: Bang & Angst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:38

Als ze er niet naast durft te staan moet ze er niet op gaan zitten. Zoek eerst les in grondwerk, zodat ze leert hoe ze moet reageren en hoe ze enge dingen voor haar weer veilig kan maken door de controle over de pony terug te krijgen.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 19:43

Misschien kun je het beste langzaam dingen gaan opbouwen.
Praat met haar over de dingen die ze eng vindt, pak ze een voor een (vooral niet alles tegelijk) aan en ga elke keer een stapje verder.
Durft ze in de zomer de achterhoeven niet uit te krabben als ze hem zelf vasthoudt, laat haar dan een keer de hoef vasthouden en dat jij dit uitkrabt, dan ben je er wel bij, waardoor ze zich misschien wat zekerder voelt.
Bouw dit langzaam stapje voor stapje verder op, zodat ze haar zelfvertrouwen weer terugkrijgt!
En ook heel belangrijk! Na het erafvallen, meteen er terug op! Dat wilde ik ook niet na mijn eerste val van mijn eerste pony, maar ik werd gedwongen en rij nu nog steeds. Waarschijnlijk was ik anders allang gestopt! Hoe niet leuk het ook is, je moet er op dat moment even door. Vraag anders of iemand die persoon dan kan begeleiden, een op een. Meelopen en zo.

Ik hoop dat het helpt en dat je zusje snel haar zelfvertrouwen terugkrijgt!
Met jouw hulp lukt het wel weer!

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 08:07

tamary schreef:
Als ze er niet naast durft te staan moet ze er niet op gaan zitten. Zoek eerst les in grondwerk, zodat ze leert hoe ze moet reageren en hoe ze enge dingen voor haar weer veilig kan maken door de controle over de pony terug te krijgen.

ze durft er wel naast te staan en er ook wel op te zitten.
wat ze met rijden allemaal niet durft is alleen springen , maar ze heeft laatst haar angst overwonnen om 2 keer te gaan springen.
dus het ligt niet aan de pony maar aan alle dingen die ze heeft mee gemaakt met de vorige pony.

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 08:12

Vertrouwen begint op de grond. Laat haar niets doen wat ze niet wilt, maar laat haar in het begin ook niets doen wat ze al een béétje eng vindt.
Laat haar eerst ervaren hoe het ook alweer is om ontspannen met paarden bezig te zijn en ervan te genieten, want het belangrijkste van alles is natuurlijk dat ze de lol erin houdt. :)

Laat haar dus lekker met je mee komen als jij de pony gaat doen. Ze kan de pony poetsen en vertroetelen als ze dat wilt en durft (in het begin kun jij voor haar de hoeven uit krabben ;)), misschien organiseren jullie samen een troetel- of spelletjesdag voor jullie en de pony, zodat ze lekker ontspannen en plezierig met hem bezig kan zijn zonder aan "enge" dingen te hoeven denken, zoals springen en hoeven krabben.

Zorg dat ze echt weer maatjes met de pony wordt, dat ze hem gaat vertrouwen en andersom. Op haar eigen tempo kunnen jullie er stapje voor stapje voor zorgen dat ze er op een dag zelf weer op wilt gaan zitten. Springen komt dan heus vanzelf weer een keertje. ;)

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 08:55

oke maar voor de duidelijkheid, ze rijd nog wel op hem hoor alleen ze springt niet! :D
ze durft de voorhoef wel schoon te maken maar de achterhoeven niet, ze zegt dat ze het niet houd en dat de hoef te zwaar word.
heeft iemand ook tips hoe je een achterhoef dan het beste vast kan houden?

Dankje

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 10:28

Wil ze nog wel rijden?? Of gaat ze met "pijn in haar buik" naar de pony`s?? In ieder geval niks forceren. Iemand erbij halen die kundig is met dit soort dingen.

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:04

ze rijd nog wel hoor. alleen niet springen.
ze gaat er ook niet met 'pijn in haar buik heen' hoor.
ze vind alleen uit de wei halen, ACHTERhoeven krabben, en springen eng!

Iris_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:31

BestHorse schreef:
oke maar voor de duidelijkheid, ze rijd nog wel op hem hoor alleen ze springt niet! :D
ze durft de voorhoef wel schoon te maken maar de achterhoeven niet, ze zegt dat ze het niet houd en dat de hoef te zwaar word.

Dankje

Is de pony braaf met het laten uitkrabben van zijn achterhoeven? Want als dat zo is, kan ze misschien de hoef van de pony op haar been laten steunen. Dat scheelt wat gewicht. Toen ik naar de fysiotherapeut was geweest mocht ik geen zwaar gewicht vasthouden, en hoevenkrabben kon belastend zijn. Door deze manier kon ik het gewoon doen. Misschien heb je er wat aan?

Ik denk dat met de angst voor het springen, je de tijd moet nemen. Laat haar gewoon even niet springen, het is tenslotte niet iets dat echt nodig is. Op een gegeven moment krijgt ze er misschien wel weer vertrouwen in door lekker veel dressuur te rijden en zich dan weer aan een sprongetje waagt.

Uit de wei halen moet je misschien helpen? Of is dat niet mogelijk? Anders kun jij de andere pony's bij haar weghouden zodat zij jullie pony kan pakken. Met tijd zal ze dat misschien ook minder eng gaan vinden.

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 12:40

Iris_10 schreef:
BestHorse schreef:

Dankje

Is de pony braaf met het laten uitkrabben van zijn achterhoeven? Want als dat zo is, kan ze misschien de hoef van de pony op haar been laten steunen. Dat scheelt wat gewicht. Toen ik naar de fysiotherapeut was geweest mocht ik geen zwaar gewicht vasthouden, en hoevenkrabben kon belastend zijn. Door deze manier kon ik het gewoon doen. Misschien heb je er wat aan?

Ik denk dat met de angst voor het springen, je de tijd moet nemen. Laat haar gewoon even niet springen, het is tenslotte niet iets dat echt nodig is. Op een gegeven moment krijgt ze er misschien wel weer vertrouwen in door lekker veel dressuur te rijden en zich dan weer aan een sprongetje waagt.

Uit de wei halen moet je misschien helpen? Of is dat niet mogelijk? Anders kun jij de andere pony's bij haar weghouden zodat zij jullie pony kan pakken. Met tijd zal ze dat misschien ook minder eng gaan vinden.

ja dat is idd waar. mijn pony is braaf met de achterhoeven alleen als hij last heeft van de vliegen gaat hij naar de vliegen schoppen!

en met uit de wei halen is wel een geod idee! :D dankje!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:43

BestHorse schreef:
tamary schreef:

ze durft er wel naast te staan en er ook wel op te zitten.
wat ze met rijden allemaal niet durft is alleen springen , maar ze heeft laatst haar angst overwonnen om 2 keer te gaan springen.
dus het ligt niet aan de pony maar aan alle dingen die ze heeft mee gemaakt met de vorige pony.

Beetje simpel opgeschreven, maar ik bedoel dat als je op de grond bang bent om met pony om te gaan dat je er dan niet op moet gaan zitten/rijden. Dingen als uit de wei kunnen halen en achtervoetjes uitkrabben zijn basisvaardigheden qua omgang. Daar moet al vertrouwen in zijn, dat vertrouwen neem je nl ook een klein beetje mee in het rijden en springen.

Mursi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 15:16

Op deze foto zie je hoe je een achterhoef het beste kunt uitkrabben of bekappen: hoef ligt net over je knie en met je oksel/elleboog kun je het been vasthouden. Zo geef je je paard steun en voelt hij zich veilig om zijn hoef omhoog te houden. Zelf door je knieën buigen en met je ellebogen op je knieën rusten. Dit ontlast je eigen rug. Stevig gegrond staan en goed adem blijven halen door je buik. Zo sta je stevig en rustig wat je weer overgeeft aan je paard.
Suc6, groeten, Anet
http://www.stichtingpaardenmetplezier.com

Afbeelding

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 17:11

Anders til jij eerst de hoeven op en neemt je zus die over. Doe ik ook met mijn nichtjes! En verder heel veel geduld. Heel veel succes!

Floortje1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:11

Je kunt de achterhoef ook een beetje op het voorpuntje op de grond laten steunen, zo doe ik dat ook bij mijn verzorgpaard die echt enórme hoeven en graag echt gaan leunen in je hand ermee. :+